TS-ogn

Toyota Sportscar - Owners Group Norway 

• Kanskje snart eier av 92 MR2 gti targa. Trenger rÃ¥d!

• Teknisk diskusjon / spørsmÃ¥l rundt MR2
Teknisk diskusjon / spørsmål rundt MR2
 #25326  av Master

Hei! Jeg er glad jeg oppdaget dette forumet. Har brukt et par timer på å lese meg igjennom mye av det som står skrevet her, og jeg må si jeg har lært en hel del! Glimrende forum:)

Jeg har funnet ut at jeg har lyst på en MR2 og har funnet en som ser slik ut:
Bilde

Den ser jo veldig fin ut men er helt standard. Jeg har allerede begynt å tenke på hva jeg i tillfellet jeg kjøper den har lyst å gjøre for å få den til å se mye bedre ut. F.eks som denne:
Bilde

Så mitt spørsmål til dere erfarne MR2-stylister :wink: er hva er det jeg må gjøre for å få "forvandlet" bilen til å se ca sånn ut som det nederste bildet til en rimelig pris? (trenger ikke se akkurat lik ut, men ca slik) Jeg likte det stylingsettet - ikke så ektremt som Veilside sitt. De åpenbare forskjellene blir jo nye felger og dekk. der vil jeg max bruke 10 tusen. så er det stylingsett til samme pris ca. så kommer hvite blinklys osv. og så har jeg vurdert å kjøpe et senkesett med koni justerbare dempere. hva er prisen på et brukbart koni senkesett som senker ca 3-4 cm ? Hvis dere kunne kommet med en del adresser til firmaer i Norge som driver med import av diverse utstyr (som ikke koster skjorta) som jeg trenger for å få MR2'en slik jeg har beskrevet hadde det vært kjempefint!

Takker alle for innspill. Kom gjerne med kommentarer på hvordan jeg kan få stylet MR2'en enda finere (husk: trenger ikke være ekstremt med luftinntak i alle retninger, og 19" felger osv osv) nøyer meg med 17" jeg :)

#25334  av CelicaTurbo

Du får nok noen greie 17" felger for 10.000, men det kan fort bli 11-12.000 også :) Ellers angående styling har vel medlemmer her stort sett bestilt fra utlandet, men du kan jo høre med topstyling.no (som dessverre har en hjemmeside som stort sett er utilgjengelig) om de kan skaffe noe. De har flotte priser men jeg vet ikke hvordan det er med kvaliteten på kittene, jeg ser det er fornøyde kunder derfra med andre biler men har ikke sett noen MR2'er med kit derfra enda. Ellers er det tuning.no som også selger styling, men jeg har ikke hørt noenting av hverken positivt eller negativt fra dem.. husk at slike kit ofte blir meget dyre, lakkeringen kommer i tillegg, og som regel er det en god del jobb med tilpassinger for å få sakene til å passe skikkelig på bilen så du må regne med en del jobb..

til slutt, velkommen til oss! :D

#25337  av Master

takker for svar;)

Er det ikke dyrt å bestille fra utlandet med tanke på frakt og toll da? Lakkering ja... det har jeg faktisk ikke tenkt på så mye. hvor mye ca koster det å få et komplett stylingsett lakkert hos det gjennomsnittlige lakkeringsverksted? Vil det bli bra med tanke på at stylingen blir nylakkert, og bilens lakk er ca 11 år gammel? kan noen helt til slutt gi meg en side med god pris på f.eks. hvite blinkere i front, side og røde 94+ lykter bak. Takk.

#25338  av sindrejl

bildeler er tollfritt, det du derimot må betale er moms

#25342  av mralp

Re Master:

MTTE er jo konge, men finnes mye bra folk som også skaffer styling om du ikke ønsker å gjøre dette selv.

