Side 1 av 2

MR2 sw20 langvarigt prosjekt. (NY MOTOR KOMMER)

Legg innLagt inn:11 okt 2006 22:56
av Xlr8
Da har jeg endeli begynt på bilen min mr2 gti som i utgangs punkte var de bare et motorbytte jeg skulle ta skifte til ny gtimotor pga lang km stand.

men endte opp med jeg bare ville overhale motoren heller slik jeg vet hva jeg har + jeg må ha ny clutch.

mn planene ble litt endret etter litt lesing og snakk mellom noen kompiser.


Deler som skal handles.

Kvasse kammer (om den der japanske siden har) vill ha alt fra en plass.
lettere svinghjul og ny clutch (forsterket eller hva de heter)
nye stempelringer og ventiltettninger.
og kansje eksosannlegg med manifoild
+++ en del andre små ting register reim, vannpumpe...
kansje nye ventiler vist di orginale ikke tåler kvassere kam pga høyere løft...kan gå gale ga har jeg blitt advaredt.

hva som skal utførest med motor:

toppen skal overhales og portest.
vurderer og sende inn veiv og få den slipt og balansert.
og en god vask :wink:

ny girkasse vurderer jeg og siden sync er litt sliten..


de som er jort til nå er motoren er tattut, mye lært der mye igjen og lære.

håper og få delene heim innen 2 veker i mellom tiden starter demonteringa av motoren og måling av slitasje.




har noen ting jeg og er usikker på:

-kan de lønne seg med dataspurt på N/A motorer?
-mye hk kan jeg hente utav denne motren uten turbo?


og ja hadde vert mye billigere og bare kjøpt en rearkutt mn va er vell morroa i d?



og senere på lista står ny lakk og felger, og tein coilovers

Legg innLagt inn:12 okt 2006 07:13
av CelicaTurbo
spennende om noen klarer å fullføre ruten med skikkelig NA-trimming.. men, du trenger datasprut eller en piggyback for å utnytte NA-trim skikkelig ja.. Den motoren har ikke luftmengdemåler men beregner luften (og dermed bensinmengde) på grunnlag av turtall, spjeldsensor og vakumsensor kombinert med en tabell som forteller om motorens volumetriske effektivitet.. det vil si at når du endrer pusteegenskapene til motoren så drastisk vil ECU gjøre feil vurdering av luftmengden og du må gjøre noe for å rette på det ;)

Legg innLagt inn:12 okt 2006 20:45
av Pitchyou
Hvor mye koster egentli porting?
sjekk ut toda's høykompresjons stempel, stroker kit og fujitsubu manifoil+ alt det andre du lister opp, det blir dyrt! Har selv også lyst til å jøre mye av det samme som du har planer om! søk litt på http://www.mr2oc.com/register.php ett par tråder som går litt i dybden!

det jeg tenker er:
toda svinghjul
toda clutsj
tada høycomp stempel/stroker kit
toda forsterkede råder
toda/hks kammer 264 og 256
fujitsubu super ex manifoil
blitz tt-r eksos
top pakning
ventil løftere/ ventiler
ett slags styrings system
nos eller nx 25/50/75/100hp vått system
volk felger med 265/225
coilovers
øke "redline" till ca 9000rpm

det som er maks murli å ta ut av 3gse er nok rundt 250 hester, men er hvist tilfeller der man har tadd ut rundt 300+hk!


http://www.tdi-plc.com/toyota_MR2.html
http://www.toda-racing.jp/new/frame_new.html det meste som er merket sx10 skal også være "plug and play" på gse!
Vil tro en gti med noe mods og breiere bak dekk vil være en syk "lyskryss" racer

Legg innLagt inn:12 okt 2006 22:38
av Xlr8
CelicaTurbo skrev:spennende om noen klarer å fullføre ruten med skikkelig NA-trimming.. men, du trenger datasprut eller en piggyback for å utnytte NA-trim skikkelig ja.. Den motoren har ikke luftmengdemåler men beregner luften (og dermed bensinmengde) på grunnlag av turtall, spjeldsensor og vakumsensor kombinert med en tabell som forteller om motorens volumetriske effektivitet.. det vil si at når du endrer pusteegenskapene til motoren så drastisk vil ECU gjøre feil vurdering av luftmengden og du må gjøre noe for å rette på det ;)

da blir vell den beste løysninga å få et piggyback system?
hørest ut til og stemme de du sier her så dette må jeg nok sette meg litt bere inn i..

Legg innLagt inn:12 okt 2006 22:46
av Xlr8
Andread har du prisene på toda delene.. vet du om noen som har erfaring med bestillinger der fra?
hørtes ut som et fint oppsett

angående proting så er jeg ikke sikker på noen pris. men er viktig og levere toppen til noen som kan dette som har utstyr slik flow'en ikke blir ødelagt, da kan du like så grett kaste toppen etter på.


sx10 hva er forsjellen der forholdt til sw20??

Legg innLagt inn:12 okt 2006 23:23
av Pitchyou
vet ikke helt men sx10 er vell den som står i alteza? sendte mail til tdi fikk svar med en gang om at de fleste motor deler var "plug and play" på mr2

Har sett prisene på porting hos de mest seriøse i usa har vært rundt 100$ per port for street og 150$ for racing! men lurer på priser i norge! kan jo også være en ide å lage noen porter til, så det blir 20v?
Planing og (polering?) er vel kansje også en god idee!
Rådene på 3sge er vist veldig svake og bensin pumpen burde vell også byttes.
en annen fin ting man kan gjøre er jo også å see litt på feks "mad psi" sine carbon deler, dessverre er det vanskeli å få tak i! er mye carbon å få kjøpt til mr2.

