TS-ogn

Toyota Sportscar - Owners Group Norway 

• Forsikring (flyttet fra Sportsvogn.no)

• Teknisk diskusjon / spørsmål rundt MR2
Teknisk diskusjon / spørsmål rundt MR2
 #26234  av Ole C

Hei,

Jeg har lenge hatt lyst på en MR2 mkII (turbo) og vurderer å kjøpe meg en i løpet av vinteren.

Jeg har i dag en -97 BMW 318TDS touring som jeg slet med å finne noen som ville forsikre for en jordnær sum. Aktiv var de eneste jeg kunne finne (for et år siden) som forsikret denne for en sum nærmere 10K enn 20K...

Jeg kjører MYE (40-50.000 pr. år) og dette driver naturlig nok forsikringssummen oppover. MEN jeg har 75% bonus 3. år, har aldri bulket eller behøvd forsikring på annen måte, er 28 år og bor i Drammen.

Aktiv forsikrer ikke denne bilen i det hele tatt, IF skulle ha 26.000,- og gjensidige virket det heller ikke som ville ha denne bilen heller.

En ting til:
Forsikringskalkulatoren til IF fant bare ”MR2 personbil” men jeg går ut i fra at de mener det er forskjell på en MR2 Gti uten turbo og en MR2 GTS med turbo. Hvis de ikke skjønner dette selv er det da noe jeg bør opplyse om eller er det selskapets problem at de ikke gjør forskjell?

Jeg regner med å ha bilen i 1-2 år før det blir barnevogn og stasjonsvogn.... Hva tror dere om å bruke denne bilen til daglig? Min samboer har firmabil (stasjonsvogn) så behovet for en praktisk bil er for så vidt dekket opp.

Jeg kjører ofte langt, er denne bilen egnet til slikt eller er det for høy stressfaktor og for lite komfort til den typen bruk? Jeg har ikke kjørt en slik bil før, bare prøvesittet. Jeg tenkte å ta meg noen turer til bilforhandlerne her i distriktet som har slike i løpet av vinteren så da blir det vel litt prøvekjøring.

Alle tips/forslag tas i mot med takk!

EDIT: TILLEGG:
Takk.

Nå frarådet faktisk selgerene meg i går å kjøpe en turbo utgave pga. høye driftskostnader. De mente disse var best egnet for de som drev aktivt med banekjøring og som hadde budsjett deretter.

Nå er det vel ikke uvanlig at det advares mot noe høyere driftskostnader når det kommer til ”sportsbiler”, men at bilselgerne selv advarer mot en bil de selger er vel noe uvanlig...

Er det så risikabelt å kjøpe en turbo utgave at man generelt sett bør holde seg unna dem??
Er det slik å forstå at man nesten må regne med å bytte turbo og ha en full motoroverhaling bare for å være på den sikre siden, eller er det gammel overtro og motforestillinger om holdbarheten på turbomotorer som henger igjen?
 #26239  av Dalan

Ole C skrev:Hei,
Hei :D
Ole C skrev: Jeg har lenge hatt lyst på en MR2 mkII (turbo) og vurderer å kjøpe meg en i løpet av vinteren.
Fonuftig ;) (kanskje ikke i ordets rette forstand, men du skjønner ;))
Ole C skrev: Jeg har i dag en -97 BMW 318TDS touring som jeg slet med å finne noen som ville forsikre for en jordnær sum. Aktiv var de eneste jeg kunne finne (for et år siden) som forsikret denne for en sum nærmere 10K enn 20K...

Jeg kjører MYE (40-50.000 pr. år) og dette driver naturlig nok forsikringssummen oppover. MEN jeg har 75% bonus 3. år, har aldri bulket eller behøvd forsikring på annen måte, er 28 år og bor i Drammen.

Aktiv forsikrer ikke denne bilen i det hele tatt, IF skulle ha 26.000,- og gjensidige virket det heller ikke som ville ha denne bilen heller.

En ting til:
Forsikringskalkulatoren til IF fant bare ”MR2 personbil” men jeg går ut i fra at de mener det er forskjell på en MR2 Gti uten turbo og en MR2 GTS med turbo. Hvis de ikke skjønner dette selv er det da noe jeg bør opplyse om eller er det selskapets problem at de ikke gjør forskjell?
har hørt det ikke er forskjell på forsikring på GTi og Turbo, så la ikke det være en avgjørende faktor på om det blir GTi eller Turbo hvertfall ;)
Ole C skrev: Jeg regner med å ha bilen i 1-2 år før det blir barnevogn og stasjonsvogn.... Hva tror dere om å bruke denne bilen til daglig? Min samboer har firmabil (stasjonsvogn) så behovet for en praktisk bil er for
så vidt dekket opp.
Det er mange som bruker sin til daglig bil, de fleste her inne gjør vel det vil jeg tro, så det er ikke noe problem.
Ole C skrev: Jeg kjører ofte langt, er denne bilen egnet til slikt eller er det for høy stressfaktor og for lite komfort til den typen bruk?
Nå har ikke jeg en selv, så burde vel ikke uttale meg sånn skråsikkert, det er vel litt opp til enhver, men har hørt at det ikke er noe problem, den skal visst være overraskende komfortabel på lange turer :)
Selvsagt, det er jo en helt annerledes bil å kjøre sammenlignet med BMW'n din, men uansett ;)
Ole C skrev: Jeg har ikke kjørt en slik bil før, bare prøvesittet. Jeg tenkte å ta meg noen turer til bilforhandlerne her i distriktet som har slike i løpet av vinteren så da blir det vel litt prøvekjøring.
Gjør det! ;)
Ole C skrev: Alle tips/forslag tas i mot med takk!
Gjør så godt jeg kan :)
Ole C skrev: EDIT: TILLEGG:
Takk.

Nå frarådet faktisk selgerene meg i går å kjøpe en turbo utgave pga. høye driftskostnader. De mente disse var best egnet for de som drev aktivt med banekjøring og som hadde budsjett deretter.

Nå er det vel ikke uvanlig at det advares mot noe høyere driftskostnader når det kommer til ”sportsbiler”, men at bilselgerne selv advarer mot en bil de selger er vel noe uvanlig...

Er det så risikabelt å kjøpe en turbo utgave at man generelt sett bør holde seg unna dem??
Er det slik å forstå at man nesten må regne med å bytte turbo og ha en full motoroverhaling bare for å være på den sikre siden, eller er det gammel overtro og motforestillinger om holdbarheten på turbomotorer som henger igjen?
Dette tror jeg jeg skal være litt forsiktig med å bevege meg utpå,
men logisk eler fornuftig ( :roll: ) sett så er det nok det beste å ha en GTi om man skal ha den til vanlig bruk, men at de fraråder å ha en Turbo til vanlig bruk, det syns jeg var litt merkelig..
Så klart, det er en del driftskostnader på en turbo-bil, men at de skal være så mye mindre anvendelige til daglig bruk, det tror jeg ikke..
Men som sagt, det er det vel andre som vet bedre enn meg ;)

Lykke til med letingen hvertfall, får håpe det blir MR2 på oss begge i nærmeste fremtid :D

#26245  av chris

Bare så det er sagt, så er turboutgavene like kurante til vanlig bruk, som GTi utgaven er. Og etter det jeg har skjønt, er det ikke mer tull med de heller. Klart, det er jo litt mer som må vedlikeholdes, men..

Når det gjelder forsikring, så er det den samme enten det er GTi eller turbo. I hvert fall hos alle selskapene jeg har snakket med. Min erfaring tilsier også at Gjensidige er billigste selskap å forsikre en MR2. Det som er viktig her, er at du sier du skal ha MR2 (må spesifiseres at det er med et 2-tall), ikke MRII. Hvis du ikke spesifiserer, vil de automatisk velge MRII, som 1) ikke finnes, og 2) har en vannvittig mye større forsikringspremie.
Selv har jeg 60% bonus, er 25 år, hatt førerkort i 7 år, og 25000 km. betaler ca 10.000 i året, hvorav jeg kan øke med 300 kroner for å få 30.000 km/året. Kjenner flere andre som har kommet frem til at de er billigst. MR2 står dog ikke på nettsidene deres, så man må ringe til de og spørre om pris.

Selv synes jeg MR2 er en ganske komfortabel bil, selv med tanke på at det er en ren sportsbil. Jeg kjører mye og langt selv, og synes det bare er en ren FRYD å kjøre f.eks. Trondheim - Oslo. Den har også et lite bagasjerom så man får med seg det nødvendigste. Såklart er den litt stivere enn gjennomsnittet av personbiler, men det kommer jo også litt an på hvilke felger/dekk man velger.

PS: Jeg fikk først høre at turbo kosta mye mer i forsikring, så jeg kjøpte en GTi i stedet. Så fikk jeg høre etterpå at han forsikringsgubben tok feil. Hadde jeg fått rett info fra starten av, hadde jeg nok sittet med en turboutgave i dag. Har aldri hørt om noen som har frarådet å kjøpe turbo utfra at den skal være så mye mindre anvendelig

#26248  av MR2turbo

hei, og velkommen hit :)

Har selv en turbo, og har enda ikke vært borti at forsikrings-selskapene skiller dem.. (har hatt bilen i 3,5 år)

Jeg brukte bilen min daglig det første året jeg hadde den, uten problemer..
Så har jeg kjørt endel ganger mellom øst og vestlandet.. ca.7 timer.. og blir ikke sliten av å kjøer bilen... Men den innbyr til aktiv kjøring, da ;)

Det som gjør turbo-modellen til en mindre egnet bil til langkjøring, vil jeg si er at du må passe på å bytte olje ofte (5000km).. dette er spes. viktig for at turboen skal vare... Og om du kjører 40-50k i året så vil før eller senere turboen bli slitt ut og ny koster 10-12000kr pluss arbeid. Og til slutt det at du ikke bør stoppe den umiddelbart etter at du har kjørt, men dette løses jo greit med en turbo-timer.

Så om du ikke har noe i mot de tingene er det likegyldig for bruken om du kjøper med eller uten turbo ;)

#26249  av Alexander G

Løp og kjøp!
Har selv en helt orginal mr2 gti, og komforen er ypperlig.
På langtur, Haugesund-Våler, i Erling sin bil som er senket og gule koni, er den og en fryd. Har du pengene så sats på en turbo, man får aldri nok hester og turboen har jo et enormt potensiale.

Lykke til iallefall.

#26261  av mralp

Mr2 er såpass billig at det er liten vits i å ha kasko på den. Jeg kjører uten og betaler knappe 3k i året, og det med bare 30% bonus.

#26264  av MR2turbo

er ikke helt enig i det med kasko, mralp.. om du for eks. kjører på et dyr eller kjører av veien sitter du fort med skader på 50-60 tusen og da er det greit å kunne få det på forsikring...
Ellers om noen skulle være misunnelige og ødelegge bilen din mens den står parkert, er det jæ@¤# surt å punge ut fra egen lomme... :roll:

#26266  av Dont_Panic

hæ?????
jeg betaler 9 laken i året for min mr2gti jeg, hos IF! (andsvar og tjuveri) men det er med 50 eller 60 prosent! dette er urettferdig :D
hvor har du forsikring?

#26267  av MR2turbo

har ekstremt mye å si hvilken kommune du bor i.. hadde jeg beholdt samme selskap da jeg flyttet fra nabokommunen her, hadde forsikringspremien min økt med 8000kr i året :shock:

#26274  av chris

Jeg ville aldri i verden kjøpt en bil til 150 lapper, og ikke hatt full kasko. De 10000 i året jeg har hos Gjensidige, overlever jeg ;)

#26278  av CelicaTurbo

Jeg opplvevde min MR2 som meget komfortabel på langkjøring og flott til daglig bruk. Den er komfortabel pga at du sitter fantastisk godt med god støtte for rygg og lår (og jeg er 1.93 høy). Jeg kjørte flere tur/retur Oslo med bilen uten å bli sliten, og kjørte også en lengre tur til Nederland (1700km) uten at jeg opplevde det som slitsomt, heller "frigjørende" :)

Angående forsikring er det verdt å undersøke mer rundt, gjerne undersøke der hvor du skal låne penger (om du trenger å låne penger), og har du hus/leilighet kan du bruke det som lokkemiddel for forsikringsselskapet.. De fleste her betaler trolig halvparten av hva du har fått i tilbud så jeg kan ikke se for meg at det skal være noe værre for deg..

Angående turbo vs. gti så tror jeg selgeren har delvis rett, men det er ikke pga kvaliteten på bilen. Det blir litt mer vedlikehold med en turbo, det er viktigere at du tar vare på motoren med oljeskift (gjelder alle turbobiler), du må bytte tenningskomponenter oftere. Om ikke turboen er overhalt så må den trolig det innen noen år. Men det som gjør størst forskjell er nok det at du ikke kommer til å motstå fristelsen å skru opp trykket litt, kjøpe trimmedeler og annet som er gøy. Skal du ha en pålitelig dagligbil som du ikke ønsker å gjøre noenting med annet enn å kjøre den så er nok GTi'en det beste valget.

#26295  av jensi

Jeg har og en 91 turbo.
Har hatt en 91 GTI også.
Bruker bilen til jobb derson det ikke er glatt.(har ikke vinterdekk)
Lett å komme seg opp om morgenen når det venter en tur til Stavanger på motorvegen med Mr2 turbo :wink:

Minuset er at det er alltid noen gammle Golfer eller Calibraer som skal yppe seg.
Ellers så blir jeg bare mer og mer glad i den bilen.Tror heller ikke at det er noe spesielt dyrere å ha en turbo bortsett fra selve turboen da.
Utenom motor og gir er jo bilen identisk,utenom litt mer utstyr som standard.(AC,SERVO,ABS,ALARM,)

På grensen til en sykdom denne interessen. :)

Glemte nesten enting:turboen bruker mer dekk,men dette kommer jo selvfølgelig an på kjøremåte.

Jens

#26303  av chris

jensi skrev: Glemte nesten enting:turboen bruker mer dekk,men dette kommer jo selvfølgelig an på kjøremåte.
Er du sikker på det? Jeg har GTi, og den spiser dekk til frokost, middag og kveldsmat.. selv med "vanlig" kjøring (les: ikke burning)

#26335  av CelicaTurbo

med turboen er det nok lettere å brenne opp dekkene utilsiktet når turboen sparker, det river godt i dekkene mine av og til og da kan jeg bare tenke meg hvordan det er med kun drift på to hjul.. på GTi'en må man liksom "ta sats" for å bruke gummi i større grad rett og slett pga at motoren har nesten 100Nm mindre moment.. men, så klart er det mulig å svi like mye dekk med GTi'en om man først har den kjørestilen :)

#26336  av Christian

Chris : Det gjorde min også, er nok mer den "vanlige" kjørestilen enn bilen i seg selv :roll: 8)