TS-ogn

Toyota Sportscar - Owners Group Norway 

• Boostcontrol eller chiping pÃ¥ benk.

• Teknisk diskusjon / spørsmÃ¥l rundt MR2
Teknisk diskusjon / spørsmål rundt MR2
 #199947  av festvÃ¥g

Skal ha litt mer power i min mr2 turbo. Lurer på hva folk anbefaler, bare en boostcontrol eller chiping på benk?? Hvem av de burde jeg velge? Mye forskjell i hvor mange hk du får?? Hva er best for bilen?

#199955  av CelicaTurbo

å øke trykket er det enkleste og desidert billigste, men chipping på benk er et ledd i økt turbotrykk så det er en sammenheng der,.. det tryggeste og definitivt mest effektive er å øke turbotrykket sammen med programmering på dyno..

#200091  av Andy_Celica

Larsen skrev:Er dårlig med chipping til mr2 turbo. Eneste jeg kjenner til blir levert av ATSracing.

http://www.atsracing.com
UniChip kan han bruke da. (piggyback) mulig det var det han siktet til når han mente chip?

#200117  av Larsen

Hvis det var piggyback du tenkte på (sånn som apexi afc) så er det ganske verdiløse ettersom du forandrer tenningen i negativ retning da en juster bensinblanding. Greddy sin er noe bedre slik da du kan justere tenningspunktet også.

#200118  av CelicaTurbo

Andy_Celica skrev:
Larsen skrev:Er dårlig med chipping til mr2 turbo. Eneste jeg kjenner til blir levert av ATSracing.

http://www.atsracing.com
UniChip kan han bruke da. (piggyback) mulig det var det han siktet til når han mente chip?
eller Greddy eManage, slik jeg tolket hans spørsmål at det var noe piggyback eller lignende :)

#200167  av sindrejl

og daa er vi over på like dyrt som apexi power fc og burde like gjern kjøpe det ;)

#200207  av CelicaTurbo

sindrejl skrev:og daa er vi over på like dyrt som apexi power fc og burde like gjern kjøpe det ;)
nå er nå innkjøpskost av emanage noe lavere enn powerfc men med programmeringen så er det jo klart at differansen blir mindre så slik sett er jo powerfc et alternativ, men i tillegg krever det en del ekstra å installere en powerfc på en 2. gen turbomotor, bl.a. en 3. gen trykksensor, tempsensor i innsuget, samt trolig ny fuelrail med 540-dyser (dog kan nok tuneren omprogrammere powerfc'en til å bruke 440-dysene). Eventuellt bruke AP-Engineering versjonen for 91+ 2. gen motoren, men den er jo en del dyrere i innkjøp igjen..

#200215  av festvÃ¥g

er piggyback dyrt? vanskilg å instalere? Hvor mye effekt kan jeg forvente meg?

#200225  av CelicaTurbo

priser varierer en del etter leverandør og noe av det dyreste er å programmere saken.. regn med 7-10.000 i kostnader.. Effekt avhenger av hvor høyt trykk du tør å kjøre med, men regn med ca 260hk innenfor greie rammer på en 2. gen motor, eller ca 230hk om du kun skrur opp trykket tilsvarende uten å gjøre noe med den orginale motorstyringen. At du bytter til sportseksos er et kriterie for de tallene, så gjør det først om det ikke allerede er gjort ;)

#200531  av CelicaTurbo

festvåg skrev:Er denne noe http://www.sportcompactonly.com/product ... &mk=Toyota
Det er en videreutvikling av den vanlige eManage og det er en piggyback som er såpass avansert at den nærmer seg full datasprut. En piggyback endrer på sensorsignaler til ECU for å lure ECU til å styre bensin og tenning annerledes (vanlig eManage) mens ultimate kan styre bensindysene direkte og muligens også tenningspunktet direkte.. det gir mer kontroll osv, men det er ikke så mye erfaring av bruk av denne boksen på 3S-GTE som jeg kjenner til, men den skal være relativt grei å montere da.. vanlig eManage er betydelig billigere om du klarer deg med den mindre direkte kontrollen over motoren.. en del info og ok priser her: http://www.mohdparts.com/emanage/

Jeg mener MR2WideBody her på forumet bruker en eManage Ultimate så du kan jo prøve å kontakte ham eventuellt..

#200549  av CelicaTurbo

kennethx har brukt en slik en tid, men har nå solgt sin til larsst185 på forumet pga bytte til full datasprut.. det er nok flere som også bruker det..

#200551  av kennethx

Pass på at du kjøper ledningsnett IGN-HARNESS. uten det kan du ikke styre tenning (noe jeg ikke hadde i min bil, og da får du problemer med tenningsbank)