TS-ogn

Toyota Sportscar - Owners Group Norway 

• Blir aldri helt klok pÃ¥ senkesett til MKII

• Teknisk diskusjon / spørsmÃ¥l rundt MR2
Teknisk diskusjon / spørsmål rundt MR2
 #202722  av Sven

Hvordan kan det ha seg at et senkesett til en MKII passer alle revisjoner?
Er ikke rev. 1 noe høyere enn de senere revisjonene? Og hva er det som gjør at den er høyere? Hvis det ikke er fjærene så skjønner jeg det men hva annet kan det være? Noen som vet?

#202795  av Dr.Ling

Du har sikkert rett i at det er fjærene som er "høyere" på rev.1, og det ville bety at et senkesett vil faktisk senke en rev.1-bil mer enn en senere utgave. Vet ikke for hvilken modell de oppgir antall mm senking da, og hadde de rev1 mkII i USA?

Men en rev1 og en rev2 blir jo like lave med det samme senkesettet (hvis det er slik at demperhusene og fjærskål er lik på rev1 rev2), med samme avstand fra hjulnav (? hub) til hjulbue f.eks., så et bedre tall for hvor mye et senkesett senker ville vel vært den verdien (eller avstand dekk->hjulbue (for standarddim. felg+dekk)).

#202825  av Sven

Akkurat det jeg aldri har fått avklaring på, om fjærbena er like på de forskjellige revisjonene. Hvis det er tilfelle, så er det ikke vits med 30mm senkesett på min, da den er like høy som en rev. 1 med 30mm senkesett.

Har en kompis med en rev. 2 også. Hans er 40mm lavere enn min bak og 20 foran. Kan ikke helt tenke meg at han har 50/70mm senkesett.
Selv er han usikker, ble fortalt av selger at den var senka med originale senkefjærer. Dette går jeg ut fra er TTE sine (og 30mm). Men hans fjærer er røde og jeg mener TTE sine er svarte.

#202833  av Dr.Ling

Men jeg skjønner ikke helt problemet. Vi kan vel gå ut ifra at fjærbena er like lange, og at fjærskåla er på samme plass, men du kan jo sjekke med Toyota om det er tilfelle. De kan sjekke om det er forskjellig delenummer på et fjærben fra en '90 og en '93.

Så hvis det er tilfelle så vil din bil se akkurat like mye senka ut som kompisen din sin, om du kjøper samme fjærene. Selv om du hadde høyere bil i utgangspunktet.
Når du bestiller senkesett så får du jo ikke et sett som er så så mange mm lavere enn dine fjærer, de som laget fjærene har jo ingen anelse om hvor høye fjærer du har fra før. Når fabrikken angir mm senking har de jo bare sjekket hvor mye de senker sammenlignet med en tilfeldig original MR2, mens folk nok kan ha forskjellige fjærer der ute og få forskjellig antall mm senking når de setter på senkesettet. Om noen hadde kappet 5 cm av originalfjærene og kjøpt et senkesett ville han jo fått hevet bilen. Poenget er at samme sett senkefjærer satt på 10 MR2'er ville gi 10 like høye biler, de vil se like mye senka ut (ok, litt avhengig av felg og dekk også da), uansett hvor høye originalfjærene var.

Dette med forbehold om at det er fjærene som er forskjellen mellom revisjonene ;)
Sist redigert av Dr.Ling den 15 okt 2006 21:04, redigert 1 gang totalt.

#202834  av CelicaTurbo

Det stemmer at TTE-fjærene er sorte.. Ifølge godkjenningspapirene er det faktisk Eibach som produserer fjærene, og spesifikasjonene er helt identisk med Eibach Pro som også er sorte fjærer.. Hva som kan være rødt vet jeg ikke, TRD kanskje?

#202839  av Dr.Ling

Eibach Pro, H&R og TTE fjærene er sorte.
(H&R kan vel ha røde, men tror de er sorte til MR2)
Eibach Sportline, Jamex, Intrax, og Spax er røde
Tanabe er orange (?)
Intrax er lilla
HKS SF5 er hvite
TEIN er vel grønne ;)
Apex gule
Sist redigert av Dr.Ling den 15 okt 2006 21:24, redigert 1 gang totalt.

#202843  av Sven

Stemmer jo at min blir like lav med samme fjærer.
Men hadde ikke tenkt å ha den så lav. Vurderer 30mm fjærer. For eksempel dine Ling, eller så har jo Jacobs Auto-Supply H&R fjærer til drøye 1500,-
Men min er like høy som en rev. 1 med 30mm senkesett, så hvis det er fjærene som originalt utgjør forskjellen på revisjonene så er det jo ikke vits i det hele tatt. Men det høres jo også rart ut. Skal høre med toyota jeg om det er forskjell på fjærbena eller fjærer.

#202853  av kake

H&R fjærene til SW20 er røde.

Fjærbeina er like imellom revisjonene. Det er kun fjæra som er kortere på Rev.2!

Hvis du venter et par måneder Sven, så skal du få kjøpe mine Tein S.Tech fjærer for 1000,- Ingen vits i å kjøre med senket bil på vinten uansett vel ? :)

#202871  av Sven

kake skrev:H&R fjærene til SW20 er røde.

Fjærbeina er like imellom revisjonene. Det er kun fjæra som er kortere på Rev.2!

Hvis du venter et par måneder Sven, så skal du få kjøpe mine Tein S.Tech fjærer for 1000,- Ingen vits i å kjøre med senket bil på vinten uansett vel ? :)
Skal sette bort bilen i vinter allikevel, så det haster ikke for min del.
Hvor mye senker disse fjærene? Gamle?

#202875  av kake

39/43mm. De er brukt i 2 sesonger, ser som nye ut (er beskyttelse utenpå de så de ruster aldri). Om det blir akkurat innen 2 mnd vet jeg ikke, men iallefall i god tid før vintern er over...

#202879  av Sven

Siden fjærbena er like så er det jo ikke noe vits med 30mm sett.
Har sett flere steder at det er samme senkesett fra '90 til '00 mod.
Ser ihvertfall sånn ut fra nettsidene deres...

#202881  av kake

30mm fra en produsent kan tilsvare 15mm eller 40mm fra en annen liksom, hvordan de måler må du ikke spørre meg om. Er du opptatt av høyden så er det jo bare å finne bilder av en bil med akkurat de du skal ha. Utseendemessig så ser iallefall S-Tech'ene meget bra ut på SW20.

#202882  av Sven

kake skrev:39/43mm. De er brukt i 2 sesonger, ser som nye ut (er beskyttelse utenpå de så de ruster aldri). Om det blir akkurat innen 2 mnd vet jeg ikke, men iallefall i god tid før vintern er over...
Hadde du orka å målt avstanden fra skjermen og til senter av felgen?
Så kan jeg finne ut hvor mye det vil utgjøre på min.
Er meget interessert i de...

#202884  av kake

Kan gjøre det imorgen. Trykk på bildet i sig'en min så er det masse bilder iallefall.