TS-ogn

Toyota Sportscar - Owners Group Norway 

• Hvordan oppleves draget i turbo mk2?

• Teknisk diskusjon / spørsmÃ¥l rundt MR2
Teknisk diskusjon / spørsmål rundt MR2
 #195389  av WaxFraq

Heisan alle!
Jeg har et lite spørsmål...jeg har en kompis som kjører en
impreza wrx sti..tror trykket ligger på ca. 1 bar..der har du en seriøs turbo delay som gjør slik at draget kjennes ut som en motor med alt for stor turbo..dere vet hva jeg mener.. :roll:

på min bil kjenner jeg det nesten ikke det i det hele tatt...er litt usikker på hvor mye trykk jeg kjører med, men jeg burde kanskje kjenne litt mer TRYYYYKK fordi?

nå skal det vel sies at det sportsluft filteret ikke er helt likt seg da..
har visst aldri blitt vaska...

hvordan er det å justere tenninga på disse? trodde det var elektronisk tenning på disse jeg... :?:

#195399  av FireWalk

jeg tror draget på MR2 turbo oppleves som dårligere enn hva det i realiteten er fordi det ikke kommer øyeblikkelig, men over en viss tid proporsjonalt med spoolupen på turboen. Dermed blir vi lurt til å tro at akselrasjonen er dårligere enn hva den er.

Ved en gradvis økning i drag slik man får mens turboen spooler opp mot max effekt så venner man på en måte seg til draget og dermed blir vi litt imun mot opplevelsen draget gir.

på en allvorlig trimmet NA bil f.eks vil man kanskje føle draget mye bedre, selv om den kanskje er tregere enn turbo bilen, men dette fordi man har all effekten der med en gang man trykker på gassen, det blir en brå overgang og ikke noen delay.

#195429  av jumbo

Har ikke erfaring fra subaru så kan ikke sammenligne, men generelt spooler 3. gen mr2 turbo veldig fort, dvs du får maks trykk relativt fort og på lavt turtall forutsatt motstand. Du får som firewalk aldri noe vanvittig spark i ettertid fordi turboen spooler opp veldig tidlig og lett, så man kan no lett bli lurt til å føle maks drag som langt mer forsiktig enn det er ja.

#195518  av CelicaTurbo

jeg tror det er som det er skrevet ovenfor, en MR2 Turbo produserer turbotrykk såpass tidlig at det ikke oppleves like dramatisk. Impreza intill ca 2000-modell (grovt ca) er jo velkjent for at turboen lader sent men at når trykket kommer så kommer det fort og villt ;) Alt i alt bør draget oppleves noenlunde likt i de to bilene, men MR2'en vil være mindre dramatisk. Om din bil ikke drar like hardt er det mulig at du har lavt trykk av en grunn, det er uansett kjekt å montere en turbotrykksmåler for å få en ide om hva som skjer ;) (og ikke kjøp billig søppelmåler på bilxtra eller svinesund etc, de er notorisk unøyaktige).

#195523  av nomad25

CelicaTurbo skrev:Om din bil ikke drar like hardt er det mulig at du har lavt trykk av en grunn, det er uansett kjekt å montere en turbotrykksmåler for å få en ide om hva som skjer ;) (og ikke kjøp billig søppelmåler på bilxtra eller svinesund etc, de er notorisk unøyaktige).
Jeg kjøpte måler hos bilextra ga ca.600kr og den viser 0.65bar som er rimelig standard. Merket er av gaugepods, funker bra det og har ett fint utseende :wink:

#195559  av FireWalk

Da kan en like gjerne investere i en Turbotimer /m digital visning av turbo trykk, F.eks Blitz DC III, med mulighet for å sette alarm ved øvre trykk grense, forskjellige ferdiginstilte turbotimer funksjoner, faste tider, samt utregning av tid basert på kjøreturens lengde og turbotrykk.
De Koster litt mer, men er vel verd pengene. Turbo timer bør en uansett ha da det forlenger levetiden på turboen. Så pengene vil jo spare seg inn igjen selv rimelig kjapt. :)
Litt kjipt å sitte å vente i bilen i flere minutter hver gang en skal stoppe før en kan gå ut.. :wink:

