TS-ogn

Toyota Sportscar - Owners Group Norway 

• Min gt4 st185 kutter ved pÃ¥drag...

• Teknisk diskusjon / spørsmÃ¥l rundt Celica
Teknisk diskusjon / spørsmål rundt Celica
 #198058  av jensen

har ett lite problem, når jeg drar på ved full gass feks. i 2 eller 3.gir så går det greit så lenge jeg ikke har full gass i mer enn 2-3sek da kutter bilen og jeg mister turbotrykk. så vis jeg slipper gassen å trykker den inn igjen så kutter bilen bare ved litt overtrykk. lyser også i motorlampa når bilen kutter. men vis jeg slå av tenninga og starter bilen igjen så er bilen god helt til jeg gjør det samme igjen. hva som er feil? er det FCD? evnt. hvordan kobler jeg den bort? mistenker det er FCD men syns den slår inn tidlig, kjører bare med 1bar ladetrykk... :x jævlig irriterende, slår alltid inn ved forbikjøringer :evil:

mvh.
 #198065  av guffen85

jensen skrev:har ett lite problem, når jeg drar på ved full gass feks. i 2 eller 3.gir så går det greit så lenge jeg ikke har full gass i mer enn 2-3sek da kutter bilen og jeg mister turbotrykk. så vis jeg slipper gassen å trykker den inn igjen så kutter bilen bare ved litt overtrykk. lyser også i motorlampa når bilen kutter. men vis jeg slå av tenninga og starter bilen igjen så er bilen god helt til jeg gjør det samme igjen. hva som er feil? er det FCD? evnt. hvordan kobler jeg den bort? mistenker det er FCD men syns den slår inn tidlig, kjører bare med 1bar ladetrykk... :x jævlig irriterende, slår alltid inn ved forbikjøringer :evil:

mvh.

har akkurat samma på min også. bilen bare humper seg avgårde. men leste at bilen orginalt skal kutte på 0.9 bar. les linker der det står
Trubortrykk. står litt der også. å ja det er forbanna irriterende ved forbikjøring kommer som en kenguru forbi hehe:P

#198067  av csstian

Da må du ha en fuelcut defenser eller strøype slangen som går til turbotrykksensoren som står på torpedoveggen sånn at den ikke føler så mye trykk.
Har iallefall gjort det på min,å det funker som fy.(altså strøype slangen)

#198068  av jensen

0.9 hørtes tidlig ut da.. originalt skal bilen ha mellom 0.5-0.8bar i ladetrykk, så at den skal kutte 0.1 mer enn originalt går vel ikke? vet om flere som kjører på over 1bar uten problemer.

#198073  av Andy_Celica

jensen skrev:0.9 hørtes tidlig ut da.. originalt skal bilen ha mellom 0.5-0.8bar i ladetrykk, så at den skal kutte 0.1 mer enn originalt går vel ikke? vet om flere som kjører på over 1bar uten problemer.
GT4 skal kutte på 0,9 mens gt4 CS skal ikke kutte før 1,2 eller noe slikt, Men fulecut er jo der for at motoren skal overleve, er nok ikke helt smart å strupe den slangen, kjøp deg heller datasprut hvor du kan justere når du skal få fuelcut (lissom heve terskelen litt)

#198079  av jensen

aldri tenkt å strupe noe ting som helst, skjønner jo at den er der for at motor skal overleve. bare syns den slo inn noe tidlig. men nå jeg har fått svar på mine spørsmål, gt4 skal den slå inn på 0.9-1.0bar og CS 1.2bar. så da er det bare å justere ned liiiiittegrann så er vel alt i orden.
:D

#198091  av csstian

Min cs kutter på 0,9.Men kjører med ca 1.1.Går bra etter jeg satte strips på slangen til den ventilen.
Er det fare for problemer med det?

#198103  av Andy_Celica

csstian skrev:Min cs kutter på 0,9.Men kjører med ca 1.1.Går bra etter jeg satte strips på slangen til den ventilen.
Er det fare for problemer med det?
fuelcut er jo der for å kutte når trykket blir for høyt, høyt trykk øker jo faren for tenningsbank, og for at toyota skal være sikre på at det ikke skal skje, montere de jo fuelcut.

