TS-ogn

Toyota Sportscar - Owners Group Norway 

• Peile bensin + fylle olje = sant

• Teknisk diskusjon / spørsmÃ¥l rundt MR2
Teknisk diskusjon / spørsmål rundt MR2
 #23684  av Tony

Hei!

Kjøpte meg en MR2 for noen uker siden, og har nå funnet ut at den bruker noe helt vanvittig med olje. Første uka så fylte jeg på en halv liter. Etter en par dager begynte nivålampa å lyse. Peilet olje og da var den nesten på minimum. Satte bilen inn på verksted for å ta et komplett oljeskift, filterskift, pluss at de renset motoren med noe motorflush greier. Dette skulle muligens hjelpe sa de.

Motoren bruker fortsatt like mye olje, og har nå etterfylt ca 1,5 liter på 700km etter oljeskift.

Oljetype: Shell Plus 10W-40
Km.stand: 220.000

Den lekker ikke olje, ryker ikke blått.... Hvor blir det av olja mi???

De sa på verkstedet at det muligens er ventiltetninger eller i verste fall stempelringene.

Har personlig ikke så mye peiling på mekking, så jeg er åpen for forslag til hva jeg kan gjøre.

#23685  av MR2turbo

Hei, og velkommen på forumet :D synd å høre om forbruket, men det er ikke så ille dyrt å reparere.. ;)
Det er antagelig gjennom stempelfjærene dine, jensi her hadde samme problemet og fikset det selv.. det er endel poster ang. temaet fra før her..

sakset fra et annet topic (http://www.ts-ogn.no/phpBB2/viewtopic.php?t=546)..
jensi skrev:Hadde samme oljeforbruket på min 91 mod.MR2.
Overhalte topp,fortsatt høyt oljeforbruk.
Byttet stempelfjærer og hont sylinderene.
Status etter bytte av ringer:ingen oljeforbruk.
Kjempefornøyd med denne jobben.Billigt og enkelt var det også.
Jens]

#23686  av Tony

Takk for det! :D Blir vel muligens noen timer her inne fremover.

Men hva er "hont sylindere"??

#23688  av MR2turbo

Å hone sylindere vil si at du bruker noen roterende slipesteiner og pusser sylinderen med, disse dras jevnt opp og ned i sylinderen mens de roterer, til du har pusset bort slitemerker og fått nye slipemerker på skrå/kryss inni sylinderen, disse hjelper oljen å smøre bedre på sylinderveggen...

Koster ikke noe serlig å få gjort akkurat dette hos et verksted om du ikke gjør det selv.. :)

#23689  av erling

Honeverktøyet festes på drillen, er forskjellige typer av dem, men den som ligner en do-kost er best når man ikke har borret opp sylinderen. Her er en type:

http://www.biltema.no/products/producti ... emId=21584

Må alltid hone sylinderveggene når man bytter stempelringer, for at de nye ringene skal "slites til" sammen med veggen slik at de tetter best mulig. Drar honen opp og ned slik at du får et kryssmønster i veggene.

Kryssmønster:

Bilde

#23695  av Erlend

Interessant lesning for oss andre også dette :)

#23702  av jensi

Ble advart mot dette honeverktøyet fra Biltema jeg.
Lager lett skader i syliderveggen dersom du ikke har gjort /brukt dette før.
"Do kost" versjonen er absolutt å anbefale.
Jens

#23724  av Alexander G

sliter med det samme problemet som deg Tony.
Etter jeg fikk bilen drakk den mer olje enn bensin.
Byttet olje, til valvoline 10w 40, og oljefilter, og nå har jeg snart kjørt 1000 km og brukt 1,6 ltr olje :shock:

Så hold oss oppdatert, trenger all info jeg kan få, skal krangle med de jeg kjøpte bilen hos, og da trenger jeg noe å slå i bordet med...eller i skallen på de! :evil:

#23816  av Tony

Har nå funnet ut at bilen har brukt ca 3 liter olje pr. 1000km. Fortsatt ingen oljeflekker og ingen blårøyk. Noen som vet hvor olja går? Er MR2'en fullt av lurerom som stjeler olje? :D

Nei, da.. Er vel ikke det, men hadde vært rart og visst hvor det blir av den.

Alphonso: Er vel i samme situasjon jeg. Er ikke mer enn tre uker siden jeg kjøpte min bil, så jeg har vel en morsom samtale med selger i vente. :twisted: Har en Kjøp- og salgskontrakt der han har skrevet under på at bilen bruker mindre enn 1 liter pr 1000km, så tror at jeg står sterk i min sak. Skal holde deg oppdatert om jeg finner ut nøyaktig hva som er galt. Hvor langt har din bil gått?

#23854  av Alexander G

Bilen min har snart gått 174". Snakket med importøren idag, han skulle undersøke saken nærmere og finne ut hvor mye det kostet å skifte stempelfjørene. Men de ville nå iallefall ikke betale mer enn halvparten av kostnaden. :( I kontrakten står det at jeg har garanti på motor og drivverk, men ikke på slitajsedeler som eksos, bremser etc...
Men dette er da ingen slitasjedel akkurat!
Får høre med forbrukerrådet eller noe, har lyst å beholde bilen etter å ha fiklet med anlegg, blinkers og div. Er jo stor fornøyd med den ellers.

#23862  av mralp

Er vel en kjensgjerning at noen biler er kjørt hardt og drikker olje. Uansett snaker vi ofte om motorer med 150`++ km bak seg, og da er det imo veldig greit å ta en light overhalling (få byttet ringer, se tidligere topics på emnet).
Kan love dette hjelper, min NA på 156` bruker bokstavlig talt ikke olje.

mvh

#23866  av TomG

Hooning...
Er forøvrig veldig viktig å skifte olje litt ofte rett etter at man har gjort dette. Blir litt metal sponn og slikt som blir slipt av veggene.
God regel er å bruke litt tykkere olje rett etterpå, kjøre en time eller noe, så skifte olje med en litt lettere olje type.

Ellers så finnes det noen magnet bånd man fester runt olje filteret som hjelper med å fange metal sponn og sånt i filteret.

T

#23895  av Tony

Takker for mange flotte svar. Mye intressant her... Men er en ting jeg lurer på. Hvor stor opersjon må til for å få byttet stempel fjærer og ringer, + å få hont'n? 8)

Må jeg ut med motor etc.. eller hvordan gjøres dette? Blir uansett ikke meg som kommer til å gjøre dette, men litt kjekt å ha et visst overblikk før man setter inn bilen på verksted. Mye lureri...

Skal prøve å få tatt noen bilder av skjønnheten å få lagt inn så dere kan få se. (gnikke oljefilm fra linsa først!) :wink:

#24135  av Alexander G

Ja ja, skjekket litt rundt her og der og har funnet ut at jeg kan si meg fornøyd med dealen jeg har gjort med forhandleren, altså betale halvparten selv. Får jo da en god motor som forhåpentligvis holder en god stund. De gjør jo sitt og for å få prisen ned på verkstedet.
Så jeg for leve på vann og brød og trøste meg med at jeg tross alt kjører i en SNADDER bil: MR2!

#24166  av MRQuoc

ikke dumt valg .. altså å leve på vann og brød ..
ellers er nudler ganske bra , hvis du liker det ;)
5kroner posen .. 2x så blir det en god middagsporsjon :p
gleden får du hver gang du ser på bilen. :] , gjør hvertfall jeg .. gliser hver gang jeg titter på den :p