TS-ogn

Toyota Sportscar - Owners Group Norway 

• Er Shell Helix bra olje?

• Teknisk diskusjon / spørsmÃ¥l rundt alle andre Toyota modeller
Teknisk diskusjon / spørsmål rundt alle andre Toyota modeller
 #22150  av kennethx

Siden olje lyset har kommet på ved et par annledninger nå, så tenkte jeg at jeg skulle fylle på litt. Ringte derfor jæger for å høre hva de har fyllt på bilen.

Svaret var Shell Helix Ultra 5w40

Noen som har noen tanker om det?

Det som er pussig er at jeg kjørte fra mars til sep uten noe oljelys, så hadde jeg service, skiftet olje, og nå lyser det altså etter 1.5mnd. Da jeg peilet oljen så det ut til å være 3/4, selv om det da er noen uker siden.

#22154  av chris

Jeg bytta olje for ikke så lenge siden jeg også.. den gule oljelampa blinka et par ganger for en 2-3 dager siden. Synes i så fall den bruker litt mye olje.

Shell Helix har funka bra til meg tidligere :)

#22160  av CelicaTurbo

Vi har overfølsomme oljenivålamper på våre biler vi Kenneth. Av en eller annen grunn er de fleste Celica Turboer slik at lampen kommer på etter en liten stunds kjøring og slukker etter noen sekunder. Dette skjer oftere og oftere dess lavere nivået blir, og på min bil skjer dette mens nivået er 3/4 mellom høyt/lavt på peilepinnen. Før du byttet olje var det sikkert nok olje til at lyset aldri kom på, mens nå har de bare fyllt til maks eller rett under, og motoren har forbrukt litt i mellomtiden. Sjekker du peilepinnen mens bilen står på flat mark og på kald motor så ser du nok at det er plenty med olje der. Men, for å få lyset til å holde fred så fyll på med 1/4 liter olje, og ikke mer enn det med mindre peilepinnen fremdeles forteller at du ligger under maks :)

#22162  av chris

CelicaTurbo skrev:Vi har overfølsomme oljenivålamper på våre biler vi Kenneth. Av en eller annen grunn er de fleste Celica Turboer slik at lampen kommer på etter en liten stunds kjøring og slukker etter noen sekunder. Dette skjer oftere og oftere dess lavere nivået blir, og på min bil skjer dette mens nivået er 3/4 mellom høyt/lavt på peilepinnen. Før du byttet olje var det sikkert nok olje til at lyset aldri kom på, mens nå har de bare fyllt til maks eller rett under, og motoren har forbrukt litt i mellomtiden. Sjekker du peilepinnen mens bilen står på flat mark og på kald motor så ser du nok at det er plenty med olje der. Men, for å få lyset til å holde fred så fyll på med 1/4 liter olje, og ikke mer enn det med mindre peilepinnen fremdeles forteller at du ligger under maks :)
Gjelder dette MR2 også?

#22167  av Vaulen

Kan ikke tenke meg det gjelder MR2.
Min bruker noe olje og jeg har ikke sett oljelampa før olja er borte fra peilepinnen.

Men kanskje noen andre vet mer ?

#22169  av CelicaTurbo

Så langt jeg vet gjelder det ikke MR2 nei, kun ST185 Celica Turbo (og ikke amerikanske biler av disse av den enkle grunnen at de ikke har varsellys for oljenivå på ST185).

(forøvrig er det verifisert på britisk liste at det store flertallet opplever dette på sine ST185, så jeg er ikke den eneste nei :) ).
Sist redigert av CelicaTurbo den 22 okt 2003 16:27, redigert 1 gang totalt.

#22170  av MRQuoc

min er faktisk ganske tett (utrolig nok ) , men jeg har stått flere ganger skeivt å peilet .. da blir jo resultat feil for hver gang.. , og det kan jo ikke komme mer olje oppi der på en uke , uten at jeg selv har helt oppi :? :p

#22212  av @lpher

ST182'n min var akkurat likedan...og jeg skimta faktisk gullampa så vidt et par ganger før jeg skifta olje siste gang på Supran også....etter felere peilinger...så fant jeg ut at den 'mangler' ikke nevneverdig med olje... ;-)

@lpher

#22216  av kennethx

Hmm, oki. Men det som var litt "rart" var at jeg så aldri dette lyset FØR jeg hadde olje skift. Muligens en annen tykkelse på olje? kansje de ikke fyllte helt skikkelig opp? Jeg skal kjøpe meg en liter med olje og etterfylle litt og følge med hvor lenge det er før lyset kommer tilbake (forutsatt at det forsvinner da) ;D

#22257  av CelicaTurbo

det er jo faktisk mulig at det var litt for mye olje på motoren før det ble byttet da, ikke sant.. og hvor lenge hadde du bilen før den ble byttet? Kanskje ikke lenge nok til at du forbrukte olje til et slikt nivå at lyset begynte :)

#22267  av kennethx

Jo, men jeg hadde den fra februar til august, halvt år det. Etter service kom lyset på første gang etter litt over en mnd.

#22275  av CelicaTurbo

akkurat, det går omtrent et halvt år mellom hver gang jeg trenger å fylle en halv liter olje.. så med litt for mye olje når du fikk bilen, og litt mindre olje enn maks når de byttet på din bil (kraver er jo trossalt mellom min og maks) så kan det bety at du før bytting av olje aldri så lyset, men at du etter bytting så det ganske kjapt :)

Det er jo mulig du forbruker mer, men sjekk nå nivået med peilepinnen for det er det eneste du kan stole 100% på (så lenge du parkerer på flat mark). Og etterfyll om du har behov for det, men etterfyll lite pga at det fort blir for mye. Sjekk nivået på kald motor så har du bedre sammenligningsgrunnlag neste gang du sjekker siden tempen har en del å si på nivået. Så etter en stund så får du litt fealingen med hvor mye olje motoren din bruker :)

Normal oppførsel når det synker litt er at det orange oljelyset (ikke det røde som er trykk) begynner å lyse etter ca 5 min kjøring fra kald motor. Om du da clutcher inn og ruller på tomgang vil de slokke innen noen sekunder, om du bare fortsetter å kjøre som normalt vil det slokke innen et halvminutt. Hvis du lar nivået synke videre vil det ta lenger tid før lyset slukker, og det er mulig det tennes flere ganger på samme kjøretur :)

Så lenge peilepinnen forteller det er nok olje så er det også det :)

#22289  av kennethx

CelicaTurbo skrev: Normal oppførsel når det synker litt er at det orange oljelyset (ikke det røde som er trykk) begynner å lyse etter ca 5 min kjøring fra kald motor. Om du da clutcher inn og ruller på tomgang vil de slokke innen noen sekunder, om du bare fortsetter å kjøre som normalt vil det slokke innen et halvminutt. Hvis du lar nivået synke videre vil det ta lenger tid før lyset slukker, og det er mulig det tennes flere ganger på samme kjøretur :)
Jepp, det er dette jeg opplever, er vel egentlig bare å fylle på litt da.

#22302  av MR2turbo

kennethx skrev:Siden olje lyset har kommet på ved et par annledninger nå, så tenkte jeg at jeg skulle fylle på litt. Ringte derfor jæger for å høre hva de har fyllt på bilen.

Svaret var Shell Helix Ultra 5w40

Noen som har noen tanker om det?
Jeg har hørt så mye dårlig om shell olje tidligere så jeg vil ikke ha det på min bil..
Det er bedre å bruke Castrol, Valvoline eller mobil1 som alle inneholder additiver for å gjøre olja bedre.. Prisen er jo stort sett den samme...

Men hadde latt den gå med shellolja til neste oljeskift ;)

#22308  av MRQuoc

jeg gikk fra Shell til Mobil1 nå .. og føler at motoren er friskere .. tildels fordi den forrige olja var brukt opp effekten kanskje ?! ..

jeg får se etterhvert nå hvordan Mobil1 oppfører seg nærmere våren igjen.. når jeg har brukt den litt . :]

kjører Mobil1 med 20% rab! :p , da blir den nesten billigere enn Shell sin ;}