TS-ogn

Toyota Sportscar - Owners Group Norway 

• hvordan montere nye instrumentskiver?

• Teknisk diskusjon / spørsmÃ¥l rundt Celica
Teknisk diskusjon / spørsmål rundt Celica
 #204476  av wickeddark

Hvordan får mann ut innstrumenthuset?

Legger mann bare de nye utpå de gamle? Må pærene fra den gamle belysningen taes ut?

#204485  av csstian

Du løsner dekselet under dachbordet (over pedalsettet) Da kommer det frem noen skruver under tenningslås samt likens på andre siden av rattstammen.Løsne di + to stk oppunder omraminga rundt instrumentene.Så løsnet du wiren på varmaperatkrana i motorromet og den wiren som går fra varmappreguleringa og ned til e skjeld atme gasspedalen.Da skal det bare være å dra ut omraminga å løsne alle stikkene på bryterne.Når du har fått den bort er det 4 skruver som holder selve instrumentet.Løsne di å koble fra stikkene på baksiden.Di gamse skivene skal bort og erstattes med di nye.Er det ikke lys i skivene du har kjøp så skal orginalpærene stå i.Men lurt å skifte pærer når du først har det ute.4 stk 3w + 1 stk 1.2 w om jeg ikke husker feil.Kanskje litt knotete førklart,men har nu prøvd :)

Jeg hadde Birbaskiver på min å da brukte jeg di orginale pærer.Men på Speedhut er det lys i selve skivene så der fjernes orginalpærer.

#204490  av bjornix

Kan legge til at om du har kjøpt skivene fra speedhut så bør du hvertfall koble fra batteriet før du tukler med strømmen! Ellers kan fort dette skje: http://www.ts-ogn.no/phpBB2/viewtopic.php?t=19022 :P Kan også nevne at med disse skivene er det ikke nødvendig å ta ut de gamle. De nye kan limes oppå med medfølgende dobbeltsidig tape.

#204495  av csstian

Men med å ta av di gammle så kan du ha di liggende å eventuelt bruke di senere.Men limer du nå oppa di så blir det limrester å fingeravtrykk som ikke går bort.

#204497  av bjornix

Hørtes fornuftig ut det der ja!
Vi lot være fordi de gamle så ut til å være montert på en sånn måte at vi var redd for å ødelegge noe.

#204501  av csstian

Di orginale er også limt med dobbelsidig tape.Bare å rive av forsiktig.
Så må du flytte over den nåla som stopper turtalsnåla på 0.Den er bare tredd igjennom skiva.

#204531  av wickeddark

Nice, takker for svar! Håper bare de kommer før helga :D
Bruker mann forresten de orginale nålene? Eller er det nye med skivene?

#204534  av wickeddark

bjornix skrev:Kan legge til at om du har kjøpt skivene fra speedhut så bør du hvertfall koble fra batteriet før du tukler med strømmen! Ellers kan fort dette skje: http://www.ts-ogn.no/phpBB2/viewtopic.php?t=19022 :P Kan også nevne at med disse skivene er det ikke nødvendig å ta ut de gamle. De nye kan limes oppå med medfølgende dobbeltsidig tape.
Ja har lest gjennom den der. Takk for advarselen. men jeg blir bare å lodde meg på de som gir strøm og jord til instrumentene fra før av. Det bør vel være den beste plassen.

#204538  av csstian

Du bruker di orginale nålene

#205423  av grimfer

Jeg kobla meg til med sukkerbit på ledningene som går til/fra dimmeren på venstre side av rattet. Det funker fint, bortsett fra at jeg må bruke ganske sterkt lys for å unngå litt "flimring".

Skal åpne og se om jeg får det til på en litt annen måte snart... Men det går vel helt greit nå også.

#205424  av grimfer

Jeg kobla meg til med sukkerbit på ledningene som går til/fra dimmeren på venstre side av rattet. Det funker fint, bortsett fra at jeg må bruke ganske sterkt lys for å unngå litt "flimring".

Skal åpne og se om jeg får det til på en litt annen måte snart... Men det går vel helt greit nå også.

#205476  av wickeddark

grimfer skrev:Jeg kobla meg til med sukkerbit på ledningene som går til/fra dimmeren på venstre side av rattet. Det funker fint, bortsett fra at jeg må bruke ganske sterkt lys for å unngå litt "flimring".

Mulig jeg tar strømmen fra tenning da. Blir mest sannsynlig å irritere meg grønn av sånne småting som flimring.

#206270  av wickeddark

Fant en ledning under der som jeg ikke så opphavet til, men den var kobla via tenning. Jord henta jeg fra en jordledning som lå laust under dashen. Aner ikke hvor den har vært kobla før. Fungerte flott det. Var kanskje ikke helt fornøyd med lyset, syns de ble litt over the top, men kan jo hende det gror på meg :D

Hadde jo egentlig bestemt meg for å gå for ett så godt som fullverdig rally utseende. Men såvidt jeg kunne skjønne, så er ett sånn stilig instrumenthus som har digital speedo og turteller veldig dyrt.
Vedlegg
ATT00002.jpg
ATT00002.jpg (28.09 kiB) Vist 1641 ganger

#206295  av grimfer

wickeddark skrev:Fant en ledning under der som jeg ikke så opphavet til, men den var kobla via tenning. Jord henta jeg fra en jordledning som lå laust under dashen. Aner ikke hvor den har vært kobla før. Fungerte flott det. Var kanskje ikke helt fornøyd med lyset, syns de ble litt over the top, men kan jo hende det gror på meg :D

Hadde jo egentlig bestemt meg for å gå for ett så godt som fullverdig rally utseende. Men såvidt jeg kunne skjønne, så er ett sånn stilig instrumenthus som har digital speedo og turteller veldig dyrt.
Over the top? Mener du at det ble for sterkt? Dimmeren kan jo skru ned lyset helt til det blir mørkt... Når skivene mine lyser på max blir det altfor sterkt. Blir nesten blendet!

#206303  av wickeddark

Neida lysstyrken var grei den. På bildet står den på fullt da.

Har den på ca halvveis og da er lysstyrken behagelig. Den ser også best ut da. Men tenkte mer på at det kanskje er litt for ekstremt for min smak med slike "pimpa" greier :D