TS-ogn

Toyota Sportscar - Owners Group Norway 

• En gøy dumpventil som kan erstatte den orginale pÃ¥ MR2 Turbo

• Teknisk diskusjon / spørsmÃ¥l rundt MR2
Teknisk diskusjon / spørsmål rundt MR2
 #203466  av injee

Er ganske ny rundt dette med turbo bil.. så det er kanskje litt dumt spørsmål. Men hvilken dumpventil bruker dere andre? Hvilken kan jeg bare erstatte den orginale med (uten noen spes modifikasjoner etc..)
dersom det er noen som har film/lyd klipp av bilen sin så kunne jo det vært intressant å hørt/sett :-)

En annen ting - dere bytter downpipe, for å spørre; hva er fordelen? og gjerne ulempen?

Satser på å skjønne litt mer teknisk etterhvert av alt dette.. :-)

Takk!

#203470  av BrennaRacing

Hvis du liker høy dump lyd så kan nok en RFL dumpventil være noe å satse på...RFL står visst for Real Fucking Loud :lol:

#203474  av Larsen

Kjører selv med en blitz dumpventil. Lager akkurat passe med lyd, men jeg syns den litt vanlige pysj lyden i den blir litt kjedelig i lengden. Tenker jeg skal bytte min til greddy type s etterhvert. Her er ihvertfall en samling med lyder
http://www.ts-ogn.no/phpBB2/viewtopic.php?t=18276

Hvis du skal kjøpre dumpventil så kjøp med adapter. Da gjør du monteringen til en enkel sak :wink:

#203494  av oleb

Unnskyld om jeg stjeler tråden din litt her injee, men jeg lar det stå til.

Jeg funderer også på å montere dump på min etterhvert, og er usikker på hvor pålitelig disse replicaventilene er? CelicaTurbo mente at jeg burde gå for "the real deal" når jeg først skulle kjøpe, men har snakket med Toyparts og en annen forhandler, og de mente at replicaventilene funket bra på normale turbobiler. Jeg har ikke peiling :)

Vil jo gjerne ha det skikkelig når jeg først skal kjøpe, men samtidig er jeg usikker på om jeg vil ha en bil som nyser for hver gang jeg girer, og da blir det jo litt kjipt å kjøpe så dyrt hvis jeg skulle finne ut at jeg ikke ville ha det.

Hva syns folket?

#203496  av BrennaRacing

Er vel greit å kjøpe ordentlig når man først skal kjøpe...Koster jo ikke så mye..Etter min mening er hvertfall dump lyden det beste med å kjøre turbobil :D Man kan jo justere på dumpen å da, å få litt forskjellige lyder...

#203516  av Ivar

Jeg synes bilen gikk som en bøtte med møkk med dumpventil istedenfor bypassventilen. Jeg har rev2-motor og derfor resirkulering (som naturligvis ble blokkert). Masse nykking og raping. Det er bare ikke verdt det for den lyden.

#204069  av chris

Jeg er storfornøyd med HKS dumpen på min :D (HKS SSQV)

#204083  av oleb

Jeg stjeler tråden nok en gang jeg ;)

Har funnet meg en (to) brukt TurboXS (original) som jeg er litt interessert i, pga den er ikke så vanvittig dyr. Vil dette være et ok valg?

Hvilken tilkoblingsdiameter bør jeg velge? Har valget mellom 25mm og 32mm.

#204091  av Larsen

oleb skrev:Jeg stjeler tråden nok en gang jeg ;)

Har funnet meg en (to) brukt TurboXS (original) som jeg er litt interessert i, pga den er ikke så vanvittig dyr. Vil dette være et ok valg?

Du bør bruke en med adapter!

#204119  av oleb

Larsen skrev:
oleb skrev:Jeg stjeler tråden nok en gang jeg ;)

Du bør bruke en med adapter!
Ok, må man kjøpe dumpen med adapter, eller kan man kjøpe det løst?

Linker, anyone?

#204133  av Larsen

Kjøper ofte det med dumpventilenen nye, men kan jo sjekke om du får kjøpt løst. Må vel bare sende mail til produsenten isåfall. Det er ihvertfall mye enklere å bruke adapteret slik at du slipper å lage noen halvgode løsninger.

#204141  av oleb

Da kjøper jeg nytt, så får jeg med et passende adapter.

Link?

#204146  av oleb

ja?