TS-ogn

Toyota Sportscar - Owners Group Norway 

• Ulyd 3sge

• Teknisk diskusjon / spørsmÃ¥l rundt Celica
Teknisk diskusjon / spørsmål rundt Celica
 #200879  av esp-er

Har fått en ulyd i motoren som kommer mellom 1500 og 2000/o og kun der. Ikke noe lyd når den startes. Den er klart hørbar, men dersom jeg tråkker pent på gassen kommer den ikke hver gang. Høres nesten ut som det er rådebank, men er ganske sikker på at det ikke er det siden jeg har kjørt 200 mil siden det startet (har gasset friskt også, går klart best fra 6000... :twisted: ) Kommer så vidt jeg klarer å høre fra enden med registerreima.

Noen som har tips før jeg kjører til haiene på Toyota?

lyd

#200975  av hugomidt

løpehjul til reima??

#200978  av Andy_Celica

Reg reim strammernen da jeg overhalte motoren min bytta jeg ikke denne, og fikk en rar klakkelyd mellom 1500-2000 rpm, jeg bestilte ny, og etter det har jeg ikke hatt den lyden.

Er bare det at når den strammeren er gåen klarer den ikke å holde reima stram og da ligger kammene litt etter veiva. ikke noe problem egentlig, bare litt rar lyd.

#201068  av esp-er

Takker for tipsene.

Høres ut som en fornuftig forklaring dette. Skal sjekke det ved anledning. Reima skulle vært skiftet uansett så da slår man to fluer i en smekk.
 #201157  av hugomidt

eg pleier altid å skifte løpehjul ol. kvar gang eg skifter reg reim og evnt simringer, like greit då veit en at en har det på "stell" og det koster ikkje mangen kronene heller , billi forsikring mot ulyder og olje lekkasje.

ved max uflaks så detter løpehjula ifra kvarandre og helvete er løst...
har skrudd på en der det skjedde men det var heldigvis på diesel pumpe reima på andre sia av motoren.

#206538  av esp-er

Dekslet er fjernet etter mye banning og problemet var at reima ikke var stram... akkurat som Andy foreslo over.... MEN... :shock: ...hvordan i hule settes strammehjulet fast????? Det er ikke en slisse i strammehjulet som feks på 7AFE motoren der man drar til en settskrue. Det ser ut som om det går en fjærbelastet tapp ut av et hull til venstre for strammehjulet som spenner opp strammehjulet slik at reima strammes. Men ingen sett-skrue eller noe som er synlig. Trangt og jæ**** er det også så det er ikke lett å se skikkelig. Og i Haynesboka stemmer ikke bilder med virklighet. Leste et eller annet sted at det er en hydraulisk strammer på 3SGE motorer... noen som vet??? :x

#206549  av sleeper

er 2 12 eller 10 mm bolter som holder strammeren fast.. sitter litt mot topedoveggen fra reimhjulet..

og ja det er hydraulisk strammer på den..

#206586  av esp-er

Kan ikke se disse skruene... Så vidt jeg kan se er det ingenting i bakkant på strammeren, ingen skruer eller hull til skruer. Strammeren er "hengslet opp" på en bolt med fóring litt bakenfor og i overkant av rullen og svinger bakover rundt denne hvis jeg presser på rullen. Det stikker en liten tapp opp i fremkant av strammeren (og som er en del av strammerbraketten) med et 3-4 mm hull som tilsynelatende ikke har noen funksjon. Ingen som har en sprengskisse av dette vel?

#206596  av sleeper

okay, så på epc nå og strammehjulet er festet med 1 bolt i overkant, mens selve strammeren er festet med 2 stk bolter på undersiden av strammeren..

skulle gjerne lagt ut bildet av det men jeg vet pokker ikke hvordan jeg får kopiert bildet fra epc.... :roll:

#206609  av esp-er

Supert. Høres nok sannsynlig ut ja. Men hadde vært veldig fint med et bilde....

Prøv og trykke Print screen (print scrn knapp) og så lime inn i et dokument. Så burde det kunne sendes som vedlegg ihvertfall.

#206611  av sleeper

får bare beskjed om at printer is not reddy... ( jhar ikke printer!)

så hvis noen kan forklare meg hvordan jeg kopierer bilder så kan jeg godt legge det ut...

#206617  av evneveik

sleeper skrev:får bare beskjed om at printer is not reddy... ( jhar ikke printer!)

så hvis noen kan forklare meg hvordan jeg kopierer bilder så kan jeg godt legge det ut...
Hva med ctrl+"Print Screen" (mulig den heter "Prt Scr") og så trykke ctrl+v i MS paint eller noe sånt?

#206619  av Andy_Celica

esp-er skrev:Supert. Høres nok sannsynlig ut ja. Men hadde vært veldig fint med et bilde....

Prøv og trykke Print screen (print scrn knapp) og så lime inn i et dokument. Så burde det kunne sendes som vedlegg ihvertfall.
Du kan ringe meg etterpå eller når det passer, så kan jeg komem og vise deg. har byttet den 2 ganger mens motoren står i bilen :D

95060625