#195586  av nomad25

FireWalk skrev:Da kan en like gjerne investere i en Turbotimer /m digital visning av turbo trykk, F.eks Blitz DC III, med mulighet for å sette alarm ved øvre trykk grense, forskjellige ferdiginstilte turbotimer funksjoner, faste tider, samt utregning av tid basert på kjøreturens lengde og turbotrykk.
De Koster litt mer, men er vel verd pengene. Turbo timer bør en uansett ha da det forlenger levetiden på turboen. Så pengene vil jo spare seg inn igjen selv rimelig kjapt. :)
Litt kjipt å sitte å vente i bilen i flere minutter hver gang en skal stoppe før en kan gå ut.. :wink:
Enig i det ovenfor, turbo timer er på mange måter ett "must". Jeg må si at jeg liker ikke digitale visere, er fremdeles stor fan av analoge instrumenter. Det gjør seg bedre interiør messig også :wink:

#195673  av Dalan

FireWalk skrev:Da kan en like gjerne investere i en Turbotimer /m digital visning av turbo trykk, F.eks Blitz DC III, med mulighet for å sette alarm ved øvre trykk grense, forskjellige ferdiginstilte turbotimer funksjoner, faste tider, samt utregning av tid basert på kjøreturens lengde og turbotrykk.
Vente flere minutter før man går ut?
Kjører du med fanden i ræva hver gang du kjører eller? ;)
Ingen vits å la den gå flere minutter på tomgang hvis du ikke har kjørt gris på bane, eller hele veien hjem..
Turbo'n blir jo kjølt ned av både vann og olje, og om du har nogenlunde frisk olje så kokser ikke den hvis den har fått sirkulere uten hard jobbing fra turboen de tre siste minuttene på vei hjem, og 10-20 sekunder i oppkjørselen.

Men for Firewalks vedkommende er det jo greit å ta alle forhåndsregler :D

#195675  av FireWalk

Dalan skrev:
Vente flere minutter før man går ut?
Kjører du med fanden i ræva hver gang du kjører eller? ;)
Ingen vits å la den gå flere minutter på tomgang hvis du ikke har kjørt gris på bane, eller hele veien hjem..
Turbo'n blir jo kjølt ned av både vann og olje, og om du har nogenlunde frisk olje så kokser ikke den hvis den har fått sirkulere uten hard jobbing fra turboen de tre siste minuttene på vei hjem, og 10-20 sekunder i oppkjørselen.

Men for Firewalks vedkommende er det jo greit å ta alle forhåndsregler :D
Hehe... Nei men jeg har erfart at turboen kan bli ganske fort rødglødende selv om man ikke kjører på bane, holder fint at man tar 2 forbikjøringer der en tyner motoren ganske godt, og så parkerer en rett etterpå, da er det ikke heldig å bare vri om nøkkelen og stoppe motoren..

I mitt tilfelle er det som du sier best å ta alle forhåndsregler ja :P he he..

Men jeg har satt turbotimeren min på automat, så den bestemmer selv hvor lenge bilen skal stå utifra hvor høyt turbotrykket har vært, samt hvor lenge bilen har vært i drift. Kjører jeg en kort tur ned på butikken så står den i 10-15 sekunder før den skrur seg av.. har jeg kjørt gris så står den ofte i 4 minutter før den skrur seg av, og alt midt imellom alt ettersom.

Personlig liker jeg digitale målere, da ser jeg akkurat hvor mye det er helt nøyaktig, og ikke sånn ca. Samt de har lagringsfunksjoner for å vise peak osv :) men hver sin smak.

Jeg syntes ikke plasering er noe problem, så lenge en finner en bra plass å plasere den. har man 5-6 runde instrumenter i kupeen blir det fort litt for dominerende for min smak. Personlig har jeg tatt ut klokka og bygd inn turbotimeren der, som viser turbo timer info, samt digitalt turbo trykk mens bilen kjører. Det ser cleant ut, bortimot orginalt. De fleste tror det skal være sånn orginalt. :)

#195708  av nomad25

FireWalk skrev: Jeg syntes ikke plasering er noe problem, så lenge en finner en bra plass å plasere den. har man 5-6 runde instrumenter i kupeen blir det fort litt for dominerende for min smak. Personlig har jeg tatt ut klokka og bygd inn turbotimeren der, som viser turbo timer info, samt digitalt turbo trykk mens bilen kjører. Det ser cleant ut, bortimot orginalt. De fleste tror det skal være sånn orginalt. :)
Kunne du tatt ett bilde av dette og lagt ut, så jeg kan få se?

#195716  av FireWalk

Jepp...

#195779  av WaxFraq

der var det mange som ville svare.. :lol:
å det er bra! viser værtfall at det er engasjerte folk med peiling her inne..!

er det CT 26 som er org. turbo eller?

turbotimer...Firewalk..legg inn bilde..og for sikkerhets skyld, kan du fortelle litt om dens funksjon? ikke bare at det er en digital trykksmåler, men jeg så du skrev at den stoppa bilen?? eller turboen?? eller??

bør man i realiteten være "dobbel-insjinør" for å montere dette??

------------------------------------------------------------------------------

tok en tur her i kveldinga..var visst ca. 10-11 grader ute..
har vært litt missfornøyd de siste dagene overfor hvordan motorenn har gått...så jeg tenkte jeg skulle ta en tur for å sjekke forholda med denne temperaturen..

faan så synd at det er såååå sinnsykt stor forskjell..!! helt villt.!

takker for svar! (og tålmodighet!!!) :wink:

#195783  av FireWalk

Det er CT26 som er orginal turbo på 2. gen 3S-GTE. på 3. gen er det CT20.

En turbo timer er en veldig enkel sak. Den fungerer slik at når du vrir om nøkkelen og tar den ut, så stopper ikke motoren øyeblikkelig, men fortsetter å gå på tomgang i f.eks 40 sekunder etter at du har tatt ut nøkkelen før den stopper.

Den jeg har har flere manuelle instillinger (du kan velge hvor lang tid den skal stå før den stopper) eller du kan sette den på automat, da vil den selv regne ut hvor lenge den skal stå på tomgang etter at du har tatt ut nøkkelen selv, basert på kjørelengde og turbotrykk.

Om man har orginal MR2 Turbo så vil man se at det står bak på solvisiret at toyota anbefaler at bilen står på tomgang i flere minutter etter at man har kjørt hardt, eller kjørt opp lange bratte bakker. I bunn og grunn: om du har brukt turboen en del bør motoren stå på tomgang en stund før du skrur den av. Det er ikke heldig for en rødglødende turbo at du bare skrur av motoren med en gang.. da står den og "brenner"..

Turbotimeren holder motoren på tomgang slik at vann og olje får sirkulert igjennom turboen og kjølt den ned. På den måten forlenger en levetiden på turboen.

Andre funksjoner på Blitz modellen som jeg har er Laptimer, digitalt turbotrykk som kan vises enten i BAR eller PSI. Advarsel på et gitt turbo trykk, f.eks ved 1 bar, da vil den begynne å pipe samt den blinker rødt.

Der er funksjoner for å huske høyeste turbotrykk (peak) osv.

Kjekt å ha dersom en lurer på om en har spikes..
Vedlegg
Slik ser den ut. Den er plasert der klokken skal være. Tar liten plass og har tre funksjoner i en. Ingen vits i å fylle kupeen med flere målere enn nødvendig heller. :)
Slik ser den ut. Den er plasert der klokken skal være. Tar liten plass og har tre funksjoner i en. Ingen vits i å fylle kupeen med flere målere enn nødvendig heller. :)
Bilde359.jpg (176.32 kiB) Vist 700 ganger
Bilde358.jpg
Bilde358.jpg (144.98 kiB) Vist 691 ganger

#195788  av WaxFraq

hehe..okey..da her selv jeg fått med meg hvorfor og hvordan.. :lol:

så på http://www.motorsport-import.no for å se om jeg fant noe "vettugt" der..
timer til 1000,- og boostcontroller til 3500,-..hva mer måå man gjøre for å justere turbotrykk når man monterer BC? har også sett på "piggy-back" "datasprut" og andre duppeditter til 1500-5000,-..der kan man seriøst bli ruinert...hehe.. :wink: (men tøfft!)

#195816  av CelicaTurbo

skal du kjøpe en elektronisk boostcontroller hadde jeg droppet turbotimeren ihvertfall; det behøves ikke to enheter som viser turbotrykket, og personlig har jeg tålmodigheten til å sitte en liten stund med bilen på tomgang før jeg stopper motoren etter hardkjør, eller som jeg gjør 99% av gangene: har kjørt helt normalt med minimalt turbotrykk før jeg parkerer og lar motoren bare gå 15-20 sekunder før jeg stopper den. Jeg foretrekker å parkere med bilen i gir, spesiellt om jeg trenger å parkere i en bakke :D