TS-ogn

Toyota Sportscar - Owners Group Norway 

• Hull i eksosen og eu-kontroll..

• Teknisk diskusjon / spørsmÃ¥l rundt MR2
Teknisk diskusjon / spørsmål rundt MR2
 #202172  av perchr

MR2en skal inn på eu-kontroll før vintern nå, og i dag oppdaga jeg lyd ekstra gromlyd i bila, og det viste seg at det hadde blitt hull i eksoen.. Ganske langt bak.. Kommer vel garantert ikke gjennom eu-kontroll med det?

Og er det i den sammenheng evnt. noen i trondheimsregionen som kunne lånt meg et orginalt annlegg? Bakesrste delen?

Er det noe annet man kan gjøre? Går det ann å bare sveise over en lapp? :P
 #202173  av Ivar

perchr skrev:MR2en skal inn på eu-kontroll før vintern nå, og i dag oppdaga jeg lyd ekstra gromlyd i bila, og det viste seg at det hadde blitt hull i eksoen.. Ganske langt bak.. Kommer vel garantert ikke gjennom eu-kontroll med det?

Og er det i den sammenheng evnt. noen i trondheimsregionen som kunne lånt meg et orginalt annlegg? Bakesrste delen?

Ja, det går fint an å sveise igjen hull.
 #202188  av Andy_Celica

perchr skrev:MR2en skal inn på eu-kontroll før vintern nå, og i dag oppdaga jeg lyd ekstra gromlyd i bila, og det viste seg at det hadde blitt hull i eksoen.. Ganske langt bak.. Kommer vel garantert ikke gjennom eu-kontroll med det?

Torshov, mekonome og bilextra. (+ enkelte bensinstasjoner) selger stoffer du kan tette eksosen med, er snakk om rundt 100 kr, det finnes flere varianter, jeg har prøvd 1 av de, på den varianten så snurrer du en slags varmebestandig sølvpapir greier rundt hullet og drar til over med en slangeklemme som er spesilet brei, gjorde det på bilen til fattern før eu-kontrol en gang, det er vel 1,5 år siden nå, og det sitter fortsatt faktisk. :D

#202373  av Ivar

Da jeg spurte eksosverkstedmannen hva det kostet å sveise hullet i min bakre potte så svarte han "En flaske god rødvin."
Dette viste seg å ikke bety 100-200 kroner, men faktisk en flaske rødvin. En tur på vinmonopolet senere så var eksosen sveiset. Å sveise et lite hull tar ikke lange stunden.

#202381  av CelicaTurbo

Jeg hadde et lite hull i mellompotten på min Celica ved en eu-kontroll, det var som en liten boble som hadde rustet gjennom potten mens resten av potten var helt fin.. ca 3mm hull. Jeg pusset ned med grovt sandpapir og kjøpte en tube eksospasta, satte tuben intill hullet og presset på slik at jeg klemte pasta inn hullet, og løftet deretter tuben en anelse slik at jeg fikk litt pasta på utsiden også.. laget rett og slett en "plugg" med eksospasta.. startet motoren og lot den gå på tomgang til pastaen var hard, og den fiksen var fremdeles tett ved neste eu-kontroll, men da ble eksosanlegget byttet pga lekkasje i fleksileddet :lol:

#203043  av perchr

Hullet har nå revnet en del pga trykk/varme(?) så er nærmer 10cm langt, så holder vel ikke med noe som helst pasta eller noe da..

Så er det noen snille trøndere her som har et lite originalt eksos anlegg til en mk2 gti og låne bort noen dager neste uke? :roll:

#203526  av perchr

BUMP hjelp?

#203528  av Ivar

perchr skrev:Hullet har nå revnet en del pga trykk/varme(?) så er nærmer 10cm langt, så holder vel ikke med noe som helst pasta eller noe da..

Så er det noen snille trøndere her som har et lite originalt eksos anlegg til en mk2 gti og låne bort noen dager neste uke? :roll:
Få det sveiset da vel? Det er veldig enkelt å ta av eksosen på mr2en. Jekk bilen opp på subframen (og sikre med bukker) og sett i gang med demonteringen. Ta det med til et lite sveiseverksted og spør hvor mye de skal ha for å fikse det. De tar sannsynligvis ikke mye og det tar ikke lang tid å gjøre jobben.