TS-ogn

Toyota Sportscar - Owners Group Norway 

  • Motorbytte i mr2 mk1

  • Teknisk diskusjon / spørsmÃ¥l rundt MR2
Teknisk diskusjon / spørsmål rundt MR2
 #197970  av mraj
 
Hei!

Har nylig vært så heldig å få tak i en 1986mod mr2 mk1. Har hørt rykter om at en 4agze motor kun kan importeres. Må vel også ha girkasse, ledningsnett osv. tenker jeg.

Noen som vet hvor jeg kan få tak i motor, kasse osv? Og eventuelt hva det sånn ca. vil koste meg?

Alle svar mottas med stor takk! :lol:

 #197982  av Amund
 
søk på forumet så finner du nok noko

 #198239  av mraj
 
Amund skrev:søk på forumet så finner du nok noko
ok.. takk takk

 #199319  av Gromit
 
Jeg gjorde nettopp dette for ca. et halvt år siden.
Du trenger motor og ledningsnett. Girkassa passer på.
Du kan sjekke motorimport.dk, der kan du nok finne en motor.
Du må nok gi et sted mellom 11.000-15.000,- tenker jeg.

Eneste som er litt problem med motorbytte er ledningsnettet.
Det som følger med 4agze motoren, må nemlig flettes inn i det som er i bilen. Jeg sendte bilen min til toyparts i bergen for å gjøre det. de fiksa det og motoren går som ei klokke :)

 #199322  av Gromit
 
Må også bytte ut hjernen, men jeg fikk denne med ledningsnettet.
Også må du montere på lamdasonde på eksosen, da 4agze motoren trenger det.

 #199384  av mraj
 
Gromit skrev:Må også bytte ut hjernen, men jeg fikk denne med ledningsnettet.
Også må du montere på lamdasonde på eksosen, da 4agze motoren trenger det.
Ok. Men hva med motorfestene?

 #199387  av Gromit
 
Tror jeg bare bytta et, men det var bare å ta fra den gamle motoren..
Er samme motoren, er bare litt ekstra greier på agze'n :)
Bilen er skikkelig morsom å kjøre med den motoren!

 #199389  av mraj
 
Gromit skrev:Tror jeg bare bytta et, men det var bare å ta fra den gamle motoren..
Er samme motoren, er bare litt ekstra greier på agze'n :)
Bilen er skikkelig morsom å kjøre med den motoren!
Hehe... det kan jeg tenke meg! :lol:

Tror kanskje at jeg bytter girkassen også, for har hørt at den originale ikke vil tåle så mye...

 #199408  av Gromit
 
ok..har hørt at girkassa holder, men man bør bytte til en bedre klutch en orginalen. Men man hører jo mye rart da.
Jeg har ivertfall originalkassa og den funker fint fortsatt :)
Har samma klutchen og jeg og den holder enda den og...tror det kommer helt ann på hvor brutal man er med den.

 #199413  av sethro
 
Jeg har 4a-gze i mr2 `n min. Har det 170hk typen, fra 1994.
Kjører med støre reimhjul, ombygd innsug og røra til kompressoren.
Bruker c52 girkassa med ACT clutch. 220mm svinghjulet.
Bensin pumpe fra celica st185. Vann pumpe fra celica st205.

Kontakt meg hvis du trenger råd :)

Motoren er kjøpt av Egon i Danmark. kosta 10000kr danske.
Den hadde gått 104000 da.

Motoren er helt rå! :twisted:


http://www.zeth-racing.com