TS-ogn

Toyota Sportscar - Owners Group Norway 

• forsvinner det mange hester etterhvert som bilen blir gamler

• Teknisk diskusjon / spørsmÃ¥l rundt MR2
Teknisk diskusjon / spørsmål rundt MR2
 #212624  av japse-gnmfr

Har nå kjøpt meg en mr2 mk2 91 motor gått 135000
Gammern her prøvde bilen og tvilte på bilen hadde nesten 160hester han tippet ca 130..
Testet selv og tror kanskje den skulle gått litt bedre prøvde 0-100 noen ganger og det går på ca 8 sek.
Veit jo at en motor blir slitt etter hvert og hvor mye hester er det man egentlig mister etterhvert sånn ca og kan man gjøre noe for og forhindre mye av dette.(bortsett fra det vanlige som olje,oljefilter osv)

#212638  av Xlr8

ikke daukjøre motoren helt..:P i calibraen til en jeg jobber med er motoren gådt 300000km men holder ca 145hk+ sist han måldte den den har kun hat hardkjøring.. men vet ikke om de gjelder får alle?:P noen med erfaringer lurer på de samme selv=P
 #212646  av sindrejl

japse-gnmfr skrev:Har nå kjøpt meg en mr2 mk2 91 motor gått 135000
Gammern her prøvde bilen og tvilte på bilen hadde nesten 160hester han tippet ca 130..
Testet selv og tror kanskje den skulle gått litt bedre prøvde 0-100 noen ganger og det går på ca 8 sek.
Veit jo at en motor blir slitt etter hvert og hvor mye hester er det man egentlig mister etterhvert sånn ca og kan man gjøre noe for og forhindre mye av dette.(bortsett fra det vanlige som olje,oljefilter osv)
om den går som den skal så taper man ikke 30hk på å kun ha kjørt 135.000... dette er en toyota.. ikke en lat ford som daukjøres etter 40.000. Er jo knapt innkjørt bilen din ! :)

#212648  av Jøran

første gangen jeg prøvde mr2 ble eg ikke imponert over draget, men når eg først hadde kjørt fra mo i rana til bergen skulle jeg ikke hjem uten bilen :twisted: merket jo etter hvert at den krevde å bli kjørt på turtall for å fungere, så må over 5000rpm før det fungerer opptimalt. vet ikke hvor langt faren din dro den på turtall da.

#212652  av Skidracer

Om du ikke merker noen feil med motoren, kan det jo være noen helt enkle feil:
*registerreima kan stå en tann feil på en eller begge kammene. det vil kunne gi deg midre drag

Nå har jeg riktignok ikke mk2, men MK1 , men jeg mener alikevel du ikek skal miste så mye hester. Den kan jo faktisk være daukjørt. Min var det. Oljeskift (Castrol) og aktiv bruk har gitt en sprekere bil. Spesielt etter at jeg var på ruudskogen, med litt racefuel på tanken, har den fått blåst seg rein. I starten skøyt den sotskyer når jeg gira, så det var tydelig at det var litt skitt i motoren. Nå kommer det ingenting :) Racefuel er fint vaskemiddel!

#212661  av Teamany

Heisann,

Lurer på om eg er litt på jorde her asså,
Men den derre type "Racefuel", hva er det for noe?
Er det virkeligt noe som renser motoren for drit?
Eit virdundermiddel for biler som ikkje har det godt i motor`n? :P

"En Kanne (1 liter) holder til 3 tanker"... hehe.. noe sånt noe??

Håper på noen positive tilbakemeldinger:)

Mvh
Stian

#212668  av Speeder

Teamany skrev:Heisann,

Lurer på om eg er litt på jorde her asså,
Men den derre type "Racefuel", hva er det for noe?
Er det virkeligt noe som renser motoren for drit?
Eit virdundermiddel for biler som ikkje har det godt i motor`n? :P

"En Kanne (1 liter) holder til 3 tanker"... hehe.. noe sånt noe??

Håper på noen positive tilbakemeldinger:)

Mvh
Stian
http://kollevold.no/elf/index.htm

#212678  av Mr2Even

Jeg har prøvd fler identiske Gti Mr2'er med 156hk og det var merkbar forskjell på effekten. Grunnen er nok at noen av motorene kan være ute av "tune" at motoren trengs å justeres og at jernen ikke får riktig informasjon om å gi riktig mengde bensin og div. Mange små feil kan gi merkbart reduksjon av effekten.. Årsaken kan også være litt slitasje, men tror nok hels årsaken kommer av at motoren er litt ute av tune. Disse bilene har også mange av hestene lagt langt opp i registeret. Andefaler å ta en motortest på rulle- en test av hele styringen av motoren for å finne ut hvor feilen sitter eller kanskje lese i instruksjonsboka under dårlig akselrasjon. http://www.mr2-tech.com/bgb/mechanical/ ... system.htm Trykk på Troubleshooting og dra siden ned til : Symptom - Engine hasitates and/or poor acceleration- Og følg veiledningen.. Men visst bilen din går fra 0-100 på 8sek tviler jeg på at det er noe feil :?

