TS-ogn

Toyota Sportscar - Owners Group Norway 

• Problemer etter montering av 550 dyser

• Teknisk diskusjon / spørsmÃ¥l rundt Celica
Teknisk diskusjon / spørsmål rundt Celica
 #213315  av larsst185

Monterte 550 dyser og ATS fuelrail her om dagen å nå sliter jeg no jævli med motor fusk.Det er helt ekstremt ved kald motor med også påfallende ved overgangen fra vakum til ladetrykk når jeg gir på.Høres ut som om motoren kutter på en eller flere sylindre før den så går jævli bra.Noen som vet om jeg kan risikere sånne store problemer ved bruk av 550 dyser med original ecu.?Kan jo føye til at når jeg først starta opp etter å ha montert dem gikk ikke motoren på syl nr1,men når jeg da kakka lett borti dysa så funka det.Tenkte kansje bare dysa hang etter å ha vert lagra en stund...Klarer ikke helt å lese av på af måleren om fuskinga skyldes at den får for mye bensin eller for lite,den slår ut alle veier når fuskinga starter. :roll:

#213316  av CelicaTurbo

kjører du 550 dyser på orginal ecu får du definitivt for mye bensin med mindre du gjør noe med det.. du kan vel magre det ut en del med emanageren men om det er tilstrekkelig til å bli en ok løsning vet jeg ikke, og vær også obs på at en slik betydelig endring med emanage også fører til en del endring på tenningspunkt så du bør gjøre noe med det også. Husker jeg rett har du ignition harness til emanage så du har muligheten til å endre tenning..

edit: husk at feiltenning fører til at mye uforbrent oksygen blir pumpet ut i eksosstrømmen og det kan forvirre bredbåndslambdaen ganske mye, noe som kan forklare at den reagerer som du beskriver..

#213333  av Larsen

CelicaTurbo skrev:kjører du 550 dyser på orginal ecu får du definitivt for mye bensin med mindre du gjør noe med det.. du kan vel magre det ut en del med emanageren men om det er tilstrekkelig til å bli en ok løsning vet jeg ikke, og vær også obs på at en slik betydelig endring med emanage også fører til en del endring på tenningspunkt så du bør gjøre noe med det også. Husker jeg rett har du ignition harness til emanage så du har muligheten til å endre tenning..

edit: husk at feiltenning fører til at mye uforbrent oksygen blir pumpet ut i eksosstrømmen og det kan forvirre bredbåndslambdaen ganske mye, noe som kan forklare at den reagerer som du beskriver..
fjernet.

#215142  av larsst185

bumper denne litt.Bilen er fortsatt like jævli.praktisk talt helt idiot,spes på kald motor men fusker og kutter også på varm motor når turboen begynner å lade.Tok en diskusjon på mr2oc og men dær blir man jo praktis talt slaktet om man ikke har full ems og greier.

http://www.mr2oc.com/showthread.php?t=221401

Mitt poeng er uensett at jeg vet at bilen går for feit med 550 dyser MEN jeg mener fortsatt at den skal funke.har søkt og lest litt og det er folk som kjører med dette uten prob.

#215166  av sleeper

hm... problemet ditt ligger selfølgelig i at den får ALT for mye bensin..
eneste\beste måte og gikse dette på er jo selfølgeligog mappe om ecu..

men det er jo et par ting som er MYE lettere du kan gjøre..
siden bilen din her lamdasensor så skal den greie og justere ned bensinen til et rimlig nivå under normal kjøring.. men med en gang du begynner og gasse så går den over i et ferdig programert map hvor parameterene sier at du kjører med 440cc dyser.. og dermed så blir det feil..
(grunnen til at bredbåndslamd`n din kødder når du drar på er at forbrenninga di er så til de greader feil at den ikke greier og gi deg noe fornuftig tall..den kan til og med finne på og vise alt for magre tall fordi all oksygenet ikke brenner opp grunnet feil bensinmengde)

men så til noen løsninger jeg ser for meg kan funke:
1: det med at motoren din går dritt ved oppstart er at lamda ikke funker før motoren er driftsvarm, dermed så er du tilbake til og kjøre på ferdig prog map, det du kan prøve på er og koble ut kaldstart dysa.. da blir det litt mindre bensin på kald motor.
2: monter en justerbar bensintrykksreg og juster ned trykket til du begynner og få normale verdier under fullt pådrag.. ( pass på at du ikke får noen magre punkter... vil tru at hvis du lader rett over 1kg så må du justere ned trykket ca 15%.. ( hvis du velger løsning 2 så behøver du kansje ikke fjerne kaldstartdyse da du allerede har juster ned bensinen litt)

#215231  av larsst185

jeg har emanage,men gidda ikke montere den riktig enda.kommer til å sette tilbake til 440 dyser intil videre.

#215235  av larsst185

Stusser bare litt på det denne karen sier:my car ran/runs fine whenever i throw the stock ecu back on with 550's, ats rail, and walboro.

runs rich, but does NOT run like crap

Har snakka med flere som sier bilen går rikt men ikke ræva.
Er egentlig det jeg vil fram til.Vet at bilen går teoretisk altfor rikt men har noen i praksis prøvd det og fått en bil som går som min.?

#215248  av celica_st185

Ja, Men hjelper med emanage... :wink: _Er ikke til å kjøre med uten hvertfall.... Har problemer med at min også sviver som en gammal manta på kald motor, men det begynnte etter at jeg monterte bcp8es pluggene...

#215348  av Ã¸f

husk nå bare på at det er absolutt ikke sunt å kjøre med for feit blanding.om du har bredbåndslambda og justerbar bensintrykkregulator kan du helt sikkert få litt effekt ved å la den gå fett(eks.11,7 ved pådrag elns) minuset er at du mister nm. lykke til :)

#215352  av sleeper

øf skrev:husk nå bare på at det er absolutt ikke sunt å kjøre med for feit blanding.om du har bredbåndslambda og justerbar bensintrykkregulator kan du helt sikkert få litt effekt ved å la den gå fett(eks.11,7 ved pådrag elns) minuset er at du mister nm. lykke til :)
nå er vel ikke 11.7 spessielt fett ved fullt pådrag... :wink:

men hvorfor kjøper du deg ikke bare en ny justerbar bensintrykks reg da? koster jo ikke alverdens da? ( hadde heller betalt 1000kr og fått det til og funke en og knote med og bytte tilbake...)

#215356  av Ã¸f

sleeper skrev:
øf skrev:husk nå bare på at det er absolutt ikke sunt å kjøre med for feit blanding.om du har bredbåndslambda og justerbar bensintrykkregulator kan du helt sikkert få litt effekt ved å la den gå fett(eks.11,7 ved pådrag elns) minuset er at du mister nm. lykke til :)
nå er vel ikke 11.7 spessielt fett ved fullt pådrag... :wink:

men hvorfor kjøper du deg ikke bare en ny justerbar bensintrykks reg da? koster jo ikke alverdens da? ( hadde heller betalt 1000kr og fått det til og funke en og knote med og bytte tilbake...)
nok fett til å kan "miste" hk/nm :wink: men fin måte å safe på syns jeg da. en justerbar regulator er noe alle "hobby-trimmere" bør ha ja :D

#215358  av sleeper

hm.. hvor mye mener du at er normalt og mappe etter da?
etter alle de bremsepapirene jeg har sett så er det MEGET liten forskjell på om du justerer den til 11.7 eller 12... (og over 12 er IKKE trygt på en turbobil som kjører vanlig pumpebensin!)

#215360  av Ã¸f

sleeper skrev:hm.. hvor mye mener du at er normalt og mappe etter da?
etter alle de bremsepapirene jeg har sett så er det MEGET liten forskjell på om du justerer den til 11.7 eller 12... (og over 12 er IKKE trygt på en turbobil som kjører vanlig pumpebensin!)
er det ikke trygt? kan du utdype litt?
ved å la min gå på 11.7 mistet jeg 34,7hk og 71nm :roll:
edit: dette er bremsepapirer på rulle.

#215379  av larsst185

Noen som vet av rimelige og gode regulatorer da.?