Side 1 av 1

noe feil med 4. gir?

Legg innLagt inn:20 sep 2006 19:33
av galla_66
jeg har et problem med å gire fra 3. gir til 4. gir i høy turtall,
det virker som 4. gire låser seg.
også er det en klikk lyd i fra 2.gir til 3. og fra 3. til 4. gir.
kan det være noe med gir olja? noen andre som har det samme probleme?

setter pris på alle tips :D

foresten bilen er en celica t23

Legg innLagt inn:20 sep 2006 19:52
av csstian
Da ville jeg tatt en tur innom Toyota å hørt om di har innmelt flere med samme problem.Kan prøve å sjekke det på jobb i mårgen hvis jeg husker på det da :)

Legg innLagt inn:20 sep 2006 20:01
av Helmer
Synkroringer kanskje...

Legg innLagt inn:20 sep 2006 20:18
av galla_66
Helmer skrev:Synkroringer kanskje...
synkro... hva? hehe. er ikke helt med her? l

Legg innLagt inn:20 sep 2006 20:46
av Helmer
galla_66 skrev:synkro... hva? hehe. er ikke helt med her? l
De spinner i gang akslingen i kassa til riktig turtall.
Det er en synkroniseringsring for hvert gir!

PS! Det holder vel med ETT innlegg kanskje?? :wink:

Legg innLagt inn:20 sep 2006 22:30
av Andy_Celica
Hvor mye har bilen gått?
Det kan faktisk være at motorfestene er så slitt at motoren beveger for mye på seg på et spesielt turtal i en spesiel fart, slik at giroverføringene ligger i spenn, da blir det vanskelig/ hardt å gire

Legg innLagt inn:21 sep 2006 07:39
av csstian
Fant dette på teknisk info:
Det er et ubehageligt slag i gearspaken når jeg gearer fra 2 til 3 gear.Det var kundens komentar.
Mulig årsak til problemet:
Aksialslakk , for stor klaring på 3dje gearhjul. (Max klaring er 0,35mm) det var 0,45mm.
Utbedring:
Shimset opp gearhjulklaringen på 3dje og 4de gear.

Legg innLagt inn:21 sep 2006 17:31
av galla_66
Andy_Celica skrev:Hvor mye har bilen gått?
Det kan faktisk være at motorfestene er så slitt at motoren beveger for mye på seg på et spesielt turtal i en spesiel fart, slik at giroverføringene ligger i spenn, da blir det vanskelig/ hardt å gire
den har ikke gått mere enn 75.000km. åssen kan jeg finne ut om festene er slitt?

Legg innLagt inn:21 sep 2006 18:58
av csstian
Tviler på at det er noe feil med motorfestene dine.
Har jeg vert deg hadde jeg tatt turen til nermeste Toyota forhandler å forklart problemet.Bilen er over 3 år å garantien er gått ut.Men bilen er ikke gått så mye at det er ikke umulig at di kan prate med Toyota Norge å høre om det går alikavell. Har skjedd før.

Legg innLagt inn:21 sep 2006 19:15
av jsun
Den ble litt "kryptisk" ...!!
Men min kasse har oppført seg meget pent, og gjør i dag etter 100' km.
Min bil er fra 1999 produksjon... reg 2000.
Så langt er det bare "klikk-klakk" inn i girene, uannsett turtall.

Sjekk om dette gjelder cluchen??
Er det like "trengt" ved å smelle cluchen helt inn....?
Eller ved raske skift.... ca 3/4 deler inn??

Kanskje det er en cluch justering du trenger??
Eller ny.

Legg innLagt inn:21 sep 2006 19:23
av jsun
Sikkert dumt å si....... meeeen....
Når jeg har på meg "brede" sko, møter skoen "fot-hvile" platen ... før cluch'en er helt inne, pga. de tette pedalene.
Det er ikke det problemet du opplever??
Ikke noe VW Passat dette .... som har all verdens av plass, og pedalhøyde!

Jeg unngår dette, ved å skråstille begge føttene, da kan jeg også kjøre "Heal & toe" når det trengs :wink:
(fot på brems, og hel på gass)

Legg innLagt inn:21 sep 2006 21:41
av galla_66
det er ved raske skift ja. det er kankje bare jeg som er dårlig til å gira, men aldri hatt noe problemer med det på forige bilene. så vet ikke helt. men skal høre med toyota. takk for tipsene :D