TS-ogn

Toyota Sportscar - Owners Group Norway 

• fjernet antydning til rust, men har det kommet tilbake?

• Teknisk diskusjon / spørsmÃ¥l rundt MR2
Teknisk diskusjon / spørsmål rundt MR2
 #201107  av GhostRider88

for litt siden så fjernet jeg ca 2cm lakken på den venstre hjulbuen foran på min mr2 for det var noen lakk bobler der. Fjernet dette helt ned til grunninga og pusset med fint sandpapir, så lakket jeg med lakkpenn og lot det tørke, så pusset jeg jeg fint vannslipepapir slik at det ble en jevn overflate, så tok jeg på rubbing. Ressultatet ble kjempe bra. Men når jeg så på dette igår så så jeg noe som jeg trur jeg ikke har sett før :? det var liksom to bitte små runde lakk kuler der som jeg lakket, men det kan umulig ha kommet rust der nå siden jeg var helt nede til grunninga og pusset etterpå... eller? Hva kan jeg evt gjøre nå? hvis det ikke er rust så kommer jeg ikke til å gjøre noen ting, men kan ikke skjønne at det er rust, var ikke rust der fra før heller bare for å ha sagt det.

takker for svar.

#201110  av kake

Kan det være lakken som gasser ut? Hvis du har polert over f.eks like etterpå.

Best resultat får du vel ved å lakkere opp hele skjermen hos et firma.

#201111  av Mr2 Mk2

Dette forekommer ofte om området man lakker ikke er helt tørt. Blir gjerne slik om det har vært "fukt".

#201113  av GhostRider88

kake skrev:Kan det være lakken som gasser ut? Hvis du har polert over f.eks like etterpå.

Best resultat får du vel ved å lakkere opp hele skjermen hos et firma.
polerte ca 1 time etter samt at jeg tok på rubbing... men det blir rett og slett for dyrt å lakere opp hele skjermen, ble egentlig ganske så fornøyd med jobben som jeg gjørde, og siden det ikke er rust så kan jeg vell vannslipe med fint sandpapir så jeg får slipe vekk disse små kulene?

eller vil det funke å bare ta på rubbing? vil få det gjevnt igjen ;)

#201142  av GhostRider88

noen som har formeninger om hvordan jeg skal få det jevnt igjen? pusse eller bare rubbe? ;)

#201151  av Christian

Har det boblet seg igjen er det bare å begynne å pusse. Sørg for at det er skikkelig tørt før du har på lakk igjen :wink:

#201196  av GhostRider88

Christian skrev:Har det boblet seg igjen er det bare å begynne å pusse. Sørg for at det er skikkelig tørt før du har på lakk igjen :wink:
shall do ;) takker for svar :)

tenkte jeg bare skulle prøve å pusse med vannslipepapir for så og rubbe over

#201258  av GhostRider88

ja da har jeg pusset ned disse kulene :) kom så vidt det var ned på grunninga, men det er så lite at det ser ut som et sandkorn så jeg kommer ikke til å lakke over det, kommer til å polere med coulor back så det blir tett. Hvis det ikke er mange som mener at det er nødvendig å lakke over da...

#201326  av GhostRider88

GhostRider88 skrev:ja da har jeg pusset ned disse kulene :) kom så vidt det var ned på grunninga, men det er så lite at det ser ut som et sandkorn så jeg kommer ikke til å lakke over det, kommer til å polere med coulor back så det blir tett. Hvis det ikke er mange som mener at det er nødvendig å lakke over da...
noen som har formeninger? ble bra selv om jeg ikke lakket. Er redd for at det blir stygt om jeg legger på lakkstift nå for så å pusse osv igjen

#202237  av Krabbe

GhostRider88 skrev:..... kommer til å polere med coulor back så det blir tett. ...
Color black? Polering til svarte biler eller noe det? Har du noe mer info om den, produsent osv? Hørtes spennende ut :)

#202271  av GhostRider88

Krabbe skrev:
GhostRider88 skrev:..... kommer til å polere med coulor back så det blir tett. ...
Color black? Polering til svarte biler eller noe det? Har du noe mer info om den, produsent osv? Hørtes spennende ut :)
ja kan si litt mer om den ;)

color back'en eller color cure som den egentlig heter har fargepinmenter i seg slik at små riper blir dekket og får tilbake fargen sin. Det følger også med en fargepenn som man legger over større riper før man tar på poleringa, og når man da har påflørt poleringa og er klar for å tørke av så vil ripa nesten bli borte :)

Man får kjøpt color cure på de fleste besnin stasjoner, men den koster litt mer enn vanlig polering, men det er vært det :) mener jeg

#203046  av Krabbe

Min MK1 har litt sliten lakk enkelte steder skjønner du, så dette høres VELDIG aktuelt ut! Hvilken station kjøpte du på? (firma altså, statoil? shell? osv) Og hva lå prisen på?

Har du noen bilder av den lille oprasjonen din? Litt spent på resultatet :)

#203132  av GhostRider88

Krabbe skrev:Min MK1 har litt sliten lakk enkelte steder skjønner du, så dette høres VELDIG aktuelt ut! Hvilken station kjøpte du på? (firma altså, statoil? shell? osv) Og hva lå prisen på?

Har du noen bilder av den lille oprasjonen din? Litt spent på resultatet :)
Jeg kjøpte color curen på en shell stasjon, men du får den hos alle bilutstyrs forretninger :) Koster fra 169-225 kr avhengi hvor du kjøper den (dyrest på bensinstasjoner) Det som er så spesiellt med denne poleringa i forhold til vanlig polering er at denne har fargepinmenter i seg så riper og matt lakk blir blank og får i en viss grad fargen tilbake ;)

Kan legge ved et bilde etter at jeg er ferdig med å polere, ble veldig fornøyd med ressultatet selv :)

Bilde

#203150  av GT_rider

Denne voksen fra Turtle Wax er lite holdbar. Mao det må vokses ofte i løpet av året. Har brukt den, og den gir ett tålelig bra resultat. Men den krever litt hyppigere poleringsfrekvens.;)