TS-ogn

Toyota Sportscar - Owners Group Norway 

• Trimming av Corolla?

• Teknisk diskusjon / spørsmÃ¥l rundt alle andre Toyota modeller
Teknisk diskusjon / spørsmål rundt alle andre Toyota modeller
 #202011  av Athera

Heisann!

Lurte på om det er mulig å trimme en 95 modell Corolla 1.3? Isåfall hvordan? Og hva galt kan det føre med seg?

#202044  av |plumbo

du kan kjøpe en 1.3 4e-fte ( starlet har denne motoren med turbo )

eller du kan oppgradere motoren din sånn som jeg driver med nå ( bytter til 1.6 som er borra opp til 1.8 ) kommer muligens turbo kit hvis det detter inn 15 lapper plutselig hehe
 #202189  av hybrid

Det er mye du kan gjøre med den 1.3 literen der. Den er seig som faen.
Om er dreven på sveising og mekanikk generelt, kan du lage ditt eget turbokit.
Om ikke så er alternativet som plumbo sier, en 4e-fte. jeg vil ikke anbefale det i.o.m den kommer fra en starlet. men du kan enkelt og greit bytte om turbosettet fra 4e-fte'n til din.

Jeg har selv satt oppi en Red Top 4age på 136hk i min 96 modell corolla. som har visst seg og bli en vellykket operasjon. men siden denne motoren kom fra en E9 en ae92 så stemte ikke motorfestene overens. så jeg sveisa et nytt:P Det eletriske var heller ikke noen fryd, men behjelpelige personer hos Toyota Hegre i stavanger fant bøker til meg. så gikk sånn ca en uke med kobling før jeg var ferdig:)

Vil du ha en forholdsvis enkel tranplantasjon om motorbytte er aktuelt, så ville jeg gått for enten et Corolla levin supercharger (4A-GZE 1.6 med kompressor og 170hk) eller en vanlig Corolla levin (4A-GE 1.6l "Silver-top" 20V med 160hk.) http://www.motor-import.dk har mye motorer inne. snakk med han:)

#202247  av |plumbo

og jeg har da en borra 1.6 til 1.8 ( 4a fe ) sliter litt med at den ikke går riktig men jeg skal sjekke hvordan den går i kveld når jeg har fått fiksa kald starten ;)

men hvis du skal bytte fra en 1.3 til en 1.6 så har du jobben
har drevet på i 5 uker nå med motor bytte og er enda ikke ferdig :\ men men
 #202264  av Rollaole

hybrid skrev:Corolla levin (4A-GE 1.6l "Silver-top" 20V med 160hk.) http://www.motor-import.dk har mye motorer inne. snakk med han:)
Passer den på girkasse og motorfester? Hve med ledningsnett?
Enkel? hvor enkel? :)

#202339  av lasserj

hør hør! så lenge du har en bli med 4A blokk (4afe, 4age 16v,4age 20v, 4age kompressor) passer motorfestene fra chassie til chassie, feks: Ae8 til Ae9 å til Ae10.

men har man 1,3 motor som har 4E blokk(Ee8, Ee9 chassie) vill ikke motorfeste på høyre rammevang passe, men det kan jo seff borres ut og sveise på motor feste fra et Ae chassie:) alle andre motorfester en like.

fikk en sveise kyndig kompis til og gjøre det på en bil jeg hadde, gjort på no time

#202392  av tinnion

men som dere sier, å gå til en silvertop f.eks, hvor mye kødd skal til da? og hva må jeg kjøpe inn, lurer også fælt på å få noe mer guffe i bilen min.
lurte akkurat på denne motoren, da jeg syntes lyd er viktig..
 #202398  av hybrid

viss du syntes lyd er viktig, så kan du få tak i en blacktop motor som er siste generasjons 4age.. denne kan du få individuelle gasspjeld til som lager FEET lyd..

Du burde ikke være redd for og bytte motor, alt kan fikses. Måtte selv sveise nytt motorfeste i min ee101.. siden jeg hadde en 4E motor og satte oppi en 4A. men det er gjort på no time.

Det du trenger, er en motor, ledningsnett, osv osv girkasse drivaksler, bremser osv..

Du kan få tak i frontcuts(halv bil med motor og alt) for ca 18-25000 avhengig av hvilken motor du vil ha. Litt kobling utenom må du regne med. f.eks bensin styringa. dette er jo bare om koblingene ikke passer om hverandre.. men toyota har vært veldig enkle slik.. alle E9 biler har så og si samme plugger. alle E10 osv

Om du vil kan du jo snakke med quicksilver på forumet. han skal hente hjem motorer. eller på motor-import.dk

Lykke til!

#202411  av tinnion

største problemet mitt er at jeg kanskje MAX har en helg på meg, ettersom bilen er bruksbilen og, så den kan max stå to døgn, (lørdag og søndag) søndag kveld må den være på veien ettersom jeg må ha den til jobb dagen derpå.

hadde jeg fått tak i andrebilen som jeg jakter villt på, så hadde det jo ordnet seg..

#202413  av CelicaTurbo

motorbytte er definitivt ikke en ting du begynner på om du trenger bilen to dager senere ;) Med mindre du har gjort akkurat den samme operasjonen tidligere og er godt forberedt så vil det garantert være en del tilpassing og rot som tar mye tid så det er definitivt ikke gjort på en helg :)

a

#202420  av hybrid

heh, nei du har rett i det.. hadde ALDRi skrudd bil før jeg begynte jeg, men jeg tenkte at alt må jo læres.. 5mnd'er jeg. men det var p.g.a jeg var i militæret.. så jeg fikk ikke gjort så mye. jeg plukka 4a'ge motoren helt og overhalte den. aldri gjort det før. men den sviver som en klokke nå. folk burde ikke vær redd for og bytte motor, så lenge de har en bil og bruke utenom..

Bytt motor gutter:)!

#202562  av tinnion

Det var dette med den andre bilen, ellers tror jeg at jeg hadde prøvd dette for lenge siden, hadde en 4AGE på hånd. Men norges priser og avgiftsystem lar meg ikke ennå kjøpe bil nummer to. Skal ikke nekte for at jeg har en del krav til bil to og :P Enten eller ikke :P

#202590  av |plumbo

lasserj skrev:hør hør! så lenge du har en bli med 4A blokk (4afe, 4age 16v,4age 20v, 4age kompressor) passer motorfestene fra chassie til chassie, feks: Ae8 til Ae9 å til Ae10.

men har man 1,3 motor som har 4E blokk(Ee8, Ee9 chassie) vill ikke motorfeste på høyre rammevang passe, men det kan jo seff borres ut og sveise på motor feste fra et Ae chassie:) alle andre motorfester en like.

fikk en sveise kyndig kompis til og gjøre det på en bil jeg hadde, gjort på no time
detta har jeg blodig erfart ...

#202592  av |plumbo

tinnion skrev:største problemet mitt er at jeg kanskje MAX har en helg på meg, ettersom bilen er bruksbilen og, så den kan max stå to døgn, (lørdag og søndag) søndag kveld må den være på veien ettersom jeg må ha den til jobb dagen derpå.

hadde jeg fått tak i andrebilen som jeg jakter villt på, så hadde det jo ordnet seg..
jeg har nå drevet på i 5 uker
har en e10 jeg bytter på og der måttew jeg bytta alt det elektriske både i dasjbord og motor ( det jeg sliter med nå er fordeleren , den tenner kunn på sylynder 1og2.... )

#203071  av lasserj

ja det er mye arbeid, bytta hele chassie på min gti:)