Side 1 av 2

skifte av topp-pakning

Legg innLagt inn:24 nov 2003 23:35
av memo
vi driver og skifter topp-pakning på bilen min, celica 2.0 GTi, 90 mod.
3S-GE motor, standard...


spørsmålet er, HVA må man gjør for å få av innsuget?!

må man virkelig vippe opp motoren (for å få av registerdekselet og hele pakka), og av med eksos (til katalysator), bare for å få skifta topp-pakning?

eller er det en mer lettvindt måte å gjøre dette på?

fyren som gjør dette er rimelig kyndig i supra/celica motorer, med det er første gang han gjør slikt på en 3S-GE..vi tenkte det skulle gå greit (og det gjør det jo og forsåvidt), men dette tar endel lengre tid enn planlagt fant vi ut...

Hilsen en trøtt og sliten, memo.

Re: skifte av topp-pakning

Legg innLagt inn:04 des 2003 22:48
av Eks ST165
memo skrev:vi driver og skifter topp-pakning på bilen min, celica 2.0 GTi, 90 mod.
3S-GE motor, standard...


spørsmålet er, HVA må man gjør for å få av innsuget?!

må man virkelig vippe opp motoren (for å få av registerdekselet og hele pakka), og av med eksos (til katalysator), bare for å få skifta topp-pakning?

eller er det en mer lettvindt måte å gjøre dette på?

fyren som gjør dette er rimelig kyndig i supra/celica motorer, med det er første gang han gjør slikt på en 3S-GE..vi tenkte det skulle gå greit (og det gjør det jo og forsåvidt), men dette tar endel lengre tid enn planlagt fant vi ut...

Hilsen en trøtt og sliten, memo.
Dette er et helvette, sammenlignet med andre biler, bytta på min 86 celica, og skal si det tok tid gitt...

Men for å få av innsugsmanifolden må du løsne noen stag som sitter bakom motoren og som stiver av motoren , den ene går til eksosen, og de andre ned på blokka. så tar du av toppen med hele manifolden og alt...

men akk det med registerreim og vippe motoren må jeg si jeg er litt blank på akk nå! men MENER at vi ikke måtte løsne noe ekstra der, men trangt er det, men det er da ikke noe stress å løsne ene motorfestet for å komme bedre til......... men du får av dekselne ja, ta av hjulet og fjern noen deksler....

men visst du skal ha ut motoren må du fjerne motorfestene hvertfall helt, :)

mvh

Legg innLagt inn:04 des 2003 23:03
av memo
hehe, har holdt på i godt over en uke nå.. men bare et par timer om dagen... tiden må passe for både meg og en kompis :)

vi har fått ut toppen og heile makkelet, og fant ut det var en liten sprekk i toppen, mellom en kjøleveske"kammeret" og olje"kammeret"...

derfor jeg har hatt olje i kjølevesken hele tiden...

toppen er nå planet, og den er hel og fin..

har rengjort alt idag, smørt alt, og montert sammen toppen igjen...

nå venter vi på en rep.håndbok slik at vi får momentet på diverse bolter osv...

begynner å montere i morgen tror vi :)

fy FAEN for et SATANS arbeid ja.. :P

Legg innLagt inn:05 des 2003 22:43
av larsst185
Fant du sprekk i toppen,og gjorde ikke mer en å plane den,?sikker på at den sprekken ikke sitter dypere?ikke meninga å være kritisk

Legg innLagt inn:05 des 2003 22:48
av memo
nei..burde jeg det? ikke vet jeg..

veit bare at sprekken var minimal...
de planet 0,087mm først, og da så vi _såvidt_ en liten sprekk...var mer som en skrape..

startet vra olje"kammeret", så tettet den seg, og så gikk den til kjøleveske"kammeret"..

derfor tok dem 0,08mm til, og da ble den helt plan..

hva annet mener du burde gjøres?

