TS-ogn

Toyota Sportscar - Owners Group Norway 

• Irriterende lyd nÃ¥r man trykker inn clutchen

• Teknisk diskusjon / spørsmÃ¥l rundt Celica
Teknisk diskusjon / spørsmål rundt Celica
 #202065  av MR_T

Har en utrolig irriterende knirke lyd nesten hver gang jeg trykker inn clutchen.
Lyden kommer fra motorrommet nærmere sagt den tingen på vedlagt bilde.
Ser at gummipakkningen er revnet, må jeg demontere hele dritten motor/girkassa for og bli kvitt lyden?

T. R
Vedlegg
IMG_2977 (Large).JPG
IMG_2977 (Large).JPG (56.37 kiB) Vist 3570 ganger

#202067  av 2000 ST

Du kan prøve å sprute inn noe silicon spray eller lignende... det hjalp på min.

#202076  av csstian

Ser ikke ut på bildet at den er revnet,skal ha det hullet som er der.Du kan ta å stikke inn et tynt rør igjennom det hullet å spraye inn noe tynnflytende smørremiddel noen spraybokser har slike rør med. Mens noen sitter inni bilen å pumper på pedalen.Bare pass på at du ikke får på belegget på clutchen.

#202113  av Pgus

csstian skrev:Ser ikke ut på bildet at den er revnet,skal ha det hullet som er der.Du kan ta å stikke inn et tynt rør igjennom det hullet å spraye inn noe tynnflytende smørremiddel noen spraybokser har slike rør med. Mens noen sitter inni bilen å pumper på pedalen.Bare pass på at du ikke får på belegget på clutchen.
OI :!: Farlig....

Pass på at det ikke havner smøring på chlucthen... da har du driti deg ut....

Enig at du bør smøre, men vær veldig forsiktig

#202127  av MR_T

hmm, er litt vanskelig å ikke treffe clutchen hvis jeg sprayer inn f.eks silikonspray, men er clutchen direkte åpen under dette staget?
Må hverfall få denne lyden bort, høres ut som en gammal seng når jeg trykker inn clutchen :S

#202136  av csstian

Hvis du får inn et lite rør mot den kulen som lager denne lyden så kommer det ikke på clutchen.Du følger bare armen inn p den siden som blir fra clutch å ikke mot.Har gjort det mange ganger å ennu ikke vært uheldig.Er bare å spraye på :)

#202157  av Gt-4-Ever

Har opplevd det på flere biler, en mekaniker kan ordne det kjapt og greit. De smører den med noe. Er vel ca. en halv verkstedtime eller no slikt.

#202180  av MR_T

Testet dette idag morges, hørte at den knirket først så sprayet jeg med et tynt flytende smøremiddel og da forsvant lyden! men blir morro og se hvor lenge det holder til det tørker.
Kan jo høre med Toyota verksted om hva de bruker for å fikse problemet

Takk for alle forslag
Tom R.

#203067  av MR_T

.....og da var den j..... lyden tilbake, regner med stoffet har tørket bort eller no, får prøve og ringe toyota og høre

#203072  av csstian

Vi bruker et flytende kobberstoff på spray.Heter cu800.Brukes blant annet til å spraye på bremsedeler så det ikke skal sette seg fast.

#203079  av MR_T

csstian skrev:Vi bruker et flytende kobberstoff på spray.Heter cu800.Brukes blant annet til å spraye på bremsedeler så det ikke skal sette seg fast.
Aha, det er kanskje et bedre alternativ ja, hvor får jeg tak i noe sånt? Biltema kanskje

#203427  av MR_T

Dette funket også dårlig, men her er løsningen
Var på Toyota og der tok de av den gummimansjetten og sprayet Würth Høytemperatur-smøremiddel (HTS)
http://194.19.67.96/wn_infoliste.exe/vi ... nr=0893128
Etter et par pumpinger på clutchen forsvant lyden.
PS: Det kan være vrient og få må mansjetten etterpå, toyotamannen brukte 15min på det :)
Men servicen har jeg ikke noe og klage på kosta meg ingenting :)

T.R

#203439  av Andy_Celica

Fint at det fiksa seg da :D