TS-ogn

Toyota Sportscar - Owners Group Norway 

• Merkelig eksos temperatur.

• Teknisk diskusjon / spørsmÃ¥l rundt alle andre Toyota modeller
Teknisk diskusjon / spørsmål rundt alle andre Toyota modeller
 #201601  av Christian

Har slitt med eksostemperaturen på bilen min siden jeg satte inn den siste motoren, ved normal kjøring legger temperaturen ganske stødig mellom 700-760grader. Når jeg presser på øker tempen iløpet av sekunder til 850-900grader.

Dette trodde jeg kom av at blandingen var litt mager , siden jeg kjører med org gti bensinpumpe ennå.

Monterte derfor inn en AEM bredbåndslambda i dag og testa litt...
Verdiene veksler mellom 14-15 på tomgang og 14 på lett kjøring uten trykk. Under harde pådrag øker den til 13, videre til 12 og rett før turtalls-sperra oppe i 11,2.... Det er med andre ord masse bensin som burde kjølet masse, men temperaturen er utenfor skalaen :shock: (Den måler opp til 870grader)

MÃ¥ler forresten temperaturen i manifolen, i sylinder 3

Motoren gikk jo i hele vinter på isbanen og er fortsatt i god stand, så jeg begynner å lure på instrumentet...? (Autometer)

Noen som har en ide?

#201609  av Larsen

Retardert tenning fører jo til høy eksos temperatur.

#201653  av sleeper

er vel strengt tatt ikke no problem og ligge på 900 grader eksostemp...
en turbomotor funker ikke opptimalt før 900 grader C...

har autometer måleren jegogså, og under hard kjøring på vei så er jeg fort oppe i 1650F ( over maks av måleren går til)
når jeg kjørte på rudskogen så var jeg oppe i 1750F...

så kan nok godt hende den viser litt mye den måleren..

#201680  av Christian

sleeper skrev:er vel strengt tatt ikke no problem og ligge på 900 grader eksostemp...

har autometer måleren jegogså, og under hard kjøring på vei så er jeg fort oppe i 1650F ( over maks av måleren går til)

SÃ¥ du har samme "problemet"...?

Har prata med ettpar som mener alt over 800grader er mye, men jeg må bare tilstå att jeg ikke har peiling :roll:
 #201687  av Morten

Christian skrev:... Under harde pådrag øker den til 13, videre til 12 og rett før turtalls-sperra oppe i 11,2.... Det er med andre ord masse bensin som burde kjølet masse
13 ved harde pådrag på en turbo motor er jo ikke akkurat definisjonen på "masse bensin som kjøler masse" da. 11,2 som du nevnte den har opp mot turtalls-sperra høres mer fornuftig ut i mine ører på en MR2 med sine velkjente innsugstemperatur problemer. Men når det er sagt lever jo motoren din enda (merkelig nok som du sier) :lol:

Er du bekymra for at du har for høy eksos temp er vel fremgangsmåten vanligvis som følger.:

1: rett opp eventuelle avvik på blandingsforhold

Hvis fortsatt høy, og ikke tegn til tenningsbank (sjekk skikkelig, du vil ikke legge merke til mild/medium tenningsbank uten "det can" eller noe lignende)...

2: prøv å avansere tenningen 1 grad (i det aktuelle området på map'et). Hvis fortsatt høy, og ikke tegn til tenningsbank, gjenta...

Det sier seg vel selv at tenningsjusterings biten bør gjøres med god kontroll på tingenes tilstand, da denne fort kan gjøre mere skade enn temperaturen hvis en ikke oppdager/gir blaffen i faresignalene.

Alternativt har du jo den trygge måten med vanninsprut da. :wink: Her får du ekstra sikkerhet på kjøpet, men må etterfylles og du vil tape noen få ponnier hvis ikke du optimaliserer med det (i praksis bruker opp den nye sikkerhetsmarginen)

Dette er basert på min erfaring i min noe begrensede "karriere" som hobbybilist. Ta det for hva det er verdt :mrgreen:

#201691  av sleeper

Christian skrev:
sleeper skrev:er vel strengt tatt ikke no problem og ligge på 900 grader eksostemp...

SÃ¥ du har samme "problemet"...?

Har prata med ettpar som mener alt over 800grader er mye, men jeg må bare tilstå att jeg ikke har peiling :roll:
tja, problem og problem...
over 920-930 grader er mye på en turbomotr.. alt under det er bra..
er du så lavt nede som 800 så går motoren din LAAAAAAAAAAAAAAANGT fra opptimalt!

#201734  av Christian

Sleeper : Mulig det stemmer, men jeg er blitt fortalt at det er uheldig med varme over 800grader og blir derfor litt nervøs :)

Morten : Bensin er det masse av. Den øker gradvis på bensinmengden. Ca tall fra hodet er : 13 tallet/2000-3000rpm, 12 tallet/3000-5000rpm og 11 tallet/5000-7200rpm. Var oppe i 10,8 ved rødlinja en gang i går.

Bare ca verdier dette, siden det er ett helvete å følge med på instrumentet, turtall, giring og vei samtidig. Men så er det vel derfor man ikke skal gjøre det etter landeveien og ikke stole 100% på resultatene :lol:

Tenningen kan selfølgelig ha en rolle i dette, men den får jeg ikke gjordt noe særlig med uten å montere sprut eller enn eller annen form for piggyback løsning...

Men hva mener du er en fornuftig temperatur da? :P

#201747  av Magne

Christian - Jeg har akkurat samme temp som deg. Rolig kjøring er den ca på 600-650, normal kjøring 650-750. Men med en gang jeg drar på og turboen spinner for fulle mugger så stiger tempen til 850 og godt over 900 iløpet av kort tid. Men ifølge 2fastgt4, forje eier av bilen. Så var dette slik det skulle være. Men om tempen ikke detter umiddelbart når du slakker av på gassen kan det være et problem noe sted.
Min synker hvertfall like fort som den går opp.

Jeg er ingen ekspert, jeg bare forteller videre det jeg ble fortalt.. ;)

#201775  av Christian

Takker for svar :)

Min synker også like fort som den går opp.

#202002  av kennethx

13 i AF med ladetrykk er ikke mye bensin. Virker jo som den går magert, og øker på med bensin ettersom turtallet stiger.

AF måleren din er vel montert etter turbo? Så dette er vel en sum for alle sylindrene, du sier du har eksostemp i sylinder 3, dette er jo sylinderen som typisk får minst bensin. Så AF verdien du leser av på måleren er trolig litt feitere enn det som faktisk er tilfellet i sylinder 3.