Legg innLagt inn:05 des 2003 22:57
av larsst185
det som mange ganger skjer når du planer en topp er at skjæret på maskinen "drar" materialet litt utover slik at små sprekker i toppen blir borte men når motoren blir varm kommer problemet tilbake.Å skifte toppakning er en såpass omfattende jobb at du burde forsikre deg om at den sprekken virkelig er borte.Vet det finnes utstyr for å trykkprøve olje og kjølekanaler mens toppen er ute av bilen!

Legg innLagt inn:08 des 2003 00:08
av Christian
Det vil nok lønne seg ja. For jævlig om det er like ille etter første kjøreturen...

Legg innLagt inn:26 mai 2005 18:19
av B_Quist
Noen som har skiftet toppakning på en carlos sainz, er det samme dritjobben eller er det værre? Tenkte at når jeg fikk kjøpt meg en carlos, så skulle jeg få overhalt motorn for å ha alt på stell...men jeg lurer på om det blir for mye arbeid, og kostbart ikke minst. Må jo anskaffe meg litt hjelp, siden jeg ikke har mye erfaring med å skru inni motorer..

Legg innLagt inn:26 mai 2005 19:04
av tojo
Her har du fremgangsmåte + momentoversikt (OBS dette er verkstedhåndbok til 3S-GTE, men momentene er nok like :wink: )

Legg innLagt inn:26 mai 2005 19:57
av Kaizern
tojo skrev:Her har du fremgangsmåte + momentoversikt (OBS dette er verkstedhåndbok til 3S-GTE, men momentene er nok like :wink: )
Skal bytte topp pakning på min bil selv, bilen har stått i 3 uker nå :( Hyyyl, ingen som vil hjelpe meg pga det er så mye jobb..

Så en HOW TO hadde vært kjekt:D

Legg innLagt inn:26 mai 2005 21:34
av Toyota4ever
Helt rett gutter, dette er en dritt jobb på disse bilene.
Ta ut hele motoren for all del, tar ca. 2 kvelder vis man har litt peil og hjelp :)
Skifta nettopp på bilen min, fikk pakningen på torsdag ettermiddag, kl04.00 natt til fredag starta jeg bilen.
Hører med til historien at vi skule kjøre til gatebil på våler rett etter jobb på fredag :D

Legg innLagt inn:26 mai 2005 21:35
av Toyota4ever
Helt rett gutter, dette er en dritt jobb på disse bilene.
Ta ut hele motoren for all del, tar ca. 2 kvelder vis man har litt peil og hjelp :)
Skifta nettopp på bilen min, fikk pakningen på torsdag ettermiddag, kl04.00 natt til fredag starta jeg bilen.
Hører med til historien at vi skule kjøre til gatebil på våler rett etter jobb på fredag :D

Legg innLagt inn:26 mai 2005 22:53
av B_Quist
Toyota4ever skrev:Helt rett gutter, dette er en dritt jobb på disse bilene.
Ta ut hele motoren for all del, tar ca. 2 kvelder vis man har litt peil og hjelp :)
Skifta nettopp på bilen min, fikk pakningen på torsdag ettermiddag, kl04.00 natt til fredag starta jeg bilen.
Hører med til historien at vi skule kjøre til gatebil på våler rett etter jobb på fredag :D
Så du tok altså ut hele motoren for å skifte toppakning?? Blir ikke det bare mer jobb da eller..?

Legg innLagt inn:27 mai 2005 11:15
av Kaizern
Jeg tok en sjef avgjørelse å leverte bilen inn på verksted, kjøpte et komplett pakningssett til motoren, å de skulle bytte alt til klokken 16 idag, de regnet med det tok ca 3arbeidstimer.. Så venter i spenning :roll:

Legg innLagt inn:27 mai 2005 12:24
av B_Quist
vil tro det tar litt lengre tid enn det...fikk nettopp gjort det på min, og jeg tror han brukte rundt 5 timer. fikk du en fast pris på det. jeg hørte hos toyota, og de skulle ha utrolige 9300,-....men jeg fikk gjort det hos en porche mekaniker for 5900,- :) men jeg synes selv det er litt stivt..