TS-ogn

Toyota Sportscar - Owners Group Norway 

• 2000 Celica GT og bytting av motor.

• Teknisk diskusjon / spørsmÃ¥l rundt Celica
Teknisk diskusjon / spørsmål rundt Celica
 #24959  av Goose

Hm. Tenkte bare en tanke om å bytte motoren i bilen min.
ikke sånn at jeg kommer til å gjøre dette men lurer på om det hadde gått bra å putte inn en Supra motor i den?

Noen som vet om det finnes side på nettet med oversikt over hvem motar kan puttes i hvilken bil uten å måtte forlenge fronten osv?

MÃ¥ si at Supra JZA80 TwinTurbo VVT-I hadde det morsomt i Celican.

#24993  av CelicaTurbo

Supra-motoren er trolig alt for bred når den må settes tverrstillt i de aller fleste biler, også din.. Et alternativ er gjerne V6'eren som brukes i Lexus å få denne kompressor/turbomatet siden denne nok passer mye bedre rent fysisk, eventuellt 2.0-liter turboen som står i tidligere Celica og MR2 da..
 #24994  av @lpher

Goose skrev:Hm. Tenkte bare en tanke om å bytte motoren i bilen min.
ikke sånn at jeg kommer til å gjøre dette men lurer på om det hadde gått bra å putte inn en Supra motor i den?

Noen som vet om det finnes side på nettet med oversikt over hvem motar kan puttes i hvilken bil uten å måtte forlenge fronten osv?

MÃ¥ si at Supra JZA80 TwinTurbo VVT-I hadde det morsomt i Celican.
Hmm...å tverrstille en motor som er laget for å stå 'rett veien'?
Hmm....det skal bli noe til jobb det ;-)
Men resultatet hadde sikkert blitt artig....dog kanskje litt noseheavy! ;-)

Hmmm....side på nettet? ...tja...han her har ganske bra kontroll på Toyota motorer da ;-)
http://www.geocities.com/MotorCity/Pit/ ... index.html
(brukte denne siden som referanseounkt lenge jeg....da jeg hadde celica)

@lpher

#25197  av Goose

jobben er nesten umulig, men fy sørn da hadde vært råttå hatt den motoren under panseret.

SÃ¥ skulel jeg gjerne da hadd 4WD.

hm... bygge om bilen i USA? :wink:

#25230  av CelicaTurbo

ville heller fått en kompressor eller turbo for den motoren du har, hadde blitt artig nok bare det og sikkert mer enn nok krefter for forhjulene å håndtere.. :)

#25300  av Bjørn E

CelicaTurbo skrev:Supra-motoren er trolig alt for bred når den må settes tverrstillt i de aller fleste biler, også din.. Et alternativ er gjerne V6'eren som brukes i Lexus å få denne kompressor/turbomatet siden denne nok passer mye bedre rent fysisk, eventuellt 2.0-liter turboen som står i tidligere Celica og MR2 da..
Hvilken Lexus tenker du på? IS200 og IS300 har begge rekkeseksere. Men du har denne SUV'en, RX300 eller noe sånt, der sitter en Camrymotor (V6 på 3 liter).

#25307  av CelicaTurbo

Tja, når jeg tenker på det stemmer det gjerne at det ikke var Lexus denne ble brukt i, mener den blir stort sett omtalt som "Solara"-motoren på MR2-forumet men det er nok ganske sannsynlig at den brukes i Camry også.. det er en 3.0 liter V6 sugemotor ihvertfall :)

#25309  av Bjørn E

Da må det være den motoren,ja. Kom som Camry 3.0GX i '89 tror jeg. Fin motor det, men ser for meg masse arbeid... :roll:

#25313  av @lpher

CelicaTurbo skrev:Tja, når jeg tenker på det stemmer det gjerne at det ikke var Lexus denne ble brukt i, mener den blir stort sett omtalt som "Solara"-motoren på MR2-forumet men det er nok ganske sannsynlig at den brukes i Camry også.. det er en 3.0 liter V6 sugemotor ihvertfall :)
Hmmm...ble litt usikker på denne jeg...

Solara heter vel egentlig Camry Solara, og er en coupe variant av camryn for the amerikanske kontinentet..så at de har samme motor
er ikke utenkelig ;-)

Mener 3VZ-FE....sitter i både RX300 og Camry 3.0 V6 GX..eller er jeg på villspor her? ;-)

@lpher

#25315  av Bjørn E

Blokka er vel den samme fra '89 og fram til idag, men komponentene er vel forandret noen ganger tenker jeg.

EDIT: Andre gen. Camry hadde en 2.5 liter V6,161HK og 206Nm. Tredje gen. kom som '93mod., hadde 2959ccm V6, 188HK og 255Nm. Fjerde som '98mod. hadde samme motor med 190HK.

Dette ifølge Autokatalogen.
Sist redigert av Bjørn E den 29 nov 2003 11:44, redigert 1 gang totalt.

#25316  av Goose

:)
Trukke jeg skal forandre på noe motor i nærmeste tid, men som jeg sa mange ganger, det frister å ta med seg 100 000kr og dra med bilen til statene.
Gjøre den om til FATF bil og som kristian sier sette på en turbo på den motoren jeg har nå. Hadde sikkert ikke være noe voldsomt mange hester, men litt mer enn det jeg har nå garantert :)

#32110  av Oas

det vill ikke gå vis du ikke har flere sekker med penger å bruke du må bytte ut alle dele like så godt å kjøpe en supra i steden

#32174  av Goose

det skal faktisk ikke så mye til for å sette inn en 3S-GTE i Celica. Er folk som har gjort det, men så mange HK på en FWD er poenglås, bilen kommer bare til å spinne.

#32176  av kennethx

Du øker garrantert 0-100 med å sette inn en 3s-gte da :) Bare litt øving det så finner du det pådraget som funker best.

Og topp hastigheten hadde i allefall gått opp da...Ikke at DET er så interesant her i Norge.