TS-ogn

Toyota Sportscar - Owners Group Norway 

• Rar lyd fra bakdelen av bilen!

• Teknisk diskusjon / spørsmÃ¥l rundt Celica
Teknisk diskusjon / spørsmål rundt Celica
 #191946  av Andy_Celica

Når jeg kjørte ifra rudskogen igår hørte jeg en litt rar skrape/knitrelyd ifra bakparten av bilen min, frykta da at det var et defekt hjullager, så plutselig forsvant lyden, men den kom da igjen når jeg kjørte istad, lyden kommer når jeg runder ca 30 km/t på tellerne, jeg jekka opp bilen da jeg kom hjem, kjente på hjulet (ingen slark) dro i alle stag, titta på bremseklossene osv! men finner ingenting, løfta støtdemperen opp slap den ned (med hjulet hengene på) ingen lyder, jeg skjekka begge siden.

Noen som har noen tips, jeg mener lyden kommer ifra høyresiden, og lyden høres da bedre når jeg svinger slik at høyre dekket får belastningen.

Jeg lurer uansett på å bestille meg noen nye foringer fra fensport nå snart, kan prøblemet ligge i foringen? i tilfelle blir jo problemet borte da!

PÃ¥ forhand takk :D

#191977  av Peak

Bremseskjold?

#192026  av GT4 CS

Det første jeg tenker på er noe med bremsen, enten stein som ligger og skraper, utslitte klosser...

#192028  av sleeper

ta av klossene og sjekk at det ikke er de metallgreiene som sitter på klossene som skraper... hvis det er lite bremsebeleg gijen å begynner de og skrape..

#192029  av GT4 CS

Hadde samme lyd på min på vålerbanen ifjor, bare klipte vekk slitasje varsler og kjørte mer :D

#192041  av Andy_Celica

Takk for tipsa folkens, skal skjekke det.

Men det som er litt rart er at den samme lyden er der noen ganger når jeg står på tomgang i lysskryss.

Så lyden må da muligens komme fra noen løse deler, eneste som kunne slå meg var at potta ligger jo nedpå bærebrua bak, men den lyden var jo ikke der før!

#192053  av GT4 CS

Da kan det jo ikke være noe med bremsene dine. FÅr prøve og henge opp eksosen bedre da :D

#192056  av Andy_Celica

GT4 CS skrev:Da kan det jo ikke være noe med bremsene dine. FÅr prøve og henge opp eksosen bedre da :D
Ja, går ikke, bøyen over kardangen bak er tragisk, kan ikke kutte festene heller for da vil den gå oppi mange flere steder!

Jeg får uansett skjekke tipsa deres :wink:

#192061  av GT4 CS

Du kan justere inn ganske mye faktisk. Løsne klemma som sitter midt under bilen, la også bakpotte henge løst, om du tar av høyre bakhjul er det greit og sikte seg inn. Jeg brukte og en ekstra jekk til og støtte opp eksos anlegget med. Gikk greit på min, men har fortsatt litt vibrasjoner, utrolig irriterende.

#192068  av Andy_Celica

GT4 CS skrev:Du kan justere inn ganske mye faktisk. Løsne klemma som sitter midt under bilen, la også bakpotte henge løst, om du tar av høyre bakhjul er det greit og sikte seg inn. Jeg brukte og en ekstra jekk til og støtte opp eksos anlegget med. Gikk greit på min, men har fortsatt litt vibrasjoner, utrolig irriterende.
Det skal jeg prøve på, men jeg har ikke org eksosanleg da! Har 3" aussie mellompotte og 3" hks bakpotte!

#192071  av GT4 CS

Oki, syntes det så ut som du hadde mongoose jeg. DEt har jeg og er mindre fornøyd med passformen. Kjøpte og nye eksos oppheng, hjalp en del det også

#192073  av Andy_Celica

GT4 CS skrev:Oki, syntes det så ut som du hadde mongoose jeg. DEt har jeg og er mindre fornøyd med passformen. Kjøpte og nye eksos oppheng, hjalp en del det også
Ja passformen min er helle ikke helt bra, men kan prøve å legge litt tykk gummi mellom der (sånn som tåler mye varme) da vil jo lydene bli borte!

#192102  av Andy_Celica

Tror jeg endelig har innset at det må være potta, satt foten på potta og gynga på den, hørte da at den gikk inni opptil flere steder, den gynga ihvertfal veldig mye på seg, så jeg får følge tipset til gt4 sc å bytte alle opphenga!

#192914  av Andy_Celica

Idag gikk jeg under bilen, og så at potta gikk innat noe i basktillinge, la en gummibitt der (en som tåler varme) og nå er lyden helt borte :D

#193027  av CelicaTurbo

Eksosanlegget beveger seg en del med motoren da, så du har sikret gummibiten så den ikke forsvinner etter en dags kjøring? ;)