Er jo mye ekstra småtteri som skal til så det blir fort en del penger!

klippet fra tdi:

Uprated clutch £355.00 5 hours Fitting time
DBA grooved and drilled front brake discs 258mm £135.00
DBA grooved front brake discs 275mm £135.00
DBA grooved rear brake discs 263mm £105.00
DBA grooved rear brake discs 281mm £135.00
Limited slip differential £650.00
Total control suspension bushes £POA
PillowBall rose jointed top mount kit (front) £170.00
PillowBall rose jointed top mount kit (rear) £140.00
Front strut brace £245.00
Rear strut brace £245.00
Forged pistons £745.00
Metal head gasket- various thicknesses available from £165.00
Quick-shift gear lever kit £165.00
Various warning meters/gauges. Please see 'HKS Technical' button on

stroker kittet koster ca 2000 pund
rådene koster vell 500-700 pund
de har ventil trimings kitt som ligger på 600pund men det er til st162 vet ikke hvordan de passer!

Legg innLagt inn:13 okt 2006 12:24
av Morten
Andread skrev:Rådene på 3sge er vist veldig svake
Hvor har du det fra? Og hvilke? 1., 2., 3., 4., eller 5. generasjon 3SGE?

Edit: Husk og at den Altezza 3SGE'en er en Beams Dual-VVTi, og at ikke alle deler passer om hverandre. Beams motoren er også en vesentlig mer avansert motor med et ganske annet potensial for kjørbarhet ved ekstrem NA trim pga nettopp de variable ventiltidene. :wink:

Edit2: for "real life" data på potensial hadde den gamle Tom's demobilen (T020?) en NA trim basert på 2.gen 3SGE som var oppgitt til 248ps. Denne var bl.a. stroket ved hjelp av 5S deler (på samme måte som er blitt ganske vanlig i det amerikanske 3SGTE miljøet).

Legg innLagt inn:13 okt 2006 15:57
av Xlr8
5sge er de altrezz beems motoren? har sett litt på de.. men blir så sykt sliten av og lese engelsk:P

angående porting så porter du ikke ekstra porter åg så får 20v
3sge er 16v motorer og tror de er vanskeligt ogetter montere 4 ventiler til=p kansje en annen topp. mn gidder ikke jøre de får avansert:P

noen med erfaring med trimming av desse motrene kan gådt sende meg en pm:P
lurer på hva slags kammer jeg skal gå får? noen som har noen tips?

Legg innLagt inn:13 okt 2006 16:42
av Morten
5SFE er 2.2literen som sto i bl.a. Camry og amerikanske mr2 mkII NA.

Altezza Beams motoren heter 3SGE akkurat som den du har, den er bare noen generasjoner nyere. :wink:

Legg innLagt inn:13 okt 2006 16:46
av Xlr8
akuratt..:P hvordan er de med effekten i en beams motor?.

Legg innLagt inn:13 okt 2006 17:05
av Pitchyou
Morten skrev:
Andread skrev:Rådene på 3sge er vist veldig svake
Hvor har du det fra? Og hvilke? 1., 2., 3., 4., eller 5. generasjon 3SGE?

Er ganske sikker på at jeg har lest det på http://www.mr2oc.com/register.php er ikke sikker på hvilken gen det er! Vell du kan trimme en del for prisen av en beams, er vel HOVEDSAK toppen som er mest forbedret på beamsen? Skal man alikavell skifte motor så blir det vell billigere med 3gste

Legg innLagt inn:13 okt 2006 17:11
av Xlr8
er ikke snakk om prisen på dette her. JEG vill ha noe som ikke er turbo:P men har gang i noen kamakslinger fra en kar.
en go del JUN topp deler..

nå i helga satser jeg på jeg får demontert motoren og klar jort toppen og veiva til maskinering.

Legg innLagt inn:13 okt 2006 17:21
av Morten
Xlr8 skrev:akuratt..:P hvordan er de med effekten i en beams motor?.
4.gen 3SGE Beams fra bl.a. Celica og MR2 er oppgitt til 200ps
5.gen 3SGE Beams fra Altezza er oppgitt til 210ps

Legg innLagt inn:13 okt 2006 17:43
av Xlr8
de er kansje noe som er verdt får meg og sjekke videre på:P men hørtes veldi dyrt ut:P må vell til japan får og få til d..

noen som har specs på beams motren? forsjeller og slikt... jerne link=)

Legg innLagt inn:13 okt 2006 17:48
av Morten
Andread skrev:Er ganske sikker på at jeg har lest det på http://www.mr2oc.com/register.php er ikke sikker på hvilken gen det er! Vell du kan trimme en del for prisen av en beams, er vel HOVEDSAK toppen som er mest forbedret på beamsen? Skal man alikavell skifte motor så blir det vell billigere med 3gste
Hmm snodig. Muligens Beams rådene er noe spinklere enn f.eks 2gen og 3gen og sånn sett ikke tåler like mye effekt ved turbomating, men de skal da være sterke og gode med tanke på turtall? og 2.gen og 3.gen har jo samme rådene (innenfor samme generasjon) på 3SGE og 3SGTE, og de er ihvertfall sterke nok til plenty effekt med turbolading, selv om de kanskje ikke er så glade i 8000 omdr+..

Er i hovedsak toppen som er forskjellig ja (+ stempler, råder osv), men det er jo og i hovedsak toppen (inkl. kammer osv) som "bestemmer" effekt i en motor og da :wink: