Vil bare fylle litt på her.
Jeg skvatt litt da jeg leste denne saken, da jeg har opplevd noe lignende, og ble dømt.
Gidder ikke skrive hele saken, men tar noen punkter.
- Politiet har sin "stoppeklokkeinstruks" ang målinger over avstand med klokke, der det spesifiseres en del ting som gir en del fratrekk o.l.
- En enkelt politimanns ord er holdbart så lenge det ikke foreligger noen grunn for å tro annet (personlige ting, tidligere hendelser o.l.). Han trenger da heller ikke film, avlesning o.l. så lenge han har loggført dette på en eller annen måte, i mitt tilfelle over telefonen etterhvert....
Når det gjelder min sak var det også her snakk om tidsmåling med mobiltelefon, men da kun med klokka, altså ingen sekundmåling...
Det er åpenbart at politimannen hadde løyet på tiden, men jeg/vi klarte ikke å bevise det. Fikk til slutt en gjennomsnittshastighet på 130,47kmt over en strekning på 47,9km. Bilen var en 1998 mod Landcruiser 90. Da skulle jeg ha fått alle mulige sikkerhetsmargner mente de, noe som ville gitt meg snitt fart på minst 140kmt i realiteten. Galskap med den bilen. Oppgitt toppfart på den er på 165kmt.
Advokaten min ble syk, og jeg fikk en annen like før rettsaken, hun hadde ikke satt seg skikkelig inn i saken, og i tillegg tror jeg ikke hun la noe hjerte i den heller. 1 mnd etter rettsaken ble hun Politimester i distriktet!!!!!
Jeg var student da, og orket ikke anke og styre. Da jeg ikke ble fradømt sertifikatet men kun bot på 5000 kr så betalte jeg denne og sa takk for meg.
I korthet, det finnes presedens for bruk av mobiltelefom til tidsmålinger og av enkelt politimann i sivil med sivil bil.
Lexus IS200