TS-ogn

Toyota Sportscar - Owners Group Norway 

• Vil girkasse fra st205 passe i en st185?

• Teknisk diskusjon / spørsmÃ¥l rundt Celica
Teknisk diskusjon / spørsmål rundt Celica

#198312  av CelicaTurbo

ja, skal passe helt overrens.

#198322  av Tomera

Er det noe forskjell på disse?
Eventuelt at ST205ens er sterkere enn ST185ens?

#198341  av Biggen

Girkassen i en ST205 er en 3. genrasjons kasse med orginal LSD (diffsperre). Mens ST185 er en 2. gen kasse uten LSD.
Om eller hvor mye sterkere den er vet jeg ikke, men den er i alle fall beregnet for flere hester en en 2. gen, så noe bedere bør den være.

#198361  av Morten

Det er ikke hester som er belastingen på girkasser, men moment. :wink:

#198362  av Helmer

Noen som vet hvor høyt moment de to kassene tåler, når de er i bra stand?!

#198369  av Biggen

Morten skrev:Det er ikke hester som er belastingen på girkasser, men moment. :wink:
Jeg viste noen vill komme med den komentaren........ Greit, en viktig detalj....... :roll: :D

#198388  av CelicaTurbo

Og slik jeg kjenner det er det ingen reelle forskjeller mellom de to girkassene.. ST205-girkassen har en åpen frontdiff akkurat som st185 har, og fordelerkassen (som er en del av girkassen) har en LSD senterdiff på både st185 og st205 så ingenting skiller dem der.. noen sier at st205 er sterkere og har bedre synkroringer, men jeg er ikke så sikker på om det stemmer for det er mulig at det er sammenlignet med E150-girkassen som ble levert på de amerikanske st185, ikke på E151-girkassen som kom på europeiske st185. E150-girkassen har problem med svake syncroringer. Den eneste GT4'en som ble levert med åpen frontdiff og senterdiff er de første produksjonsårene med st165..