TS-ogn

Toyota Sportscar - Owners Group Norway 

  • komp. forhold i 1.6 og 2.0 celica t16 motor?og effekt?

  • Teknisk diskusjon / spørsmÃ¥l rundt Celica
Teknisk diskusjon / spørsmål rundt Celica
 #203013  av mEhE
 
noen som vet det orginale kompresionforholdet i en 1.6 og 2.0 celica motor fra 1986-1989??
og hva er effekten på vær av motorene? står så mye forskjellig i annonsene så vet ikke helt hva som er riktig.
hva er motorkode\navn på motorene?

 #203057  av Dennis87
 
2.0 litern
Modell: ST162
Motorkode: 3S-GE
HK:GT 124 hk GTS 150 hk
Nm: GT 142 GTS 180Nm
Komp: 9,8:1
0-100(km/h): GT 8.9 Sek GTS 8.6 Sek
TopSpeed(km/h): GT 205 GTS 210

GT-S er den som er mest vanlig å se i Norge og GT er US versjonen den som er en sedan.

2.0 litern Turbo 4X4
Modell: ST165
Motorkode: 3S-GTE
HK: 182
Nm: 249
Komp: vet ikke
TopSpeed(km/h): 220
0-100(km/h): 7.9 Sek

1.6 litern
Modell: AT160
Motorkode: 4-AGE
HK: 124 @ 6600 rpm
Nm:148 @ 5800 rpm
Compression ratio: 10:1
0-100(km/h): 8.9 Sek
TopSpeed(km/h): 205
Weight: 1119 kg
fuel capacity: 60l
oil capacity: 3.8l

har mer informasjon om 1.6 litern på et teknisk data ark fra Toyota som jeg ikke har på meg nå, så bare si i fra om du trenger mer info om den.

Hvis du drar til Toyota kan dem printe ut masse informasjon om bilene :wink:

ble mye oppdatering av denne posten nå :P
Men skal finne mer informassjon når jeg kommer hjem :)
Sist redigert av Dennis87 den 17 okt 2006 21:03, redigert 7 ganger totalt.

 #203074  av Dennis87
 
Har fått tak i tekniske data over 1.6l nå (AT160)

Toyota Celica 1.6 GT AT160 1986-1990


Motor

Oljetrykk v/ omdr. ,bar: 2,5-5,0/3000

Kompresjonstrykk: 12,5 bar

Ytelse: 91 kW (124 din HK) @ 6600 rpm

Dreiemoment: 142 @ 5000 rpm

Motor (Type): 4A-GE/ R4 DOHC 16V

Motorstyrings system: Toyota EFI

Slagvolum: 1587cc

Kompresjonsforhold: 10,0:1

Bensin (Oktan): 98/95 Blyfri

Tennplugg: ND Q 20R - U11 (elektrode avstand 1,1mm)

Elektrisk

Batteri: 12V 60 Ah

Starter strømforbruk: 90A

Spenningsrele volt v/amp: 13.8-14-8 V/ (IC Regulator)

Generator: 60 amp

Kapasiteter:

Olje: 3,4l (3,7l med filter) (API.SE - SF)

Girkasse: 2,6l (5 Gear) (API. GL-5 75W/90)

AC Olje: Dens Oil 6

Kjølesystem m/ Varme, liter: 6.0 (50% LLC Ethylenglycol 90%)

Bensin Tank: 60l

AC Kjølemiddel: R12/ 800 50


står mye mer en dette men er vell dette som er mest relevant. trenger du mer er det bare å spørre.

Skal innom toyota etter jobb i dag så kan ta med meg et for ST162 og ST165 også:)

 #203100  av mEhE
 
takker for gode utfyllende svar..
men du skrev først kompforhold på 1.6 var 9.4:1 og deretter 10:1,hva er riktig?
hva er komforholdet i 2.0literen?
nå har jeg jo motortype\navn så skal skal søke litt på google å se om jeg finner..

 #203102  av Dennis87
 
mEhE skrev:takker for gode utfyllende svar..
men du skrev først kompforhold på 1.6 var 9.4:1 og deretter 10:1,hva er riktig?
hva er komforholdet i 2.0literen?
nå har jeg jo motortype\navn så skal skal søke litt på google å se om jeg finner..

Regner med 10:1 er rikktig siden det sto på det arket fra toyota, det andre sto på nette, men finnes en del forskjellige versjoner av 4A-GE den som står i celicaen skal ha 10:1 i værtfall.

Skal finne ut hva som er rikktig om 2.0l i løpet av dagen.

 #203167  av Dennis87
 
Har nå vært på toyota å fått tak i teknisk data om 2.0l :)


Toyota Celica 2.0 GT ST162 GT-S 1986-1990


Motor

Oljetrykk v/ omdr. ,bar: 2,5-5,0/3000

Kompresjonstrykk: 10 bar

Ytelse: 110 kW (150 din HK) @ 6400 rpm

Dreiemoment: 180 @ 4800 rpm

Motor (Type): 3S-GE/ R4 DOHC 16V

Motorstyrings system: Toyota EFI

Slagvolum: 1998cc

Kompresjonsforhold: 9,8:1

Bensin (Oktan): 98/95 Blyfri

Tennplugg: ND Q 20R - U11 (elektrode avstand 1,1mm)

Elektrisk

Batteri: 12V 60 Ah

Starter strømforbruk: 90A

Spenningsrele volt v/amp: 13.8-14-8 V/ (IC Regulator)

Generator: 60 amp

Kapasiteter:

Olje: 4,0l (4,3l med filter) (APi - SF)

Girkasse: 2,6l (5 Gear) (Dextron II)

AC Olje: Dens Oil 6

Kjølesystem m/ Varme, liter: 7.0 (50% LLC Ethylenglycol 90%)

Bensin Tank: 60 L

AC Kjølemiddel: R12/ 800 50

 #203182  av mEhE
 
takker så mye