#212716  av japse-gnmfr

takker for mange svar.. må bare si dette mr2 er en jævli morsom vinterbil kan jo ligge i sladd og akslerer og utrolig lett og manøvre;D
bare når den blir litt for brei har værtfall jeg litt problemer med og hente den inn igjen uten og snurre eller få en hælvetes kontra:D

#212757  av BT-GTI

japse-gnmfr skrev:takker for mange svar.. må bare si dette mr2 er en jævli morsom vinterbil kan jo ligge i sladd og akslerer og utrolig lett og manøvre;D
bare når den blir litt for brei har værtfall jeg litt problemer med og hente den inn igjen uten og snurre eller få en hælvetes kontra:D
MR2 (MK2) er ikk akkurt den bilen man ligger breiest med heller da.. når vekta fra rompa(som er ca 70% av vekta) kommer så kommer roma fort, men det er så absoult måter å ligge brett lenge, på asfalt så vill bilen helst bare klore seg till veien.

det med motoren kanha flere grunner, noen er nevnt over, men prøv høyere oktan i bensinen (99oktan), og dra bilen langt på gira.. den liker seg rundt rødmerkinga. finnes et utall årsaker, men søk ltt på forumet så finer du masse som kan være galt..

#212809  av japse-gnmfr

BT-GTI skrev:
japse-gnmfr skrev:takker for mange svar.. må bare si dette mr2 er en jævli morsom vinterbil kan jo ligge i sladd og akslerer og utrolig lett og manøvre;D
MR2 (MK2) er ikk akkurt den bilen man ligger breiest med heller da.. når vekta fra rompa(som er ca 70% av vekta) kommer så kommer roma fort, men det er så absoult måter å ligge brett lenge, på asfalt så vill bilen helst bare klore seg till veien.

det med motoren kanha flere grunner, noen er nevnt over, men prøv høyere oktan i bensinen (99oktan), og dra bilen langt på gira.. den liker seg rundt rødmerkinga. finnes et utall årsaker, men søk ltt på forumet så finer du masse som kan være galt..

er vel ikke så mye som 70prosent er det ikke 56-44 også når du setter deg inn i bilen blir vekta ganske lik 50-50 sånn ca

#212819  av sindrejl

BT-GTI skrev:

jeg har ligget mye bredt med en mk2, men det var med piggdekk.. hihi (på tørr asfalt ja) :D

#212824  av bose

japse-gnmfr skrev: er vel ikke så mye som 70prosent er det ikke 56-44 også når du setter deg inn i bilen blir vekta ganske lik 50-50 sånn ca
Vekta blir flytta bakover når man gir gass,

#212833  av FireWalk

En motor vil ikke produsere mindre hk jo eldre den blir så sant det ikke er noe seriøst galt med den. Klart motoren blir slitt med tiden, men det påvirker ikke effekten i særlig grad så lenge det ikke er snakk om veldig graverende ting.

F.eks at cylinderveggene blir slitt med tiden gjør jo faktisk bare at du får mikroskopisk større volum og i teorien MER effekt.. forutsatt at stempelringene er i veldig OK forfatning.

Det som GIR dårligere effekt med årene er sporadiske feil med måten motoren styres på.

1. Tenningsystem.
2. Sensor feil (typisk)
3. Tett luftfilter
4. tett katalysator
5. brudd i ledningsnett..

Typiske tenningsfeil kan jo være fukt i fordeler, dårlige tennplugger, dårlig coil eller tenningsmodul.. sensor feil er typsik en dårlig lambda sensor, innsugsluft temp giver osv.. Tett katalysator kan ha en del å si også..
Register-reima kan ha hoppet som nevnt over, tenningen kan være justert feil osv. I ekstreme tilfeller kan det jo være motorskade også, f.eks dårlig kompresjon i en eller flere cylindere. Men det er skjelden at det forekommer på GTIer, slikt kommer som regel av tenningsbank og det skjer ekstremt skjelden på gti motorene i kraftig nok grad til at motoren tar skade av det.

Så sjekk de tingene på den listen jeg skrev over..

Om motoren føles dau og treg så er det nok noe som ikke er helt "up to spec" ;)

#212834  av FireWalk

japse-gnmfr skrev:
BT-GTI skrev:

er vel ikke så mye som 70prosent er det ikke 56-44 også når du setter deg inn i bilen blir vekta ganske lik 50-50 sånn ca
Vektfordelingen er 45% fremme og 55% bak.