TS-ogn

Toyota Sportscar - Owners Group Norway 

  • Lavtrykksturbo

  • Teknisk diskusjon / spørsmÃ¥l rundt MR2
Teknisk diskusjon / spørsmål rundt MR2
 #24153  av Zerpent
 
Hvordan er det å montere på en lavtrykksturbo på en mk2? Har hørt at dette er mye mindre styr enn vanlig turbo.
Dette frister litt for å få pop-off lyden og litt mer guff og at det sikkert ikke koster all verden.
Visst jeg skal ha "skikkelig" turbo så blir det nok enten å kjøpe seg en ny mr2 turbo eller bytte motor. Helst det siste. Får nok et spesiellt forhold akkurat til MIN mr2. :wink:

En liten ting til. Blir jeg sett på som "turbo wanna-be" om jeg monterer sugerør på en N/A? Dette vil jo gi et åpent luftfilter kald og god luft.

 #24155  av CelicaGT
 
Ingen blir vel sett på som turbo wannabe om dei vil ha litt meir guff over bilen :)

Turbo wannabe er folk som monterer dumpventil på kompressor biler :wink:
 #24169  av erling
 
Zerpent skrev: En liten ting til. Blir jeg sett på som "turbo wanna-be" om jeg monterer sugerør på en N/A? Dette vil jo gi et åpent luftfilter kald og god luft.
Sugerør??? Vaff??

Hvis det er åpent filter du mener, blir du sett på som en som vil ha raskere og kaldere luft til innsuget. Skjønner ikke hva det skal ha med turbo å gjøre... :)

 #24179  av chris
 
Jeg også lurer på hva dette "sugerøret" er for noe..

 #24196  av Zerpent
 
Sånn som er montert på denne. Det er vel hovedsakelig brukt på biler med turbo motor.
Vedlegg
Sugerør:
Sugerør:
01Platz18.jpg (256.13 kiB) Vist 4874 ganger

 #24197  av Zerpent
 
En annen ting jeg kom på når jeg tok frem dette bildet.
De baklyktene der har jeg lyst på. Vet det er utseende til 94+ lykter men disse er helt røde. På min bil som er svart så syns jeg ikke det tar jeg så bra ut med de gule sidene mot svart. Men visst de hadde vært helt rød så hadde det blitt mye penere. Vet at Christian har røde baklykter på sin men det er gamletypen. Hvor får jeg tak i sånne lykter?

 #24199  av chris
 
94 baklyktene kjøpes originalt hos Toyota. De kommer vel bare i en farge, så hvis man skal ha f.eks. rød toning må man vel gjøre dette selv, vil jeg tro.

Når det gjelder luftinntaktene, så er de ganske kule, og det finnes i flere varianter. Men litt småkjipt å ha store luftinntak til motoren, og bli frakjørt da, eller hva? :twisted:

 #24206  av Erlend
 
Skikkelig bling-bling med teksten bak i GULL :D Det var skikkelig rått egentlig... *vurdere*

 #24207  av chris
 
Erlend skrev:Skikkelig bling-bling med teksten bak i GULL :D Det var skikkelig rått egentlig... *vurdere*
Ja, det var litt sånn halvporno ja :D

 #24213  av PwRmAd
 
Det inntaket der er ikke for turbo biler, faktisk så er det et na TOM'S inntak som koster flesk i utgangspunktet, og kommer med komplett luftfilter/boks. Har blitt kopiert i sinnsyke mengder, og har bare blitt populært pga utseende. (bilen på bilde er en na)

 #24295  av chris
 
Jeg for min del synes det er penere med ett på hver side ;)

 #24308  av ST205
 
Hvis man ikke har en bil med turbo originalt, så kan man jo prøve
å sette på en sånn elektrisk turbo. :mrgreen:

Fant dette på ebay:
http://cgi.ebay.com/ws/eBayISAPI.dll?Vi ... gory=11750

Kunne vel ikke skadet å prøve :lol:

 #24329  av CelicaTurbo
 
høhøhø :) 20-30% forbedring, mens de påstår at mengden luft i inntaket blir 4 ganger så mye? Og viften dytter "nesten 4 kubikkfot" luft i sekundet, om det virkelig er sant så hadde det ikke vært like mye luft når den skal skape et trykk.. og, det er ikke så alt for vanskelig å regne ut hvor mye luft en 2.0 liters motor trenger i sekundet ved gitt turtall? :D Kan jo bare kjøpe en tilsvarende vifte på Clas Ohlson da :) Synes jeg ser det for meg: "MR2 Quad-ElTurbo" kommer ulende som en hårføner bortover veien, da kan det ihvertfall kalles en frisørbil med god grunn :)

 #24354  av chris
 
CelicaTurbo skrev:høhøhø :) 20-30% forbedring, mens de påstår at mengden luft i inntaket blir 4 ganger så mye? Og viften dytter "nesten 4 kubikkfot" luft i sekundet, om det virkelig er sant så hadde det ikke vært like mye luft når den skal skape et trykk.. og, det er ikke så alt for vanskelig å regne ut hvor mye luft en 2.0 liters motor trenger i sekundet ved gitt turtall? :D Kan jo bare kjøpe en tilsvarende vifte på Clas Ohlson da :) Synes jeg ser det for meg: "MR2 Quad-ElTurbo" kommer ulende som en hårføner bortover veien, da kan det ihvertfall kalles en frisørbil med god grunn :)
:mrgreen: :mrgreen:

-edit-
btw.. ST205: hadde ikke du 280 ponnier under panseret da? og nå har du gått ned til 260? ;) 20 hester som har rømt? :D

 #24365  av ST205
 
Sannheten ligger vel i at jeg ble fortalt at den skulle være ca. 280hk.
Og i og med at jeg aldri har dyno-testet dette, så går jeg heller for 260+hk

Nå stod det vel aldri hk eller ponnier, men småpuser :lol:

Det høres i hvertfall litt mer realistisk ut :D

Tror jeg bare skroter ct20b'en og hiver på en 2-3 sånne elektriske :mrgreen: