TS-ogn

Toyota Sportscar - Owners Group Norway 

• Avgifter 2007

• Teknisk diskusjon / spørsmÃ¥l rundt alle andre Toyota modeller
Teknisk diskusjon / spørsmål rundt alle andre Toyota modeller
 #209922  av AeZ_

Er det noen som har noe bra innblikk i hvordan det blir å ta inn bil i 2007??
Jeg ringte tollvesenet her om dagen, å de kunne jo nesten ikke en dritt. Så ho bare leste opp endringsforslaget ho hadde fått som var slik : Slagvolumavgiften bortkommer, og det kommer en co2 avgift i stedet på biler som DETTE ER OPPGITT.
Og da sa jeg at det er vel nesten ingen biler som har dette før år 2000'?(grunnen til at man ikke kan velge biler eldre på tyskland.org enn 2000)
Og da sa ho at det vil komme en ekstra avgift i HK ytelse på disse bilene som ikke har co2 oppgitt, men ho visste ikke noe sikkert før de fikk noen flere skriv.
Noen som vet noe mer rundt dette her???

#209924  av Speeder

NÃ¥ er ikke akkurat Autofil ett faktablad men;

Der sto det i allefall att alle biler registret før 2001 ville ha de samme avgiftsgrunnlagene som i dag, men med forhøyde satser..

#209927  av jumbo

For biler uten fabrikktall for co2 gjelder som nevnt fremdeles motoreffekt som det tredje leddet i avgiftsberegningen. Denne blir noe høyere enn før - rundt 20-30% om jeg ikke husker feil (det skal finnes nøyaktige tall for dette på toll.no om du leter litt)

#209937  av Speeder

jumbo skrev:For biler uten fabrikktall for co2 gjelder som nevnt fremdeles motoreffekt som det tredje leddet i avgiftsberegningen. Denne blir noe høyere enn før - rundt 20-30% om jeg ikke husker feil (det skal finnes nøyaktige tall for dette på toll.no om du leter litt)
Med andre or må det være veldig gunstig for mazta og hive alt av co målinger til rx8 :lol:
Den må jo bli totalt drept av denne nye avgiftsberegningen?

#209947  av jumbo

Vel ikke hva som er verst jeg, co2 eller hk - begge deler blir dyrt som f på biler som er litt mer spennende enn en 80 modell lada med 40 gamp.

#209955  av aneriks

blir avgiften på effekt økning av eldre biler som mr2 og høyere eller blir det samme som i dag?

#209991  av jumbo

Motoreffekten avgiftslegges noe hardere enn før, så ja det blir noe dyrere.

#209996  av hovik

Blir 10 års grensa beholdt ? ( for fullt fritak ved bruksendring )

#209997  av jumbo

Har ikke hørt noe annet hvertfall...

Det ble snakket litt om at bruksfradraget burde justeres til å reflektere de øvrige avgiftsendringene (hva nå enn de mener med det, men vi vet jo alle at det garantert ikke er noe positivt dersom det endres i det hele tatt), men har ikke hørt noe mer i den gata i det hele tatt...

#210030  av Ivar

Jeg hadde satt pris på at noen kom med noen linker fra lovdata eller tollvesenet om denne mytiske tiårsgrensen.

Biler registrert før 96 i Norge er fritatt fra avgifter ved trimming grunnet at de går under det gamle avgiftssystemet. Jeg har en mistanke om at noen har tolket dette som at ti år gamle biler slipper avgifter, altså at biler registrert i 97 vil få fritak neste år.

#210032  av jumbo

http://www.toll.no/templates_TAD/Articl ... anguage=NO

"Det skal betales tillegg i engangsavgiften samt eventuell vrakpantavgift dersom motorvogn før 10 år fra førstegangs registrering her i landet, har endret avgiftsmessig status til en avgiftsgruppe med høyere avgiftssats eller at kjøretøyets motor får høyere effekt og/eller slagvolum som følge av vesentlige tekniske endringer av motorvognen."

#210058  av TOYPARTS

hovik skrev:Blir 10 års grensa beholdt ? ( for fullt fritak ved bruksendring )
det skal den ja...(foreløpig)

#210067  av Ivar

jumbo skrev:http://www.toll.no/templates_TAD/Articl ... anguage=NO

"Det skal betales tillegg i engangsavgiften samt eventuell vrakpantavgift dersom motorvogn før 10 år fra førstegangs registrering her i landet, har endret avgiftsmessig status til en avgiftsgruppe med høyere avgiftssats eller at kjøretøyets motor får høyere effekt og/eller slagvolum som følge av vesentlige tekniske endringer av motorvognen."
Takk! Godt å endelig få svar på dette. :)

#210111  av CelicaTurbo

Det ser ut til at budsjettforslaget med avgiftene nå også er vedtatt og endelig spikret:

http://www.dinside.no/php/art.php?id=359820

#210117  av jumbo

2. Effektavgiften
I tillegg foreslås det økt progresjon i effektavgiften. Biler med moderat motorisering blir billigere, mens biler med kraftige motorer vil bli enda dyrere enn i dag.

De nye effekt-satsene
Int.
i kW (hk) Ny sats
(kr) Gml sats
(kr) Diff. (kr) Diff. (%)
0-65 (0-88) 120,59 136,57 - 15,98 - 11,7 %
66-90 (89-122) 502,47 498,11 + 4,36 + 0,9 %
91-130 (123-177) 1205,92 996,52 + 209,4 + 21,0 %
131-osv (178-osv) 2512,33 1686,36 + 825,97 + 49,0 %

Int.=Intervall, kW=kilowatt, hk=hestekrefter, Gml=Gammel, Diff=Differanse
De aktuelle satsene betales per kW