Men det er sikkert ikke noe problem å ligge å rundt 1 bar.

#198121  av Larsen

Med mindre motoren er bygd for å tåle mer hk en orginalt så er det greit å ha orginale fuel cut'en på 0.9. Hvis den kutter så for som du beskriver så ville jeg sjekket om at alle slangene til actuatoren på turboen er på plass.

#198226  av jensen

jeg hadde ute motoren for full overhaling for 3uker siden å under demonteringa klarte jeg å ødelegge en blå sak på baksida motoren under manifolden som det gikk en eller flere vakuumslange inn på, slangen som gikk inn på den blåe saken så ut som den gikk til vakuumklokka som sitter på spjeldene på innsugsmanifolden, kobla da den vakumslangen rett inn på manifolden, blir motoren "tullete" av det? hva er den blåe "saken" fornoe egentlig?

#198246  av Tomera

Litt OT, men hvorfor slår fuelcuten på CSen inn senere enn på std ST185? Motoren er da vell den samme?

#198253  av CelicaTurbo

jensen skrev:jeg hadde ute motoren for full overhaling for 3uker siden å under demonteringa klarte jeg å ødelegge en blå sak på baksida motoren under manifolden som det gikk en eller flere vakuumslange inn på, slangen som gikk inn på den blåe saken så ut som den gikk til vakuumklokka som sitter på spjeldene på innsugsmanifolden, kobla da den vakumslangen rett inn på manifolden, blir motoren "tullete" av det? hva er den blåe "saken" fornoe egentlig?
er ikke sikker på hva den blå saken er men det er enten i forbindelse med T-VIS ventilene i innsuget eller det er T-VSV ventilen som veksler turbotrykket mellom høyt og lavt for ECU (men den har vel du aktivert).

For min del høres det virkelig ut som fuelcut, og du har vel ikke en Carlos Sainz? I så tilfellet skal din bil ha fuelcut ved 0.85 bar men det er litt forsinkelse før kuttet faktisk skjer så om trykket stiger fort slik som ved fullt pådrag så vil det trolig ikke kutte før det nærmer seg 1.0 bar..

#198256  av CelicaTurbo

Tomera skrev:Litt OT, men hvorfor slår fuelcuten på CSen inn senere enn på std ST185? Motoren er da vell den samme?
motoren er den samme ja men luftmengdemåler på CS er større og kan pålitelig måle mer luft inn i motoren med tilstrekkelig oppløsning i signalet til ECU, derfor er ECU også programmert med bensin- og tenningstabeller for større luftmengder og er derfor programmert for 1.2 bar trykk som fuelcut. Faktisk så inneholder også den vanlige GT4'ens ECU disse tabellene i sitt minne men de er ubrukt i ECU'ens program.

#198266  av guffen85

CelicaTurbo skrev:
Tomera skrev:Litt OT, men hvorfor slår fuelcuten på CSen inn senere enn på std ST185? Motoren er da vell den samme?
motoren er den samme ja men luftmengdemåler på CS er større og kan pålitelig måle mer luft inn i motoren med tilstrekkelig oppløsning i signalet til ECU, derfor er ECU også programmert med bensin- og tenningstabeller for større luftmengder og er derfor programmert for 1.2 bar trykk som fuelcut. Faktisk så inneholder også den vanlige GT4'ens ECU disse tabellene i sitt minne men de er ubrukt i ECU'ens program.
kan det da være noe galt med min cs så lenge den kutter på 0.9 tror. den er ikke skrud høyere men hompper seg bare avgårde når turbo trykke går til værs. hvor får man tak i fule cut da? å er det vanskelig å montere sånt?

#198271  av CelicaTurbo

guffen85 skrev:
CelicaTurbo skrev:
kan det da være noe galt med min cs så lenge den kutter på 0.9 tror. den er ikke skrud høyere men hompper seg bare avgårde når turbo trykke går til værs. hvor får man tak i fule cut da? å er det vanskelig å montere sånt?
Din CS er den første jeg har hørt om som får fuelcut såpass tidlig.. fungerer det orginale trykkmeteret i dashen? Enten er den orginale trykkmåleren ikke koblet til, eller så er den defekt og gir feil signaler, eller så er det rett og slett slik at du har en CS med ECU som tilsvarer den som står i vanlig GT4?