TS-ogn

Toyota Sportscar - Owners Group Norway 

• Hva bør gjøres nÃ¥r jeg allerede mÃ¥ av med reg reim?

• Teknisk diskusjon / spørsmÃ¥l rundt Celica
Teknisk diskusjon / spørsmål rundt Celica
 #200355  av wickeddark

Skal bytte regreim på nybilen (gt4)
Hva bør jeg gjøre ellers når jeg allerede har den av?

Bilen har gått 210 000km. Kompresjonen i motor er bra og motoren går pent og har nok den effekten den skal ha som standard. Den brukte ca 0.4l olje på 1000km. Turboen er også veldig blank og fin, så kan være at den nylig er byttet...

Det ser ikke ut til at den har vært trimmet heller da den lader orginalt, og finner ingen spor av tukling med trykket i form av boostcontroller og lignende. Eneste er en dump ventil og uorginal bakpotte.

Ser at oljelyset står på noen sekunder når motoren er iskald, og jeg kan høre ventilene klapre litt i starten så i den annledningen lurte jeg på om oljepumpa burde byttes? Eller er det sånn som holder så godt som evig? (aldri vært borti å måtte bytte den på tidilgere biler)

Hvertfall, her er tingene jeg skal gjøre når registerreima er av,

Ny toppakning

skal ikke kjøre over 15psi, trenger jeg da oppgradert pakning?

Nye bolter til toppen.
Nye tetteringer
Nye ventilløftere og vippearmer om det er hydrauliske på gt4
Toppdekselpakning
Ny vannpumpe
Plombering av tvsv

Er det da noen som vil tilføre noe som bør gjøres når jeg allerede har alt av?

her er ett par bilder av nyanskaffelsen
:D Ble litt dårlige bilder da jeg ikke fant ut av hvordan jeg skulle slå av blitzen. Er ikke mitt kamera så orket ikke å finne ut av det
Vedlegg
Bilde 003.jpg
Bilde 003.jpg (361.26 kiB) Vist 179 ganger
Bilde 002.jpg
Bilde 002.jpg (190.29 kiB) Vist 178 ganger
Bilde 001.jpg
Bilde 001.jpg (399.96 kiB) Vist 179 ganger

#200359  av turbokjell

NÃ¥r du skifter topplokksbolter skift til studs.
Vannpumpe er lurt ja, men olje pumpe går jo litt på skjønn.
Oljepumpa mener jeg koster ca 2tusen kr.
Trenger ikke skifte løftere hadde bare skiftet til forsterkede
fjærer jeg.

#200360  av wickeddark

turbokjell skrev:NÃ¥r du skifter topplokksbolter skift til studs.
Vannpumpe er lurt ja, men olje pumpe går jo litt på skjønn.
Oljepumpa mener jeg koster ca 2tusen kr.
Trenger ikke skifte løftere hadde bare skiftet til forsterkede
fjærer jeg.
Studs? Det de selger på fensport siden av merket arp?
Tenkte på oljepumpa siden oljelyset er på de første to tre sekundene ved kaldstart, og jeg hører løfterne klapre da de ikke får smøring, så går det over.

#200707  av Gt-4-Ever

Kan jo bytte servoreim og alle simmeringene som har med reg.reima å gjøre. Det gjorde jeg. Mener også jeg har den klaprelyden du sier, er dette oljepumpa?

#200711  av oleb

Oljelyset lyser i noen sekunder på min også ved kaldstart. Det gjorde det også på min forrige. Vet ikke om det er normalt eller ikke, men CelicaTurbo har da i hvertfall ikke sagt noe om det, så jeg regner med at det er "normalt" :)

#200743  av CelicaTurbo

ja det er normalt med noe lyd fra toppen en kort stund ved start når motoren har stått over natten, og det er lite sannsynlig at ny oljepumpe vil gjøre noen spesiell forskjell der, jeg så derimot en referanse på et forum en gang at ny toppdekselpakning kan hjelpe men jeg forstår ikke hvordan det kan ha noen effekt.. ;)

#200746  av Andy_Celica

CelicaTurbo skrev:ja det er normalt med noe lyd fra toppen en kort stund ved start når motoren har stått over natten, og det er lite sannsynlig at ny oljepumpe vil gjøre noen spesiell forskjell der, jeg så derimot en referanse på et forum en gang at ny toppdekselpakning kan hjelpe men jeg forstår ikke hvordan det kan ha noen effekt.. ;)
Jeg har selv den samme lyden ved oppstart, og motoren min har bare gått 350 mil, det samme har olje pumpa, så jeg regner med at det er veldig normalt :D

#200770  av oleb

Andy_Celica skrev:
CelicaTurbo skrev:ja det er normalt med noe lyd fra toppen en kort stund ved start når motoren har stått over natten, og det er lite sannsynlig at ny oljepumpe vil gjøre noen spesiell forskjell der, jeg så derimot en referanse på et forum en gang at ny toppdekselpakning kan hjelpe men jeg forstår ikke hvordan det kan ha noen effekt.. ;)
Jeg har selv den samme lyden ved oppstart, og motoren min har bare gått 350 mil, det samme har olje pumpa, så jeg regner med at det er veldig normalt :D
Jepp, jeg har i hvertfall ikke reagert noe særlig på det. :)

#200845  av wickeddark

Det var godt å høre, i følge den verksted manualen på siden her, så virket det som mye jobb å bytte den pumpa. Dyr var den også :D

Kunne tenkt meg en forsterka toppakning, men finnes det noen som ikke er i stål? Vet på den forrige bilen jeg hadde med turbo, så kjøpte jeg en sånn vanlig pakning, som var sterkere en den orginale, men laget av lignende materiale. Noen som vet av noen slike?

#200870  av CelicaTurbo

TTE har en oppgradert toppakning ihvertfall, som ikke er like "værst" som HKS-pakninger men ikke like kravstor til flat overflate på topp og blokk..

#200990  av wickeddark

Da tror jeg at jeg går for den. Takker och bukkar.

#200992  av wickeddark

Men hvor får jeg tak i TTE pakning? Prøvde å google det, men fant ikke noe vettig.

#201011  av CelicaTurbo

toyota selger TTE-deler men det er ikke alle som gjør dette eller som gidder å finne delenummer, det kan være aktuellt å finne fra andre kilder eller se om du finner korrekt delenummer.. mulig at det er gjengitt her på forumet et sted men jeg husker ikke. Jeg antar at fensport.co.uk også har TTE-pakning tilgjengelig..

#201137  av wickeddark

Supert, da skal jeg sjekke med den lokale toyota sjappa. Takker for hjelpen ;)