TS-ogn

Toyota Sportscar - Owners Group Norway 

• Nervøs ved harde nedbremsinger

• Teknisk diskusjon / spørsmÃ¥l rundt Celica
Teknisk diskusjon / spørsmål rundt Celica
 #22195  av CelicaGT

Bilen min blir ekstremt nervøs på bakenden når eg har litt harde nedbremsinger før en sving feks. Bilen er ikkje senka enda så det kan vel komme av at den hever seg ekstremt bak...Nokken som har forslag til ka som kan gjørest med understellet itilleg til senking...

#22205  av CelicaTurbo

tror ikke det er så mye mer en hardere fjærer og dempere som kan forandre det, selve senkingen har ikke så mye effekt på akkurat den der. Men, det er jo mulig at hjulstillingen bak er litt feil og at det skaper denne oppførselen..

#22206  av chris

Tja.. eller en liten skjevhet i en bremseskive.. eller felg.. eller skjevslitte klosser?

#22207  av sindrejl

bytt _ALT_ ;)

#22208  av CelicaGT

ALT :shock: :shock:
Nei, trur det må litt senking til våren...Dritt å skifte fjører framme på denne bilen... :cry:

#22223  av memo

har samme greia jeg... men da snakker jeg om _harde_ nedbremsninger..

har vanlige kyb dempere, men senkefjærer, 40mm... :/

-m

#22234  av CelicaGT

Det er på HARDE nedbremsinger eg og snakker om, feks ved litt kappkjøyring :roll: :roll:

#22251  av chris

CelicaGT skrev:Det er på HARDE nedbremsinger eg og snakker om, feks ved litt kappkjøyring :roll: :roll:
..men det skjer såklart i lovlige hastigheter, sant? :D

#22256  av sleeper

chris skrev:
CelicaGT skrev:Det er på HARDE nedbremsinger eg og snakker om, feks ved litt kappkjøyring :roll: :roll:
nei.... det skjer sikkert på en av de mange banene som finnes i norge!!!!??? :? :? :evil: :roll: :wink:

#22259  av CelicaTurbo

vel, slik jeg ser det er det ingen annen måte å forhindre at bilen stuper frem på forhjulene (og dermed taper vekt på bakhjulene) enn å stive opp bilen og senke den, og ellers er det bare å sørge for at hjulene er skikkelig stilt inn, og at det er ingenting annet (slik som bremser) som ikke oppfører seg på en bra måte der bak.. Det er mulig det vil hjelpe med foringer som holder hjulene mye bedre på plass, men har egentlig ikke tro på at det har effekt på annet enn når hjulet utsettes for trykk i aks eller sving, ikke når det mister trykket under oppbremsing.. en annen ting er jo at det er mulig at hjulene der bak låser under oppbremsing, da kan du jo prøve å få noen bedre bremseklosser fremme slik at disse i det minste låser først (selv om du har ABS så låser de jo med korte intervaller til en viss grad), men jeg er usikker på hvordan ABS'en fungerer da med hensyn på bremsetrykket på bakhjulene..

#22262  av sindrejl

sleeper skrev:
chris skrev:
nei.... det skjer sikkert på en av de mange banene som finnes i norge!!!!??? :? :? :evil: :roll: :wink:
Ja, jeg også kjører bare kanskje i høye hastigheter på de mange banene norge kanskje har... :roll: :roll: :wink:

#22264  av CelicaGT

..men det skjer såklart i lovlige hastigheter, sant? :D[/quote]

hehe ja, det skjer berre i lovlige hastigheter (eg måler da hastigheten i snitt......----->200------>15 km/t :)

#22759  av Bjørn E

Kjenner ikke så mye til kjøreegenskapene på ST202, men vet at ST182 ble kritisert i tester (bl.a AM&S) for å være understyrt. Og da vil det være naturlig at den er nærvøs under oppbremsing, vekten flytter fram i nesen og rumpa begynner å danse.......
Hvis du vil fokusere maks på kjøreegenskaper kan det sikkert være lurt med et stabstag mellom fjærbenene i tillegg til senkesett og stivere dempere. Tror det er viktig at komponentene står i forhold til hverandre (stivere fjærer/stivere dempere osv.)
Min Celica har knallstive fjærer og org. dempere, det funker dårlig.... :?

#22762  av CelicaGT

Kjeme til å satse på Org senkesett, 30mm..kanskje nokken bedre dempara enn dei orginale..

#22779  av CelicaTurbo

bytter du til hardere fjærer bør du også bytte til noen dempere som klarer å holde fjærene under kontroll også, hvis ikke spretter du bare bortover.. ikke akkurat ønskelig..

men, det jeg kom til å tenke på, det er jo en ventil som justerer fordelingen av bremsekraft mellom fremme og bak, er det kanskje mulig å forandre denne på et hvis?

ellers vil stabstag hjelpe betraktelig på oppførselen, på ST185 har den størst behov for sterkere stag bak for å motvirke understyringen, men dette vil kun ha effekt på sideveis rulling og ikke frem-bak vektforskyvning så jeg tror ikke det vil hjelpe i nedbremsning, men det kan hjelpe om du bremser ned mens du går inn i svingen kanskje? :) Om det samme gjelder senere ST20-familien aner jeg ikke men det er vel egentlig sannsynlig.