TS-ogn

Toyota Sportscar - Owners Group Norway 

• Har en rar lyd som kanskje noen kan kjenne igjen

• Teknisk diskusjon / spørsmÃ¥l rundt Celica
Teknisk diskusjon / spørsmål rundt Celica
 #203506  av wickeddark

Oppdaget når bilen har stått over natten, at når jeg når 50 kmt, så kommer det e pipelyd bakfra. Høres ut som den kommer litt fra høyre side. Det forsvinner med en gang jeg kommer under 50, og med en gang jeg kommer over. Den er ikke der når bilen har kjørt litt. Noen som har vært borti det samme. Har nettopp byttet olje på klokka bak samt gearkasse. Brukt Mobil1 SHC GL5 olje. Så tror ikke det skal være det som er feilen... [/u]

#203510  av Tomera

Kan ikke være ett hjullager da? Eller en at bremsene henger litt på slik st det blir lyd bare?

#203514  av wickeddark

Tomera skrev:Kan ikke være ett hjullager da? Eller en at bremsene henger litt på slik st det blir lyd bare?
Jo kan sikkert det, men hjulager bruker vel å romle gjør de ikke? Bytta bremseklosser bak i forrige uke så den lyden ville vel kommet da? Er det mulig å stramme opp hjullager på denne bilen, eller må det byttes?

#203520  av Tomera

wickeddark skrev:
Tomera skrev:Kan ikke være ett hjullager da? Eller en at bremsene henger litt på slik st det blir lyd bare?
Jo kan sikkert det, men hjulager bruker vel å romle gjør de ikke? Bytta bremseklosser bak i forrige uke så den lyden ville vel kommet da? Er det mulig å stramme opp hjullager på denne bilen, eller må det byttes?
Ja bruker å være mere romle lyd... Men det er når de er gåen!

#203530  av csstian

wickeddark skrev:
Du kan prøve å stramme mutteren på drivakselen.Da er det ofte men klarer å ta opp litt slakk.

#203550  av wickeddark

Skal prøve å stramme etter. I morrest hørtes det ut som det kom fra gearkassen. Men var rimelig trøtt da ;) Har som sagt akkurat bytta olje både der å på klokke bak.

Brukte mobillube SHC 75/90 GL4/GL5 olje. Den som var anbefalt å bruke i følge mobil sin egen smørebok. Så tror nesten ikke det kan være det. Men har jo en lekasje på gear, så skal peile nivået samtidig...

Syns også det var så merkelig at det bare forekommer når jeg ligger mellom 55 og 60. Kjører jeg over eller under, så forsvinner lyden, og da er det helt stille.

#204040  av wickeddark

Da fant jeg kilden til lyden. Feil olje. Skulle være en annen type gl5 olje som var litt tykkere. Leste feil i smøreboka :P På klokka bak that is...