TS-ogn

Toyota Sportscar - Owners Group Norway 

  • noe feil med 4. gir?

  • Teknisk diskusjon / spørsmÃ¥l rundt Celica
Teknisk diskusjon / spørsmål rundt Celica
 #198120  av galla_66
 
jeg har et problem med å gire fra 3. gir til 4. gir i høy turtall,
det virker som 4. gire låser seg.
også er det en klikk lyd i fra 2.gir til 3. og fra 3. til 4. gir.
kan det være noe med gir olja? noen andre som har det samme probleme?

setter pris på alle tips :D

foresten bilen er en celica t23

 #198124  av csstian
 
Da ville jeg tatt en tur innom Toyota å hørt om di har innmelt flere med samme problem.Kan prøve å sjekke det på jobb i mårgen hvis jeg husker på det da :)

 #198131  av Helmer
 
Synkroringer kanskje...

 #198142  av galla_66
 
Helmer skrev:Synkroringer kanskje...
synkro... hva? hehe. er ikke helt med her? l

 #198161  av Helmer
 
galla_66 skrev:synkro... hva? hehe. er ikke helt med her? l
De spinner i gang akslingen i kassa til riktig turtall.
Det er en synkroniseringsring for hvert gir!

PS! Det holder vel med ETT innlegg kanskje?? :wink:

 #198219  av Andy_Celica
 
Hvor mye har bilen gått?
Det kan faktisk være at motorfestene er så slitt at motoren beveger for mye på seg på et spesielt turtal i en spesiel fart, slik at giroverføringene ligger i spenn, da blir det vanskelig/ hardt å gire

 #198259  av csstian
 
Fant dette på teknisk info:
Det er et ubehageligt slag i gearspaken når jeg gearer fra 2 til 3 gear.Det var kundens komentar.
Mulig årsak til problemet:
Aksialslakk , for stor klaring på 3dje gearhjul. (Max klaring er 0,35mm) det var 0,45mm.
Utbedring:
Shimset opp gearhjulklaringen på 3dje og 4de gear.

 #198353  av galla_66
 
Andy_Celica skrev:Hvor mye har bilen gått?
Det kan faktisk være at motorfestene er så slitt at motoren beveger for mye på seg på et spesielt turtal i en spesiel fart, slik at giroverføringene ligger i spenn, da blir det vanskelig/ hardt å gire
den har ikke gått mere enn 75.000km. åssen kan jeg finne ut om festene er slitt?

 #198372  av csstian
 
Tviler på at det er noe feil med motorfestene dine.
Har jeg vert deg hadde jeg tatt turen til nermeste Toyota forhandler å forklart problemet.Bilen er over 3 år å garantien er gått ut.Men bilen er ikke gått så mye at det er ikke umulig at di kan prate med Toyota Norge å høre om det går alikavell. Har skjedd før.

 #198376  av jsun
 
Den ble litt "kryptisk" ...!!
Men min kasse har oppført seg meget pent, og gjør i dag etter 100' km.
Min bil er fra 1999 produksjon... reg 2000.
SÃ¥ langt er det bare "klikk-klakk" inn i girene, uannsett turtall.

Sjekk om dette gjelder cluchen??
Er det like "trengt" ved å smelle cluchen helt inn....?
Eller ved raske skift.... ca 3/4 deler inn??

Kanskje det er en cluch justering du trenger??
Eller ny.

 #198378  av jsun
 
Sikkert dumt å si....... meeeen....
Når jeg har på meg "brede" sko, møter skoen "fot-hvile" platen ... før cluch'en er helt inne, pga. de tette pedalene.
Det er ikke det problemet du opplever??
Ikke noe VW Passat dette .... som har all verdens av plass, og pedalhøyde!

Jeg unngår dette, ved å skråstille begge føttene, da kan jeg også kjøre "Heal & toe" når det trengs :wink:
(fot på brems, og hel på gass)

 #198403  av galla_66
 
det er ved raske skift ja. det er kankje bare jeg som er dårlig til å gira, men aldri hatt noe problemer med det på forige bilene. så vet ikke helt. men skal høre med toyota. takk for tipsene :D