Det du nevner vil koste deg ca 40 lapper. Konis ligger på 5k, kit fra 12k og opp, ok felger m/dekk fra 10k (anbefaler på det sterkeste at du bruker 4-5k ekstra og kjøper noen som du vil være fornøyd med om 1/2 år også, snakker av erfaring her). Hvite blinkers ca 1200 kroner, 94`baklys får du kjøpt brukt. Vidre trenger du full lakkering av bilen. Nytter ikke å style og tro at en 10 år gammel, falmet og oksidert lakk, skal se bra ut sammen med nylakkerte deler. Gjør det ordentlig med en gang! :)

Ting koster, men man lever jo bare en gang (og knapt det :P)

#25349  av Master

åj, ja det kan fort bli dyrt det der... :/ men jeg tror i førsteomgang blir det å konsentrere seg om å oppgradere understellet med koni, og kosmetiske ting som hvite blinkere og 94 baklykter. Så får jeg heller ta dekk til våren og da til slutt evt. styling og omlakkering. Mye koster det å omlakkere en hel bil? må da være forferdelig dyrt? Hvis jeg da kjøper et senkesett som senker bilen 40 mm, hvilken profil bør jeg bruke på dekkene jeg skal ha på 17-tommerne slik at de er nesten klistra opp i skjermen, men ikke tar borti i dumper? Jeg tenkte på å kjøpe 205 fremme og 225 bake. Noen som har noe bedre forslag?

Når jeg skal sette på K&N luftfilter e.l. får jeg effekttap ved å bare sette det på? må jeg lage meg et hjemmelaga luftinntak som er nærmere kaldluftinntaket? har ikke helt forstått det der.

takk til alle for svar! :) keep up the good work

#25350  av Mr2 Mk2

Master skrev:Jeg tenkte på å kjøpe 205 fremme og 225 bake. Noen som har noe bedre forslag?
Først Hei og Velkommen!! :D

205 fremme er jo ikkse så stort da,u can do better :wink:
Men hvor vanskelig det blir å eks parkere uten servo da,det vet jeg ikke...Men er nok av de som vet det her.....

#25351  av cameleon

Velkommen til oss btw :)
Apros felger. Er alltids noen selger sånne pakketilbud. Jeg bor i Trondheim, og det er en dekk/felg forhandler her som heter tempe dekk. Kjøpte mine 17" felger med nye dekk til 7490,- Er alltids noen som selger billigere enn andre :wink:
Men nå var jo dette utgående vare da. Så hvis en kræsjer.... :cry:

#25352  av Master

Jostein skrev: Først Hei og Velkommen!! :D

205 fremme er jo ikkse så stort da,u can do better :wink:
Men hvor vanskelig det blir å eks parkere uten servo da,det vet jeg ikke...Men er nok av de som vet det her.....
Det var nettopp det jeg tenkte på... blir vel antakeligvis fryktelig tung på rattet med overdrevet brede dekk. Kan vel kanskje strekke meg til 215 fremme og 225 bake (eller evt hvis jeg finner et pakketilbud med 215 over hele) Men er det lurt å kjøpe sommerdekk om vinteren eller sommeren? man får vel tilbud på utgåtte modeller om vinteren tenker jeg..

Forresten er det vanskelig å sette på senkesett selv? man må vel uansett ha 4-hjulskontroll og godkjenning fra biltilsynet etterpå.. bare tenker på om jeg skal hive meg laus på selve skiftet selv, eller få et verksted til å gjøre det hvis det ikke koster 10 timers arbeid eller noe.. :?

#25354  av Mr2 Mk2

Ja du kan nok tjene endel ved å kjøpe om vintern,vil jeg tro...

Angående senkesett,så går vel det greit å skifte selv...Er ikke sikker på om tuv papirer er godkjent lenger?? :?

