TS-ogn

Toyota Sportscar - Owners Group Norway 

• Svetting fra bunnpanna.

• Teknisk diskusjon / spørsmÃ¥l rundt MR2
Teknisk diskusjon / spørsmål rundt MR2
 #25374  av Master

Noe som er vanlig på mr2? jeg skal kanskje kjøpe en 92-mod, og selgeren sier at den ikke bruker stort olje (at det holder godt mellom oljeskiftene på 5-10.000km), men at den svetter litt fra bunnpanna. Noen som har noe tips ang. dette kjøpet jeg kanskje skal foreta meg? han sier også at toppakningen røyk i sommer og at denne ble skifta samt registerreima. kan jeg da gå ut i fra at motoren er i dugelig stand? den er gått 155' km

#25375  av sindrejl

jeg har svært lite peiling, men at en toppakning ryker på mr2 må jo tilsi ganske så rå-hard-ufølsom kjøring...?

#25379  av Goose

Toppakning har gått så tidlig? hm...
Er nok mye dårlig kjøring i bildet. Nå er det kanskje dumt spørsmål men svetting fra bonnpanna og det mener du at er?

Sjekk nøye den bilen du, ta kanskje en NAF test på den.
Er det Turbo utgave du snakker om her?
 #25384  av chris

Master skrev:Noe som er vanlig på mr2? jeg skal kanskje kjøpe en 92-mod, og selgeren sier at den ikke bruker stort olje (at det holder godt mellom oljeskiftene på 5-10.000km), men at den svetter litt fra bunnpanna. Noen som har noe tips ang. dette kjøpet jeg kanskje skal foreta meg? han sier også at toppakningen røyk i sommer og at denne ble skifta samt registerreima. kan jeg da gå ut i fra at motoren er i dugelig stand? den er gått 155' km
Ta en naf-test ja, som goose sier.
Snodig at topp-pakningen er bytta så tidlig. Jeg har en 92 modell, som har gått over 200.000 nå, og det er ingen planer om å bytte topp-pakning med det første ;) Registerreima byttes hver 100.000 km på mr2 mk2, så enten han han vært utrolig sent ute med å bytte reima, eller så er den bytta uten grunn (hvis han da ikke har kjørt 55000 km siden i sommer, noe som er tvilsomt ;))
Men det med topp-pakninga, det høres veldig mistenkelig ut. Gir meg en vond følelse. Mistenker for at bilen har ofte vært kjørt hardt på kald motor..

-edit-
Svetting er det heller ikke på min.

Hva slags pris skal han ha? turbo? NA?

#25390  av Goose

Svetting, dere mener at den leker litt olje?

#25391  av CelicaTurbo

registerreimen er nok byttet i forbindelse med toppakningen, meget billig når allt først er ute.. samt at det er litt tåpelig å sette gammel reim tilbake igjen etter bytte av toppakning da..

men er enig i at det er snodig at pakningen røk, men det er jo mulig at det er slikt som skjer uten noen særlig grunn.. ting skjer ikke sant? Men det er ihvertfall et varsku for å sjekke resten av bilen nøye.. NAF er nok en god ide, men dem kan ikke gi noen garantier da..
 #25415  av erling

chris skrev:Registerreima byttes hver 100.000 km på mr2 mk2, så enten han han vært utrolig sent ute med å bytte reima, eller så er den bytta uten grunn (hvis han da ikke har kjørt 55000 km siden i sommer, noe som er tvilsomt ;))
Reg.reima skal byttes hver 100.000 km eller hvert 5. år, den av de som kommer først. Så den bør ha vært bytta to ganger på en 11 år gammel bil. :)

#25465  av tbergstad

Kan jo være at bunnpanna har slått i bakken og sprukket for deretter å blitt forsøkt sveiset igjen?.. da svetter dem som regel. (har prøvd d på diverse åkerbiler..)
 #25495  av kake

erling skrev:
chris skrev:Registerreima byttes hver 100.000 km på mr2 mk2, så enten han han vært utrolig sent ute med å bytte reima, eller så er den bytta uten grunn (hvis han da ikke har kjørt 55000 km siden i sommer, noe som er tvilsomt ;))
Reg.reima skal byttes hver 100.000 km eller hvert 5. år, den av de som kommer først. Så den bør ha vært bytta to ganger på en 11 år gammel bil. :)
Det er visst ingen krise om reima ryker på MR2 siden ihvertfall 3SGE er en "non interference" motor, det er ingenting som koliderer hvis den skulle ryke.
 #25502  av chris

kake skrev:
erling skrev:
Det er visst ingen krise om reima ryker på MR2 siden ihvertfall 3SGE er en "non interference" motor, det er ingenting som koliderer hvis den skulle ryke.
Nei, vet. ganske kjekt det der ;)

#25516  av CelicaTurbo

hvorfor henger dere dere opp i at den reimen er byttet egentlig? Den må jo uansett ut av bilen når toppakningen byttes (slik som den omtalte bilen hadde behov for) og da er du passe skrudd om du plasserer tilbake igjen den gamle reimen istedenfor å kjøpe ny reim for småpenger :)

#25520  av erling

Trenger jo ikke være så skummelt at pakningen er bytta. Ta en NAF-test/grundig undersøkelse på den før handling, så blir det vakkert. :)

CelicaTurbo skrev:hvorfor henger dere dere opp i at den reimen er byttet egentlig?
Jammen.. :( ..hva skal vi ellers gjøre da? :mrgreen:

#25541  av Master

Bilen ble solgt i går... :/ urutinert av selger å ikke kontakte meg før han solgte den da, vil nå jeg si. Kunne sikkert bydd mer for den. Men den var litt mistenksom den bilen med tanke på den topppakningen, samt at prisen var på 80.000. han ville bare bli kvitt den og det var nok en grunn til det. Så. jeg er jo helt klart forelsket i MR2 nå så må vel begynne å lete etter et nytt eksemplar. Er villig til å betale rundt 100.000kr. Vil det lønne seg å importere selv eller? Noen som har noen formening om det? Jeg har kjiket litt rundt på diverse sider her i Norge, og er ikke så mange som riktig faller i smak prismessig og tilstandsmessig.

#25547  av CelicaTurbo

er mange som er fornøyde med import, men da bør du bruke noen seriøse forhandlere for å importere... og jeg liker ikke tanken på at noen skal hente en bil til landet før jeg har sett grundig på den selv jeg da..