Hei,
Jeg har lenge hatt lyst på en MR2 mkII (turbo) og vurderer å kjøpe meg en i løpet av vinteren.
Jeg har i dag en -97 BMW 318TDS touring som jeg slet med å finne noen som ville forsikre for en jordnær sum. Aktiv var de eneste jeg kunne finne (for et år siden) som forsikret denne for en sum nærmere 10K enn 20K...
Jeg kjører MYE (40-50.000 pr. år) og dette driver naturlig nok forsikringssummen oppover. MEN jeg har 75% bonus 3. år, har aldri bulket eller behøvd forsikring på annen måte, er 28 år og bor i Drammen.
Aktiv forsikrer ikke denne bilen i det hele tatt, IF skulle ha 26.000,- og gjensidige virket det heller ikke som ville ha denne bilen heller.
En ting til:
Forsikringskalkulatoren til IF fant bare ”MR2 personbil” men jeg går ut i fra at de mener det er forskjell på en MR2 Gti uten turbo og en MR2 GTS med turbo. Hvis de ikke skjønner dette selv er det da noe jeg bør opplyse om eller er det selskapets problem at de ikke gjør forskjell?
Jeg regner med å ha bilen i 1-2 år før det blir barnevogn og stasjonsvogn.... Hva tror dere om å bruke denne bilen til daglig? Min samboer har firmabil (stasjonsvogn) så behovet for en praktisk bil er for så vidt dekket opp.
Jeg kjører ofte langt, er denne bilen egnet til slikt eller er det for høy stressfaktor og for lite komfort til den typen bruk? Jeg har ikke kjørt en slik bil før, bare prøvesittet. Jeg tenkte å ta meg noen turer til bilforhandlerne her i distriktet som har slike i løpet av vinteren så da blir det vel litt prøvekjøring.
Alle tips/forslag tas i mot med takk!
EDIT: TILLEGG:
Takk.
Nå frarådet faktisk selgerene meg i går å kjøpe en turbo utgave pga. høye driftskostnader. De mente disse var best egnet for de som drev aktivt med banekjøring og som hadde budsjett deretter.
Nå er det vel ikke uvanlig at det advares mot noe høyere driftskostnader når det kommer til ”sportsbiler”, men at bilselgerne selv advarer mot en bil de selger er vel noe uvanlig...
Er det så risikabelt å kjøpe en turbo utgave at man generelt sett bør holde seg unna dem??
Er det slik å forstå at man nesten må regne med å bytte turbo og ha en full motoroverhaling bare for å være på den sikre siden, eller er det gammel overtro og motforestillinger om holdbarheten på turbomotorer som henger igjen?
Jeg har lenge hatt lyst på en MR2 mkII (turbo) og vurderer å kjøpe meg en i løpet av vinteren.
Jeg har i dag en -97 BMW 318TDS touring som jeg slet med å finne noen som ville forsikre for en jordnær sum. Aktiv var de eneste jeg kunne finne (for et år siden) som forsikret denne for en sum nærmere 10K enn 20K...
Jeg kjører MYE (40-50.000 pr. år) og dette driver naturlig nok forsikringssummen oppover. MEN jeg har 75% bonus 3. år, har aldri bulket eller behøvd forsikring på annen måte, er 28 år og bor i Drammen.
Aktiv forsikrer ikke denne bilen i det hele tatt, IF skulle ha 26.000,- og gjensidige virket det heller ikke som ville ha denne bilen heller.
En ting til:
Forsikringskalkulatoren til IF fant bare ”MR2 personbil” men jeg går ut i fra at de mener det er forskjell på en MR2 Gti uten turbo og en MR2 GTS med turbo. Hvis de ikke skjønner dette selv er det da noe jeg bør opplyse om eller er det selskapets problem at de ikke gjør forskjell?
Jeg regner med å ha bilen i 1-2 år før det blir barnevogn og stasjonsvogn.... Hva tror dere om å bruke denne bilen til daglig? Min samboer har firmabil (stasjonsvogn) så behovet for en praktisk bil er for så vidt dekket opp.
Jeg kjører ofte langt, er denne bilen egnet til slikt eller er det for høy stressfaktor og for lite komfort til den typen bruk? Jeg har ikke kjørt en slik bil før, bare prøvesittet. Jeg tenkte å ta meg noen turer til bilforhandlerne her i distriktet som har slike i løpet av vinteren så da blir det vel litt prøvekjøring.
Alle tips/forslag tas i mot med takk!
EDIT: TILLEGG:
Takk.
Nå frarådet faktisk selgerene meg i går å kjøpe en turbo utgave pga. høye driftskostnader. De mente disse var best egnet for de som drev aktivt med banekjøring og som hadde budsjett deretter.
Nå er det vel ikke uvanlig at det advares mot noe høyere driftskostnader når det kommer til ”sportsbiler”, men at bilselgerne selv advarer mot en bil de selger er vel noe uvanlig...
Er det så risikabelt å kjøpe en turbo utgave at man generelt sett bør holde seg unna dem??
Er det slik å forstå at man nesten må regne med å bytte turbo og ha en full motoroverhaling bare for å være på den sikre siden, eller er det gammel overtro og motforestillinger om holdbarheten på turbomotorer som henger igjen?