TS-ogn

Toyota Sportscar - Owners Group Norway 

• Dirre/skrapelyd og tikking...

• Teknisk diskusjon / spørsmÃ¥l rundt MR2
Teknisk diskusjon / spørsmål rundt MR2
 #195168  av Mr2Even

Jeg har en dirre/ skrapelyd som kommer fra motor eller noe rundt motor når motoren når rundt 4000omdr.. Noen som kanskje vet hva denne lyden kan komme av? Bilen går bra men det er en irriterende lyd. Vil gjerne bli kvitt den.. Også har jeg litt problemer med tikking, som nok er ventilene. Men bare når motor er kald.. skulle gjerne hatt bort dette også.. hm Forslag til utbedring tas imot med takk :)

#195186  av sotevik

Ventilene må du nok på verksted for å få justert.di må shimses opp på nytt. Skranglelyden er jeg ikke sikker på ,men kanskje det er et løs deksel eller noe.kan du ikke få noen til å gi gass mens du titter imotorommet.

#195191  av Mr2Even

sotevik skrev:Ventilene må du nok på verksted for å få justert.di må shimses opp på nytt. Skranglelyden er jeg ikke sikker på ,men kanskje det er et løs deksel eller noe.kan du ikke få noen til å gi gass mens du titter imotorommet.
Ok. Ja men lyden kommer bare når jeg kjører.. Er det skadelig for motoren å kjøre med feil justerte ventiler?

#195197  av sotevik

Skragling mens du kjører ja.kanskje det kommer fra eksosanlegget,er ikke sikker men sjekk varmesjold eller deksler ved eksosen. Det er vel ikke så skadelig å kjøre med ventilklakk en kort periode, men det er jo en slitsje som bør rettes på.

#195199  av Mr2Even

sotevik skrev:Skragling mens du kjører ja.kanskje det kommer fra eksosanlegget,er ikke sikker men sjekk varmesjold eller deksler ved eksosen. Det er vel ikke så skadelig å kjøre med ventilklakk en kort periode, men det er jo en slitsje som bør rettes på.
Ja, men litt vanskelig å finne det ut, når det bare er når jeg kjører. jeg kan jo ikke hoppe ut å løpe ved siden av heller liksom.. hehe :lol:
Søkte litt på ventiltikking her og da fank jeg endel om det problemet faktisk..

#195201  av sotevik

Det er nok lettere å få bilen på en bukk å ta en titt under bilen .

#195585  av BT-GTI

nå veit jeg ikke hvordan din skrangle lyd høres ut som ,men den jeg hadde kom av at den "pinnen" som skal holde motorlokket oppe vibrerte mot dekselet som den hang fast i. var sikkelig irriterende og hørtes ikke bra ut. dette er en mulighet, men kan som sagt tidligere det kan være eksosen. tikkinga veit jeg ikke skal ikke si noe jeg ikke veit helt sikkert, det er bare irriterende...

#195658  av Rømmling

BT-GTI skrev:nå veit jeg ikke hvordan din skrangle lyd høres ut som ,men den jeg hadde kom av at den "pinnen" som skal holde motorlokket oppe vibrerte mot dekselet som den hang fast i. var sikkelig irriterende og hørtes ikke bra ut. dette er en mulighet, men kan som sagt tidligere det kan være eksosen. tikkinga veit jeg ikke skal ikke si noe jeg ikke veit helt sikkert, det er bare irriterende...

dette hørtes mistenklig likt ut som lyden jeg har forran når jeg kjører. bilder av "pinnen" som var problemet

#195734  av Mr2Even

Rømmling skrev:
BT-GTI skrev:nå veit jeg ikke hvordan din skrangle lyd høres ut som ,men den jeg hadde kom av at den "pinnen" som skal holde motorlokket oppe vibrerte mot dekselet som den hang fast i. var sikkelig irriterende og hørtes ikke bra ut. dette er en mulighet, men kan som sagt tidligere det kan være eksosen. tikkinga veit jeg ikke skal ikke si noe jeg ikke veit helt sikkert, det er bare irriterende...

dette hørtes mistenklig likt ut som lyden jeg har forran når jeg kjører. bilder av "pinnen" som var problemet
Akkurat. Tenkte faktisk på den pinnen når jeg var nede i motor-rommet igår. :) Jeg bestilte orginalt oljefilter idag, for å se om det kanskje er det som gjør at olja ikke kommer så fort opp i toppen som den skal - ble tipset av en fyr hos sylinderservice om det..

#195737  av Mr2Even

Tror jeg kanskje har funnet årsaken til skrape /dirre lyden. jeg myste litt på dette bilde og ser at det er slitt oppe på motoren v/ motorlokk låsen. ser veldig ut som det kan være varme-føleren eller pinnen som ligger oppå motoren ja.. :)
Vedlegg
Motor.JPG
Motor.JPG (170.52 kiB) Vist 226 ganger

#196557  av Mr2Even

ja det var pinnen :) men har også en siste ulyd igjen. Det virker som det er en resonans lyd fra motor/eksos, som setter seg i dasjbordet et sted.. :? Hm
Sist redigert av Mr2Even den 16 sep 2006 04:19, redigert 1 gang totalt.

#196605  av Xlr8

er de bare ved lavt turtall? har en klirre lyd i min motor jeg og de kommer fra Tvis systeme eller hva de heter. fikk en på jobben til og smøre de eller noe slikt så var de vekke=) er ikke sikker på hva han jore..

#196950  av Mr2Even

Xlr8 skrev:er de bare ved lavt turtall? har en klirre lyd i min motor jeg og de kommer fra Tvis systeme eller hva de heter. fikk en på jobben til og smøre de eller noe slikt så var de vekke=) er ikke sikker på hva han jore..
Nei, lyden min kommer ved høyere turtall.. Tvis system, hva er det ?

#197140  av Xlr8

er noe som ligger i innsuge som gjør att ved høyere turtall slår insuget over et sppjæl og gir lufta kortere vei inn i sylinderen. så vidt jeg har fårstått d..

#197292  av Mr2Even

Xlr8 skrev:er noe som ligger i innsuge som gjør att ved høyere turtall slår insuget over et sppjæl og gir lufta kortere vei inn i sylinderen. så vidt jeg har fårstått d..
Ok.. Og det er styrt av vakum ?