TS-ogn

Toyota Sportscar - Owners Group Norway 

• dump i disel bil??

• Teknisk diskusjon / spørsmÃ¥l rundt alle andre Toyota modeller
Teknisk diskusjon / spørsmål rundt alle andre Toyota modeller
 #198706  av toyota_mr2

er det noen her som har prøvt å sete dump i diselbil vordan fyngerer det egentli???

#198714  av Andreazz

Dump ventil på turbodiesel motor går ikke, da den ikke har et gasspjeld og innsug på samme måte som en bensin motor. Man får ikke noen kilde hvor man kan få vakum som trengs for å opperere en dump ventil..

#198718  av Larsen

Fins jo faktisk dumpventil til diselbiler også, men disse er elektronsik styrt. Hvis du søker på forumet så finner du nok mer info.

#198725  av Helmer

Andreazz skrev:Dump ventil på turbodiesel motor går ikke
Det går nok det! Har en kompis med en BMW 525 tds som nylig har montert dump...
Har ikke selv hørt lyden, men den skal visst funke fint og ha bra lyd!

#198726  av jumbo

Hvorfor ikke bare henge opp en 1 meter stor wonderbaum på taket? Like stor iditofaktor på begge deler :lol:

#198727  av toyota_mr2

takk for di SERIØSE svarene
de er en kamerat av meg som vil ha de i en helt ny mazta 6
så de hade vert lit spenende å vite vordan den ble sat i å vordan lyden er åg sånt liksom :lol:

#198758  av celicat23

toyota_mr2 skrev:takk for di SERIØSE svarene
så de hade vert lit spenende å vite vordan den ble sat i å vordan lyden er åg sånt liksom :lol:
Lå bak, og kjørte forbi, en golf tdi på motorveien med dump montert. Høres ut som alle andre ventiler.

#198790  av jsun

toyota_mr2 skrev:takk for di SERIØSE svarene
Overtrykk gir vel den samme lyden, avhengig av ventil .....
Men i huleste .... jeg ville brukt penger på power, og ikke lyd :wink:

#198813  av Andreazz

Helmer skrev:
Andreazz skrev:Dump ventil på turbodiesel motor går ikke
Det går nok det! Har en kompis med en BMW 525 tds som nylig har montert dump...
Har ikke selv hørt lyden, men den skal visst funke fint og ha bra lyd!
Kan du forklare hvordan den er montert og virker? Isåfall så lærer jeg noe nytt.. :wink:

#198815  av Helmer

Andreazz skrev:Kan du forklare hvordan den er montert og virker? Isåfall så lærer jeg noe nytt.. :wink:
Hehe, det kan jeg desverre ikke! Hakke peiling åssen den funker! :wink:
Men må få kikka litt på det en dag! Er nyskjerrig på åssen detta fungerer! :)

#198823  av CelicaTurbo

Som nevnt ovenfor er ventiler for dieselmotorer elektronisk styrt men jeg aner ikke hvordan de fungerer rent teknisk. Hovedproblemet med dieselmotorer er jo at de ikke har gasspjeltd, og derfor vil det være mindre overtrykk å slippe ut når føreren slipper gassen (pga at motoren forbruker luften i innsuget og det er ikke noe lukket spjeld som turboen lader overtrykk mot), men den viktigste forskjellen er at mangel på spjeld gjør at det ikke er et vakum (bak gasspjeld) som kan utløse en dumpventil av et tradisjonellt design, derfor må en elektronisk styrt løsning brukes..

Det eksisterer altså dumpventiler for dieselmotorer, men det er kanksje ikke så lett å finne en leverandør og man kan ikke bruke en vanlig dumpventil som bensinmotorer bruker..

#198864  av toyota_mr2

jeg har funet en dump å så dere har nevnt så skal hav vist tune bilen i danmark dumpen er en elektrisk styrt dump jeg har bilde av den
Vedlegg
vis_bilde.jpg
vis_bilde.jpg (18.85 kiB) Vist 1335 ganger

#198954  av chris

Hva er vitsen?

Ka-ka-ka-ka-ka-ka-pssssht. Hva med å kjøpe en bensinbil i stedet, hvis man vil ha turboeffekt og turbolydene? Det er bare en eneste grunn til å velge diesel, og det er for å spare drivstoff. Og spare drivstoff, det er ikke noe for ekte mannfolk :D

Kan man få traktor med dumpventil tro? :mrgreen:

#198978  av jumbo

chris skrev:Hva er vitsen?
Det er egentlig akkurat samme fenomen som da vi monterte pappbit i eikene på sykkelen for å lage "motordur" når vi var små... :roll: