TS-ogn

Toyota Sportscar - Owners Group Norway 

• Cold Air Intake VS Short Ram "Oppdatert!!"

• Teknisk diskusjon / spørsmÃ¥l rundt alle andre Toyota modeller
Teknisk diskusjon / spørsmål rundt alle andre Toyota modeller
 #202958  av jsun

Mitt spørsmål er følgende:

Med unntak av lengden på rørene, hva er forskjellen, evt. fordelene med den ene løsningen foran den andre?
Sist redigert av jsun den 20 okt 2006 15:05, redigert 2 ganger totalt.

#203374  av jsun

Ok ..... nå er bilen min utstyrt med ett "Cold Air Kit" ..... og den første prøveturen gjenomført!!
Lyden er det absolutt ikke noe å utsette på!!! Og draget på mellomregisteret virker bedre .... men.... det virker som at jeg har mistet den "gamle" overgangen der VVTI åpner.... ved ca. 4200rpm.

Jeg "tror" ikke bilen går dårligere, tvert om, men draget har blitt MYE jevnere, og motoren går også jevnere på tomgang.

Grunnet "Amrikansk" bruksanvisning mangler jeg "EVAP OBD" eller noe sånt, så jeg har koblet de små vakumkablene fra "Vacum Swiching Valve" etter "kunstens" regler, i forhold til hva de gjorde i det originale luftfilteret, mens "PWM Swiching Valve" er koblet slik den var. Bruksanvisningen fra K&N sier at det er 3 elektriske vakumkontroller, men i min bil finner jeg kun 2??

Noen her som har erfaringer med en slik montering???

(Jeg kan legge til at "motor" lampen i dashbordet ikke lyser, slik noen andre erfarte her inne, og at bruksanvisningen under er ett "short ram", men koblingene er de samme)
Vedlegg
(768.81 kiB) Lastet ned 92 ganger
 #203429  av Morten

jsun skrev:Mitt spørsmål er følgende:

Med unntak av lengden på rørene, hva er forskjellen, evt. fordelene med den ene løsningen foran den andre?
Er jo to sider av samme sak, men tatt utgangspunkt i to forskjellige teorier/tankeganger.

"Cold Air Intake": den grunnleggende tanken er at luften er tettere, og dermed mer oksygen pr. gitt volum ved lavere temperatur (økt temp gjør at gassen utvider seg). Dermed rutes luftinntaket fra et sted med kaldest mulig temperatur slik at effekten kan økes pga lufttettheten.

Positivt: Potensielt mer effekt pga. lavere innsugstemp
Negativt: Potensielt mindre effekt og dårligere respons pga trykkfall ved knotete lange rør.

"Short ram intake": tanken er å eliminere trykkfall før innsugsventilen til et minimum, og dermed ha et høyere trykk (egentlig mindre vakuum) som igjen fører til bedre fylling i sylinder og mer effekt. Dette gjøres ved et kort innsugsrør eventuelt filter rett på gasspjeld.

Positivt: Potensielt bedre gassrespons og mer effekt pga. luftens korte og greie vei inn i motor.
Negativt: Potensielt mindre effekt hvis temperaturen på innsugsluften er høyere.

Andre ting som vil spille inn på begge er pulstuning ved hjelp av lengden og diameter på rørene og lignende.. :wink:

#203576  av jsun

Takk til "Morten" for gode tilbakemeldinger :)

Jeg har nå kjørt noen dager med "Cold Air Kittet" og har nå bestemt meg for å bygge det om til "Short Ram".

Etter denne monteringen, har jeg lært litt om hvordan lengdene på rørene påvirker motoren. Lange rør som jeg har nå, gir god respons i mellomregisteret og bra med NM mellom 2500-5000rpm. Men jeg mangler toppen litt, da det føles som at motoren "flater" ut HK/NM kurven etter 5000rpm.
Dessuten høres det ut som at jeg har en "Japse-potte" under panseret :wink:
Mye lyd, men litt mye "ressonans".

Til info kan jeg si:
Norsk solgte T230'er har ikke "EVAP OBD", og det vil også si, at nippelen på røret man får ved kjøp av "cold air/short ram" ikke benyttes.
Vacum Swiching Valve må kobles til med kontakten elektronisk, men vakumkoblingen på motoren må "blindes" tettes.
Samme gjelder så klart nippelen på røret, da denne sitter etter filteret.

#203606  av jsun

Hmm... burde neste vært under prosjekt dette :wink:

Dog .... nå har rørene blitt kappet, og første turen med "Short Ram" er gjennomført!!!

Jeg kan ikke gjøre annet enn å smile :D .... Dette er DET oppsettet som passer denne bilen best .... uten tvil!
VVTI er tilbake, ref. det jeg skrev tidligere, og motoren jager etter turtall som en skikkelig NA motor skal, og de ekstra HK'ene er faktisk merkbare!!!

Til ettertanke for de som vurderer samme opprasjon på sin bil.

#207873  av EXS

jsun skrev:Hmm... burde neste vært under prosjekt dette :wink:

Dog .... nå har rørene blitt kappet, og første turen med "Short Ram" er gjennomført!!!

Jeg kan ikke gjøre annet enn å smile :D .... Dette er DET oppsettet som passer denne bilen best .... uten tvil!
VVTI er tilbake, ref. det jeg skrev tidligere, og motoren jager etter turtall som en skikkelig NA motor skal, og de ekstra HK'ene er faktisk merkbare!!!

fungerer ikke vvt-i slik at den gir max hk og nm ved etthvert turtall og ikke over en viss turtallsgrense??

#208475  av jsun

Jo sant nok.... men på T230 Celica merker man en justering i ventiltidene ved 4200rpm. hvor motoren drar noe ekstra.
(But problem solved by Short Ram Air Inntake) :D

Bilder på denne linken: http://www.ts-ogn.no/phpBB2/viewtopic.p ... 471#208471

#221233  av Dennis87

EXS skrev:
jsun skrev:Hmm... burde neste vært under prosjekt dette :wink:

fungerer ikke vvt-i slik at den gir max hk og nm ved etthvert turtall og ikke over en viss turtallsgrense??
Stemmer det :wink:

VVT-i kommer ikke noe ekstra på 4000 rpm men er der motoren begynner å få en del mer hk. var veldig likt som på min gammle 4-age celica som kom skikkelig på rundt 4k men nye celica har mye bedre bunndrag og drag over hele registre pga VVT-i.

VVT-i er et konstant variabel ventil styring system med intelligens, som styrer ventil tider etter fart,turtall, akselerasjon og motor belastning og er mer avansert enn Hondas VTEC som bare går etter hvordan turtall bilen har.

Vet det er en gammel tråd :P

skal se om jeg får tid en dag til å lage en tråd om VVT-i og VVTL-i :wink:

har monter short ram k&n filter på bilen min også og ble en god del mer lyd ja :D
Vedlegg
kn filter
kn filter
garage.jpeg (169.99 kiB) Vist 291 ganger