TS-ogn

Toyota Sportscar - Owners Group Norway 

• Godkjenning av 4punktsbelte?

• Teknisk diskusjon / spørsmÃ¥l rundt alle andre Toyota modeller
Teknisk diskusjon / spørsmål rundt alle andre Toyota modeller
 #209650  av Larsen

Vurdere 4punkts belter (av sikkerhetsmessig grunner) og lurer derfor på om noen har har fått noe slikt godkjent av biltrangsynet?

#209770  av kghaas

Det som er helt sikkert er at du IKKE får godkjennt FIA sertifisere belter. Jeg har det i min MG, og der er det slik at hvis jeg blir stoppet med belter PÅ, så bryter jeg loven.
Kjører jeg derimot UTEN belter, så er det toppers, siden det ikke er krav om belter i denne bilen(veteran)

Hvis du skal ha godkjennte 4p belter så er det noen typer som har vanlig spenne forran. Disse er sikkert E merket og blir kanskje godkjennt.

Uansett så er de mye sikkrere en 3p belte, men det er noe herk siden du helt sikkert er vant til rullebelte. Etter å ha satt inn 4p belter vil du oppdage at rullebelte er like nyttig som fjernkontroll til Tv'n. 8)

#209821  av Larsen

Har egentlig altid trodd at fire punkts belte var sikrere jeg da, men har skjønt at biltilsynet er litt firkantet sånn.

#209854  av sleeper

Larsen skrev:Har egentlig altid trodd at fire punkts belte var sikrere jeg da, men har skjønt at biltilsynet er litt firkantet sånn.
det er litt ettersom hvordan du smeller det.. er ikke så kjekkt og sitte i 4 punkt hvis du taker uten bur og taket gir etter....(ikke så lett og bøye seg ned...)

#209873  av TOYPARTS

man får godkjent 4 punkt i kombinasjon med 3 punkt, jeg for min del skal vise min bil uten 3 punkt, og kommer til å stå med papirene (lovene) i hendene når jeg er der, det er ingen lov som ordrett sier at det er forbudt, kun at de skal tilfredstille visse krav, og ja være merket, noe mine er.

#209903  av Rømmling

sleeper skrev:
Larsen skrev:Har egentlig altid trodd at fire punkts belte var sikrere jeg da, men har skjønt at biltilsynet er litt firkantet sånn.
det er litt ettersom hvordan du smeller det.. er ikke så kjekkt og sitte i 4 punkt hvis du taker uten bur og taket gir etter....(ikke så lett og bøye seg ned...)
det er et punk ikke mange tenker på ja

#210059  av TOYPARTS

Rømmling skrev:
sleeper skrev:
den er grei
Men hva skal du egentlig med 4 punkt seler i en vanlig bil?

#210068  av Larsen

Var vel egentlig tankten på hva en tre punkts belte greier å ta imot under en kolisjon... Men jeg tenkte da ikke tanken på at taket kunne bli lavere...

#210109  av sleeper

TOYPARTS skrev:
Rømmling skrev:
sleeper skrev: det er litt ettersom hvordan du smeller det.. er ikke så kjekkt og sitte i 4 punkt hvis du taker uten bur og taket gir etter....(ikke så lett og bøye seg ned...)
den er grei
Men hva skal du egentlig med 4 punkt seler i en vanlig bil?

sitte fast ved barekjøring i en vanlig bil. :lol: ( jeg må ærlig si at jeg er en av de som ikke har fått surret meg til og montere bur i bilen min.. , men det kommer iløpet av vinteren!)

#215132  av roste1

Ble ikke så mye klokere her jeg, men det er ikke lov da? ikke noen som har fått dette godkjent?

#215135  av Mr2 Mk2

roste1 skrev:Ble ikke så mye klokere her jeg, men det er ikke lov da? ikke noen som har fått dette godkjent?
TOYPARTS skrev:man får godkjent 4 punkt i kombinasjon med 3 punkt, jeg for min del skal vise min bil uten 3 punkt, og kommer til å stå med papirene (lovene) i hendene når jeg er der, det er ingen lov som ordrett sier at det er forbudt, kun at de skal tilfredstille visse krav, og ja være merket, noe mine er.
Om du fortsatt lurer kan du jo evt sende en pm til Toyparts, da han har fått dette godkjent nå.

"jaaa da er jeg vel tilbake fra østlandet atter en gang, bilen er nå i tillegg blitt godkjent med bur, stoler og bremser, så nå er det på tide å montere motor, samt pedalboks i den, videre skal den godkjennes med 18" hjul etterhvert når jeg får tid, er meget godt fornøyd med avsluttningen på dette året og gleder meg til nye sprell ut i neste uke."

#215150  av roste1

takk for det, men hvor står de lovene? Hvor kan jeg finne den boken (papirene) Jeg har ikke 3 pungts belter lengere....

Noen som har en link?

takk for alle svar
 #215260  av kghaas

Loven er egentlig kjøretøy forskriften. Den sier at belter skal være E merket.
Du kan, som jeg skrev tidligere, montere 4P seler som er E merkede. Alle produsenter av 4P seler har dette. Merk da at disse da IKKE er FIA godkjente og ikke kan brukes i løp.

Merk også at det er veldig upraktis å ha 4P seler etter at du er blitt vant til rullebelter. Du sitter fast!

Toyparts løsning er den desidert besste: Behold 3P for vei og vanlig kjøring og sett inn 4P i tillegg.

#215912  av bartosz

så lenge beltene er e merket og du fester de i original festene så er det ingen problem men hvis du skal ha dem i en bil med baksete så må du ha hurtigfeste bak og det er pga at hvis det skal skje noe så har de bak større sjans for å komme seg ut.
 #215945  av sindrejl

kghaas skrev:Loven er egentlig kjøretøy forskriften. Den sier at belter skal være E merket.
Du kan, som jeg skrev tidligere, montere 4P seler som er E merkede. Alle produsenter av 4P seler har dette. Merk da at disse da IKKE er FIA godkjente og ikke kan brukes i løp.

Merk også at det er veldig upraktis å ha 4P seler etter at du er blitt vant til rullebelter. Du sitter fast!

Toyparts løsning er den desidert besste: Behold 3P for vei og vanlig kjøring og sett inn 4P i tillegg.
en sånn løsning har jeg også lyst på, genialt å ha 4p på banekjøring :) spesielt i supra stolene som man ikke akkurat sitter som støpt i :P