TS-ogn

Toyota Sportscar - Owners Group Norway 

• Hva synes vi om ABS, TC, o.l.?

• Teknisk diskusjon / spørsmÃ¥l rundt alle andre Toyota modeller
Teknisk diskusjon / spørsmål rundt alle andre Toyota modeller
 #24930  av chris

Goose skrev::)
Mulig, men jeg har et luksus problem og jeg skal ha en del utstyr på winterbilen min.

Skinn, Climatronic (eller AC), ABS, minst 2x Airbag og ikke eldre enn 1990.
Kresen jeg vet du. :wink:
Hehe. Jeg har alltid prøvd å UNNGÅ abs-driten, andre ønsker det ;)

--------------------------------------------------------------------------------------------------------
EDIT: Skilte ut denne topicen fra "1990 MK5 2.2l"-tråden

Hilsen onkelmoderatorkameraten. 8)
--------------------------------------------------------------------------------------------------------

#24937  av Goose

Muling, men jeg er vandt til ABS og synes den er mer hjelpsom...
En del forhånds reler du skal ta når du kjører med den, men er du obs på så er det en fortell.
For å si det slikt, ABSen har redet meg to ganger fra å kjøre rett inn i en ELG på over 600KG. Når den tønna plutselig sjærer ut i veien så er det "fuckt" å låse fremhjulene.
Isteden gjorde ABSen og EBD jobben sin og jeg hadde fin og kontrolert nedbremsning samt fin forbi passering av elgen.
Farten var 100 og avstaden var alt for liten for at jeg hadde noen sjans til å kunne bremse ned før elgen selv om jeg ikke hadde abs og låst alle 4 hjulene. Så jeg har jo positive meninger om ABS.

Kunen også tenke meg traction controll og all det andre dille.
Antispinn i vinter er også praktisk

#24943  av Christian

Alt det der er jo bare handicap utstyr, det eneste man trenger er el. vindu :wink:
Neida, det er sikkert kjekt å ha noe av det, men min mening er ikke abs ,tc og alt det andre nødvendig. Kan jo like gjerne ta bussen da :)

#24956  av @lpher

Tja jeg kan ikke si jeg plages av at hverken traction controll eller ABS'en tar morroa utav kjøringa....og TRAC kan jo slåes av ;-)

...og ABS'en er perfekt satt opp på supran ihvertfall...merker den ikke i det hele tatt på sommerstid ;-)

@lpher

#24957  av Goose

Jupp, Merker ikke ABSen selv jeg, men jeg vet at den er der og vet omtrent hvor hardt jeg skal trykke på om vinteren for at den skal slå inn.
TC har jeg ikke, men det blir på neste bilen min.

Seff er de tingene plagsome på banen men vanlig veiene er ikke for rå kjøring og da er det mye vits i sånne utstyr for å holde hly trafikk risiko, og desuten så sier jeg ikke nei til bilen fordi den har ABS og TC osv...

Mulig jeg er litt kresen, men det er jo meg da. Jeg liker bilen min og vil aldri kjøpe en bil uten ABS. Jeg har blitt lært opp på avnlig brems men synes det er bedre med ABS.

Og som @ sier. Ingen problem med ABS om sommeren.

#24965  av hovik

Er enig i at abs er et helvete, men TC er kjekt i glatte rundkjøringer på vei til jobb med dårlig tid. Bare å gi gassen i bånn, så fikser TC at man kommer seg helskinna gjennom.

I våken tilstand burde alt av. Alle som mener at abs er knakende kjekt burde ta seg en tur på grusveier, og teste litt.

#24970  av Christian

hovik skrev:..I våken tilstand burde alt av. Alle som mener at abs er knakende kjekt burde ta seg en tur på grusveier, og teste litt.
Legg på TC og vi er enige :wink:

#24982  av chris

hovik skrev:Er enig i at abs er et helvete, men TC er kjekt i glatte rundkjøringer på vei til jobb med dårlig tid. Bare å gi gassen i bånn, så fikser TC at man kommer seg helskinna gjennom.

I våken tilstand burde alt av. Alle som mener at abs er knakende kjekt burde ta seg en tur på grusveier, og teste litt.
word!

#24996  av @lpher

ok? hva er det som er så kjekt med ikke å ha ABS da? ;-)

Celican min hadde ikke ABS...i og for seg greit nok...og i og med at jeg ikke hadde det...sverget jeg selvfølgelig til det.. LOL ;-) ...men jeg kan ikke si at jeg kunne tenkt meg å ikke ha ABS på supran....så jeg skjønner ikke helt poenget med å ikke ha det?

TRAC BØR man ha om man har over 300hk på en bakjulstrekker OG bruker bilen hele året rundt...trust me ;-) MEN....av/på knappen brukes flittig også på vinterstid (den er default AV på sommerstid)....når jeg først vet åssen underlaget er...og det er bare sånn passe glatt ;-)

@lpher

#24997  av chris

@lpher skrev:ok? hva er det som er så kjekt med ikke å ha ABS da? ;-)

Celican min hadde ikke ABS...i og for seg greit nok...og i og med at jeg ikke hadde det...sverget jeg selvfølgelig til det.. LOL ;-) ...men jeg kan ikke si at jeg kunne tenkt meg å ikke ha ABS på supran....så jeg skjønner ikke helt poenget med å ikke ha det?

TRAC BØR man ha om man har over 300hk på en bakjulstrekker OG bruker bilen hele året rundt...trust me ;-) MEN....av/på knappen brukes flittig også på vinterstid (den er default AV på sommerstid)....når jeg først vet åssen underlaget er...og det er bare sånn passe glatt ;-)

@lpher
1) lengre bremsedistanse
2) dårligere feeling med bilen og dens bremseegenskaper
3) vanskelig å føle underlaget på samme måte
4) stopper jo aldri, hvis man virkelig vil stoppe fort.. det bare rister
5) abs er for pyser :D

#25001  av Goose

Chris
1) Ja stememr med mer kontrolert nedbremsning
2) Bare tull, Høres ut som manglende kjøre kunnskaper med ABS
3) Vel, for dem som ikke kan kjære med ABS så
4) Delvis riktig, Vinterstid er ikke tid for høy hastighet, desuten kan bu bruke ABS så har du ikke noe problem.
5) den der var så barnslig :lol:

Det er like før det opstår en stror krangel her, foreslår å låse topicen

#25009  av @lpher

chris skrev: 1) lengre bremsedistanse
2) dårligere feeling med bilen og dens bremseegenskaper
3) vanskelig å føle underlaget på samme måte
4) stopper jo aldri, hvis man virkelig vil stoppe fort.. det bare rister
5) abs er for pyser :D

LOL ;-) Nå må du gi deg....i bakvendtland Chris? ; -)

@lpher

#25010  av tbergstad

Hmm.. Jeg bremsa kortere uten abs på glattkjøringa, men tror ikke det samme hadde skjedd dersom en elg plutselig hadde hoppet på veien foran meg og jeg hadde hatt ca 80kmt.. Tror nok jeg bare hadde klemt pedalen i bånn da.. Da er det godt å ha abs da..
Det er nok uten tvil tryggere, vanskelig å holde hodet kaldt i alle situasjoner og foreta en kontrollert nedbremsing :wink:

#25013  av Goose

Helt enig med deg

#25018  av Christian

Har noen gode svar, men skal droppe å skrive de her :wink: