Side 1 av 1
Dårlig justerte ventiler=mindre effekt?
Legg innLagt inn:16 jan 2007 19:47
av Mr2Even
Jeg har etter mye feilsøking ikke funnet ut hvorfor bilen ikke yter som den skal. Den har litt dårligere akselrasjon + dårlig toppfart, dvs 190kmt.. jeg har lenge vært inne på tanken at kanskje ventilene mangler litt skims og kanskje det er grunnen, kan det være at ventlilene må skimmes ordentlig og at det er grunnen? Har bra med kakkling mest når motoren er kald...

Legg innLagt inn:20 jan 2007 16:02
av FireWalk
Feiljusterte ventiler vil jo gi mindre effekt.. De kan jo også være en del koksing... Ellers kan det jo være at reima har hoppet og at det er tenningsproblem..
Men 190 km/t er jo ikke dårlig da?

rundt 210-220 er vel desidert max for en GTI uansett vil jeg tro, på flat vei vel å merke.
Legg innLagt inn:20 jan 2007 17:37
av Mr2Even
FireWalk skrev:Feiljusterte ventiler vil jo gi mindre effekt.. De kan jo også være en del koksing... Ellers kan det jo være at reima har hoppet og at det er tenningsproblem..
Men 190 km/t er jo ikke dårlig da?
rundt 210-220 er vel desidert max for en GTI uansett vil jeg tro, på flat vei vel å merke.
Nei, mener toppfarten skal være 240? En annen mr2 jeg prøvde nådde lett 200 og akselrerte fortsatt så

.. Tror ventlilene mine trenger litt skims for motoren høres ut som en disel

Skal sjekke det i hvertfall. Har du FireWalk eller noen prøvd å justere ventilene på en mr2? Hvor får jeg tak i det verktøyet jeg trenger så jeg slipper å ta ut kammene? Hva annet trenger jeg?
Legg innLagt inn:20 jan 2007 18:28
av lasse
Min går ganske bra opp til 190, derfro og opp over 200 går det seigt, har vel hatt min i ca 220 på meteret.
Legg innLagt inn:20 jan 2007 18:40
av Mr2Even
lasse skrev:Min går ganske bra opp til 190, derfro og opp over 200 går det seigt, har vel hatt min i ca 220 på meteret.
Ok. det er mer normalt, men min har sperre på 190.

Legg innLagt inn:20 jan 2007 18:46
av lasse
Høres ut som noe ikke er helt på nett da ja...
Men med fartsgrensene her i landet har du jo tross alt ikke lov til å kjøre i mer enn 100 uansett da

Legg innLagt inn:22 jan 2007 06:58
av inzane2012
FireWalk skrev:Feiljusterte ventiler vil jo gi mindre effekt.. De kan jo også være en del koksing... Ellers kan det jo være at reima har hoppet og at det er tenningsproblem..
Men 190 km/t er jo ikke dårlig da?
rundt 210-220 er vel desidert max for en GTI uansett vil jeg tro, på flat vei vel å merke.
jeg vil nå ikke si at 210-220 er desidert max da jeg har hatt min i 240, på flat vei...nå blir det riktig nok noe feilvisning ved såppas høye hastigheter da, men når jeg slapp gassen på 6-6500 rpm på 5 gir var speedoen på 240...
Legg innLagt inn:22 jan 2007 18:33
av FireWalk
inzane2012 skrev:FireWalk skrev:Feiljusterte ventiler vil jo gi mindre effekt.. De kan jo også være en del koksing... Ellers kan det jo være at reima har hoppet og at det er tenningsproblem..
Men 190 km/t er jo ikke dårlig da?
rundt 210-220 er vel desidert max for en GTI uansett vil jeg tro, på flat vei vel å merke.
jeg vil nå ikke si at 210-220 er desidert max da jeg har hatt min i 240, på flat vei...nå blir det riktig nok noe feilvisning ved såppas høye hastigheter da, men når jeg slapp gassen på 6-6500 rpm på 5 gir var speedoen på 240...
Det spørs vel litt hva slags dimensjon du har på felger og dekk også da.. På min GTI var vel 220 ca max... (ikke testet på norske veier såklart). Og 250 er vel oppgitt til toppfart på MR2 Turbo om jeg ikke husker helt feil? og det virker litt snodig om det bare er 10 km/t som skiller de to hva toppfarten angår...
Legg innLagt inn:23 jan 2007 07:26
av inzane2012
FireWalk skrev:inzane2012 skrev:FireWalk skrev:Feiljusterte ventiler vil jo gi mindre effekt.. De kan jo også være en del koksing... Ellers kan det jo være at reima har hoppet og at det er tenningsproblem..
Men 190 km/t er jo ikke dårlig da?
rundt 210-220 er vel desidert max for en GTI uansett vil jeg tro, på flat vei vel å merke.
jeg vil nå ikke si at 210-220 er desidert max da jeg har hatt min i 240, på flat vei...nå blir det riktig nok noe feilvisning ved såppas høye hastigheter da, men når jeg slapp gassen på 6-6500 rpm på 5 gir var speedoen på 240...
Det spørs vel litt hva slags dimensjon du har på felger og dekk også da.. På min GTI var vel 220 ca max... (ikke testet på norske veier såklart). Og 250 er vel oppgitt til toppfart på MR2 Turbo om jeg ikke husker helt feil? og det virker litt snodig om det bare er 10 km/t som skiller de to hva toppfarten angår...
kjører på 195/50-15 vist jeg ikke tar helt feil...
mulig det var55 profil, skal ikke si d sikkert, så forskjellen fra de dekkene jeg har på nå og det som er orginalt er ganske marginal...
har til og med film av speedoen...
Legg innLagt inn:23 jan 2007 22:47
av Levin GT
Kombinasjon av litt slitte kammer,litt flatbankete shims,og litt koksing på ventilene gir slik reduksjon i effekt......
Levin GT
Legg innLagt inn:23 jan 2007 22:53
av Mr2Even
Levin GT skrev:Kombinasjon av litt slitte kammer,litt flatbankete shims,og litt koksing på ventilene gir slik reduksjon i effekt......
Levin GT
Okey, men har hørt at det er veldig sjelden det er slitte kammer på en mr2 Gti.. Hvordan få bort koksinga på ventilene? Innvendig motorvask?
Legg innLagt inn:24 jan 2007 01:11
av hmsilset
Mr2Even skrev:Levin GT skrev:Kombinasjon av litt slitte kammer,litt flatbankete shims,og litt koksing på ventilene gir slik reduksjon i effekt......
Levin GT
Okey, men har hørt at det er veldig sjelden det er slitte kammer på en mr2 Gti.. Hvordan få bort koksinga på ventilene? Innvendig motorvask?
Jeg renser motoren innvendig når jeg bruker ett sånt middel før
jeg skifter olje og det tar vekk koksing og annet smuss.Men aner ikke hva det heter...

