TS-ogn

Toyota Sportscar - Owners Group Norway 

  • ct20b eller ct26?

  • Teknisk diskusjon / spørsmÃ¥l rundt alle andre Toyota modeller
Teknisk diskusjon / spørsmål rundt alle andre Toyota modeller
 #25261  av kennethx
 
Rip fra gt4 mailing liste:
Dennis Heath wrote:

>Actually you guys have it backwards ;-) The CT20B definitely has a
>larger intake (compressor) wheel than the CT26, and from what I have
>heard the CT26 has a slightly larger exhaust side. So the combination of
>the CT20B intake to the CT26 exhaust side is the best of both worlds,
>and that is the hybrid I had. That being said if I had to choose between
>a complete CT26 or a complete CT20B, I'd chose the CT20B.
>
>Dennis
>1990 Toyota Celica GT-Four
>

 #25277  av CelicaTurbo
 
fulgte med på den diskusjonen der ja, men det er egentlig gammelt nytt og har vært diskutert tidligere, men det er alltid mange meninger om slikt. Det som ser ut til å være konklusjonen denne gangen og tidligere er at kompressoren er større, men det som hovedsaklig gjør ct20b interessant er den mindre turbinen som slipper mer eksosgasser forbi hjulet, og dermed struper mindre på høyere turtall.. det er rett og slett mer plass for gassene for å unnslippe turbinen. Normalt fører det til tregere "spool up" men det lette keramiske hjulet gjør at "spool up" er omtrent som før (på ct26).

Alt i alt kunne jeg gjerne tenkt meg en ct20b, det er nok en fin allround oppgradering :)