#25355  av CelicaTurbo

er ikke vanskelig å montere senkesett, men lurt at du har hjelp fra noen som har gjort det før for det er et par ting å tenke på.. husker første gangen jeg byttet demper på en bil på oppdrag fra fatten, gjorde utrolig mye galt pga at jeg gikk frem på feil måte, men det førte bare til at jeg brukte unødvendig lang tid, det var ikke vanskelig.. Om du ikke har noen hjelpere så skriv et spørsmål på forumet så får du nok en grei beskrivelse når det blir aktuellt..

ellers, standard dekkdim for 92+ modellen er vel 205 fremme og 225 bak, tidligere modeller hadde vel 195 fremme og 215 bak? Prøv uansett å øke bredden tilsvarende i begge ender av bilen for å ikke ødelegge ballansen, f.eks. 215 fremme og 235 bak?

#25357  av chris

Master skrev:åj, ja det kan fort bli dyrt det der... :/ men jeg tror i førsteomgang blir det å konsentrere seg om å oppgradere understellet med koni, og kosmetiske ting som hvite blinkere og 94 baklykter. Så får jeg heller ta dekk til våren og da til slutt evt. styling og omlakkering. Mye koster det å omlakkere en hel bil? må da være forferdelig dyrt? Hvis jeg da kjøper et senkesett som senker bilen 40 mm, hvilken profil bør jeg bruke på dekkene jeg skal ha på 17-tommerne slik at de er nesten klistra opp i skjermen, men ikke tar borti i dumper? Jeg tenkte på å kjøpe 205 fremme og 225 bake. Noen som har noe bedre forslag?

Når jeg skal sette på K&N luftfilter e.l. får jeg effekttap ved å bare sette det på? må jeg lage meg et hjemmelaga luftinntak som er nærmere kaldluftinntaket? har ikke helt forstått det der.

takk til alle for svar! :) keep up the good work
Anbefaler Apexi Power Intake. Trenger ikke noe hjemmelaga styr nei. Fordelen med apexi er at det ikke trenger vedlikehold.

ang dekk, selv har jeg 215/40-17 foran og 235/40-17 bak.. men jeg har ikke senka den. Men nå har jeg jo 92 modell da, som er litt lavere enn 90 og 91 modellene.

#25361  av mralp

"Hvis jeg da kjøper et senkesett som senker bilen 40 mm, hvilken profil bør jeg bruke på dekkene jeg skal ha på 17-tommerne slik at de er nesten klistra opp i skjermen, men ikke tar borti i dumper?"

^^ det får du ikke til, har selv 215/40-17, og senket den 40mm, er ikke i nærheten av slik vi vil ha det. Jeg dro fram vinkelkuttern, men det blir ball framme da fjærene dingler løst i skålene :/ Løsningen blir 18"`ere eller 60mm senkesett. Sistnevnte har jeg ikke funnet enda da :(

#25362  av CelicaTurbo

Ta en titt på Erlings bil da, han har jo fått det ganske bra til synes jeg. Ikke totalt ekstreme felger, men de går helt ut mot hjulbuen og følger buen perfekt slik jeg liker det.. men ønsker dere at hjulene skal forsvinne opp i hjulbuen slik som VAG-gutta har begynt å like så er det vel bare senking som kan hjelpe på det.. husk kortere dempere også..

Erlings bil:

http://www.ts-ogn.no/modules.php?op=mod ... mode=mode=

#25365  av chris

CelicaTurbo skrev:Ta en titt på Erlings bil da, han har jo fått det ganske bra til synes jeg. Ikke totalt ekstreme felger, men de går helt ut mot hjulbuen og følger buen perfekt slik jeg liker det.. men ønsker dere at hjulene skal forsvinne opp i hjulbuen slik som VAG-gutta har begynt å like så er det vel bare senking som kan hjelpe på det.. husk kortere dempere også..

Erlings bil:

http://www.ts-ogn.no/modules.php?op=mod ... mode=mode=
Men han har ganske fete spacere, som jo er nødvendig for å få hjulet langt nok ut :)