Side 1 av 1
Tar det tid før Lambda virker?
Legg innLagt inn:23 sep 2006 19:07
av Mr2Even
Hei! Jeg har byttet lambda, forde det var feil på den gamle. Men kan ikke si jeg merker noe bedring.. Tar det tid før den går optimalt igjen etter bytte? synes jeg har lest noe om det før..
Legg innLagt inn:23 sep 2006 19:16
av Larsen
Lambda sonden må varmes opp før den virker. Det tar bare et par minutter med kjøring, men kan ta litt tid før den blir varm på tomgang. Ellers så skal det ikke være noen form for "innkjøring" Den fungere best da den er ny og blir deretter bare dårligere med årene.
Legg innLagt inn:23 sep 2006 22:20
av Mr2Even
Larsen skrev:Lambda sonden må varmes opp før den virker. Det tar bare et par minutter med kjøring, men kan ta litt tid før den blir varm på tomgang. Ellers så skal det ikke være noen form for "innkjøring" Den fungere best da den er ny og blir deretter bare dårligere med årene.
Javell.. Leste et sted at jernen i bilen måtte omprogramere seg selv på et vis. Justere seg opp igjen, og at dette kunne ta noen dager...?
Legg innLagt inn:23 sep 2006 23:18
av Larsen
Mr2Even skrev:Larsen skrev:Lambda sonden må varmes opp før den virker. Det tar bare et par minutter med kjøring, men kan ta litt tid før den blir varm på tomgang. Ellers så skal det ikke være noen form for "innkjøring" Den fungere best da den er ny og blir deretter bare dårligere med årene.
Javell.. Leste et sted at jernen i bilen måtte omprogramere seg selv på et vis. Justere seg opp igjen, og at dette kunne ta noen dager...?
Stemmer vel det, men den forskjellene er ganke liten til at de fleste merker noe
Legg innLagt inn:24 sep 2006 00:06
av Mr2 Mk2
Ny lamda skal virke umiddelbart.

Legg innLagt inn:24 sep 2006 09:16
av Mr2Even
Hm, hva kan da være galt med motoren min? Eneste feilen jeg har fått opp og fikset er lambdaen, men jeg synes ikke bilen akselrerer som den skal.. Har dere noe peil på hva som kan være galt ?
Skulle jeg kanskje ha byttet hele fordeleren? Har bare byttet lokk og rotor.. tor ikke innmaten ble byttet etter full overhalling for 4år siden. bilen/Fordeleren har gått 215000km totalt
Legg innLagt inn:24 sep 2006 09:40
av Larsen
Kan jo sjekke om TPS sensoren (throtle position sensor) står riktig (har mye å si!) og eventuelt en kompresjons test. Sjekk bgb manualen for hvordan du gjør dette.
Legg innLagt inn:26 sep 2006 01:21
av FireWalk
lambdaen har en innebygd heater som gjør at den varmer seg opp på noen få sekunder etter at tenningen er skrudd på. Den skal funke 100% med en gang du vrir om nøkkelen og starter motoren. Dersom bilen går dårlig enda så bør du ta ut 15amp sikringen i sikringsboksen i motor rommet, vente noen sekunder og sette den inn igjen. Det kan være at det ligger igjen en feilkode i ECU fra din forige defekte lambda sonde.
Da burde bilen gå ordentlig igjen etterpå. Gjør den ikke det så må det være noe annet som er årsaken til problemet, eventuelt brudd i ledningsnettet fra lambdasodnen. Men det burde du klare å lese ut feilkode på i så fall.
En ødelagt lambda vil få bilen til å gå dårlig/rykke. Med mindre man har max gasspådrag, da vil TPS gi beskjed til ecu om at man har bånn gass og den switcher over på ferdige tabeller istedet. Lambdaen brukes egentlig mest på cruising.
Men da min tok kvelden opplevde jeg store problemer med rykking og dårlig akselrasjon.
Legg innLagt inn:26 sep 2006 02:31
av Ivar
FireWalk skrev:lambdaen har en innebygd heater som gjør at den varmer seg opp på noen få sekunder etter at tenningen er skrudd på.
Det er ytterst få MR2er som har heater på lambdaen. (Fire ledere)
Det er vanligvis MR2 turbo fra USA som har dette.
Legg innLagt inn:26 sep 2006 06:47
av Teamany
Hei,
Kan vere en fordel å sjekke luftfilteret:) hehe... Vaske det med litt besin har vel aldri gjort skade
Det gjorde eg når bil`n min gjekk så "ei pota"..hehe...
Legg innLagt inn:26 sep 2006 07:06
av CelicaTurbo
Ivar skrev:FireWalk skrev:lambdaen har en innebygd heater som gjør at den varmer seg opp på noen få sekunder etter at tenningen er skrudd på.
Det er ytterst få MR2er som har heater på lambdaen. (Fire ledere)
Det er vanligvis MR2 turbo fra USA som har dette.
...og min gamle 92 MR2 GTi hadde fire ledere

Legg innLagt inn:26 sep 2006 14:35
av Mr2Even
Luftfilteret er nytt, ledningsnettet er nytt, fordelerlokk og rotor ny og tennpluggene er nye. Snakket m en på Toyota idag, og han mente det kanskje kunne være Trottol-sensor som er gammel eller en eller annen luftføler..? Hvilke føler kan det være han mente, og hvor sitter denne lyft-føleren.. ? eh., Kan gammel dynamo ha innvirkning på akselrasjonen ?
Legg innLagt inn:26 sep 2006 14:49
av Ivar
CelicaTurbo skrev:Ivar skrev:FireWalk skrev:lambdaen har en innebygd heater som gjør at den varmer seg opp på noen få sekunder etter at tenningen er skrudd på.
Det er ytterst få MR2er som har heater på lambdaen. (Fire ledere)
Det er vanligvis MR2 turbo fra USA som har dette.
...og min gamle 92 MR2 GTi hadde fire ledere 
Min gamle GTi hadde to leder mens min MR2 Turbo har én leder.
Legg innLagt inn:26 sep 2006 16:06
av Larsen
Mr2Even skrev:Luftfilteret er nytt, ledningsnettet er nytt, fordelerlokk og rotor ny og tennpluggene er nye. Snakket m en på Toyota idag, og han mente det kanskje kunne være Trottol-sensor som er gammel eller en eller annen luftføler..? Hvilke føler kan det være han mente, og hvor sitter denne lyft-føleren.. ? eh., Kan gammel dynamo ha innvirkning på akselrasjonen ?
Vet ikke om du har map eller maf sensor. Maf sensor er en mellom stor boks mellom luftfilteret og gass spjeldet. Hvis du har map sensor så sitter den på veggen ved insugsmanifoilen (liten svart boks hvor det står map sensor). Har du sjekket om det er noen feilkoder på ecu'en ennå da? Hvis du ikke har bgb (service håndboka) så kan jeg legge ut bilder av både luftføler og trottle sensoren til helgen.
Legg innLagt inn:26 sep 2006 16:08
av Mr2Even
Ja legg det ut ! Takker og bukker.

Tror ikke jeg har maf. Vanskelig å se her kanskje men..