Ikke vet jeg hvordan dere sjekker toppfarten,men
over 150kmt med mr2 på Norske veier med asfalten nå på vinteren
er lettere sykt..
Legg innLagt inn:24 jan 2007 07:07
av inzane2012
hmsilset skrev: Ikke vet jeg hvordan dere sjekker toppfarten,men
over 150kmt med mr2 på Norske veier med asfalten nå på vinteren
er lettere sykt..
til mitt forsvar va toppfart testen min i november inne i en ganske rett tunnell sent på kvelden:) hehe
Legg innLagt inn:24 jan 2007 08:28
av CelicaTurbo
inzane2012 skrev:hmsilset skrev: Ikke vet jeg hvordan dere sjekker toppfarten,men
over 150kmt med mr2 på Norske veier med asfalten nå på vinteren
er lettere sykt..
til mitt forsvar va toppfart testen min i november inne i en ganske rett tunnell sent på kvelden:) hehe
...nå vil ikke jeg klage på deg personlig men som en ganske generell advarsel for folket på forumet: vinterdekk og toppfart hører ikke sammen uansett om veien er helt tom og "trygg", for vinterdekk er sjeldent godkjent for mer enn 160km/t maks og det er en grunn til at den godkjenningen er der. Vi har bilder her på forumet av dekk som definitivt ikke er runde lengre etter et slikt stunt og et ødelagt dekk i 200+ kan bli en meget ubehagelig opplevelse..
så, det var den off-topic posten for denne gang..
Legg innLagt inn:24 jan 2007 16:55
av inzane2012
CelicaTurbo skrev:inzane2012 skrev:hmsilset skrev: Ikke vet jeg hvordan dere sjekker toppfarten,men
over 150kmt med mr2 på Norske veier med asfalten nå på vinteren
er lettere sykt..
til mitt forsvar va toppfart testen min i november inne i en ganske rett tunnell sent på kvelden:) hehe
...nå vil ikke jeg klage på deg personlig men som en ganske generell advarsel for folket på forumet: vinterdekk og toppfart hører ikke sammen uansett om veien er helt tom og "trygg", for vinterdekk er sjeldent godkjent for mer enn 160km/t maks og det er en grunn til at den godkjenningen er der. Vi har bilder her på forumet av dekk som definitivt ikke er runde lengre etter et slikt stunt og et ødelagt dekk i 200+ kan bli en meget ubehagelig opplevelse..
så, det var den off-topic posten for denne gang..
faktisk så trenger ikke vinterdekk vere godkjent for mer enn 130 km/t, men jeg tok den testen der når jeg hadde på fått på det nye bremseklossene bak og hadde ikke fått teste bilen skikkelig, så ble bitt litt av galskaps bassillen...nå som den har gidd seg så er det mest draget som frister;) hehe