TS-ogn

Toyota Sportscar - Owners Group Norway 

• SpørsmÃ¥l om Webasto diesel varmer

• Teknisk diskusjon / spørsmÃ¥l rundt alle andre Toyota modeller
Teknisk diskusjon / spørsmål rundt alle andre Toyota modeller
 #204075  av Magne_F

Vinterbilen har blitt utstyrt med Webasto varmer, og i den forbindelse har jeg et spørsmål. Det står i bruksanvisningen at den ikke bør være på lengre enn bilen blir kjørt etterpå. (feks 20 min reisevei til jobben = 20 min varming før man kjører). For meg som kun bruker 5 min på jobben blir jo dette litt kort tid.

Spørsmålet mitt er hvorfor det er sånn. Har det med lading av batteriet, eller er det noe annet som er problemet. Hørte noen snakket om soting??Bilen blir jo brukt i løpet av dagen, men det er jo om morgenen at behovet er størst.

På forhånd takk.

#204088  av lasse

Er nok pga lading, vifta går jo.
Har webasto på servicebilen min, funker som fjell det, har den på ca 30 min før jeg skal ut og kjøre når det er kaldt.
Du kan jo evt sette vifta på hakk 1, bruker jo mindre strøm da...

#204148  av Peak

Er nok det med ladding ja, derfor er det jo perfekt med DEFA-pakke med fjernbetjening av webastoen og batteriladder osv.

Du nevner soting, å dette blir et problem om webastoen startes mange ganger og ikke får brent seg ren, og gått på full guffe en stund. Hvis den ikke får dette dannes det sot(uforbrent diesel), å dette legger seg overalt i webastoen, å når det blir for mye sot, å da klarer den ikke å starte, da må man tvangsstarte den eller plokke sund, rengjøre, og montere sammen.

#204173  av Magne_F

Takker for svar.
Hvor lenge må forresten varmeren stå på for å brenne seg ren?

#204276  av Peak

Vil tippe at hvis den får 15-20min eller gjerne mer så får den opp nokk temperatur og guffe.
En annen ting jeg glemte..hvis webastoen starter med en gang du starter bilen og skal bare flytte bilen/kjøre et par hundre meter så vil jeg nesten anbefale å bruke bryteren i bilen (om du har en en) for å slå av webastoen, slik at den ikke starter.
Er ikke helt sikker det er på bilen din men på Mercedes-Benz så starter webastoen om det er kaldere enn 5 grader ute og om kjølevannet er under en viss grad.

#204353  av Magne_F

Har ikke bryter i bilen. Kun fjernkontroll. Bilen er en VW Touran Tdi.