TS-ogn

Toyota Sportscar - Owners Group Norway 

• Oppborring

• Teknisk diskusjon / spørsmÃ¥l rundt MR2
Teknisk diskusjon / spørsmål rundt MR2
 #26289  av Mr2 Mk2

Skal nok til Karmøy å se på en mr2 i romjulen.Men er en ting jeg lurer litt på,han karen som eier den sier den er borret opp.Men han vet ikke hvor mye eller ca effekt?Og jeg er litt skeptisk til slikt,og lurer på om det er noe spesielt jeg skal spørre ham om angående dette her?Vil dette skape problemer om noe evt går gale med motor`n?
Tenker jeg ringer ham igjen på torsdag,og da vil jeg ha noen spm klare.Vil jo først og fremst vite hvor og hvem som har gjort det.Noen tips om denne saken her?
Sist redigert av Mr2 Mk2 den 09 des 2003 21:58, redigert 1 gang totalt.

#26323  av Mr2 Mk2

Ingen som har erfaring med slikt?Nekter jeg å tro :?

#26324  av erling

Trenger ikke være så mye borra da kanskje.. Til neste overdimm stempel fordi han skar den? :wink: Hvor mye er den borret da?

#26328  av Mr2 Mk2

erling skrev:Hvor mye er den borret da?
Det visste han ikke...Men akkurat i dette øyblikk kom jeg på at han faktisk sa MAKS!Men noe mer visste han ikke,men han framheva MAKS! flere ganger kom jeg akkurat på.Og ikke vet jeg hva maks er for en 1600cc,har sett enn anna som var borra til 1.8.

#26342  av chris

vet ikke om jeg ville kjøpt en bil der eieren sier den er borra opp maks, men vet *INGENTING* utover det...

#26344  av CelicaTurbo

Denne er borret til 1.8 liter:

http://www.ts-ogn.no/modules.php?op=mod ... icle&sid=9

Jeg synes det høres litt mye ut men for alt jeg vet så kan gjerne motoren fint klare det der.. men du får pushe fyren for litt mer info, gjerne finne ut hvem det er som har borret motoren. Du kan ihvertfall ikke kjøpe stempelringer hos Toyota lenger men det er nå ikke vanskelig å få tak i slikt om man skulle trenge det vel? Med 12% økning i volum er det vel naturlig at også effekten er økt med ganske circa 12% også..

Finnes det verktøy til å måle diameteren i en sylinder gjennom hullet for tennpluggen kanskje? :)

#26347  av Mr2 Mk2

Ja var den jeg mente...Var tilsalgs engang :wink:

-edit Får spørre og grave litt mer på torsdag.
 #26363  av Mr2 Mk2

Bjørn MK1 skrev:Husker ikke hvor mye en 4A-GE kan borres, men opp til 1.8 er det i hvertfall ikke. Sjekk på http://www.corollaperformance.com/ kan hende det står noe der.
Ikke 1.8 altså?trodde ikke det var noe problem..

Fant ikke noe om det der,men så er jeg heller ingen leseløve..

#26370  av CelicaTurbo

den 1.8 literen som er her på forumet er det jo mulig har en stroker også da for å oppnå 1.8, selv om det ikke står noenting om det.

#26372  av Mr2 Mk2

Stroker?

Noen som vet hvor stor stempel diam. er på mk1 da?original 4age altså.

#26383  av 2fast4u

Mener å huske at det er 81,0 mm org.

#26629  av Mr2 Mk2

Da har jeg akkurat snakket med ham på tlf...Han sa at det var gjort av han som hadde bilen før ham,jeg spurte om han ante hvor mye eller ca effekt.Da sa han at han snakket om 140-150 hk,er dette realistisk?

#26644  av CelicaTurbo

tja, med en sportseksos og om motoren er borret en del så er det vel oppnåelig, men 140hk er nok mer sannsynlig enn 150hk.. om motoren er på 1.8 liter nå så tenker jeg 150 er oppnåelig men akkurat nå er det ikke stadfestet hvor stort volum den motoren egentlig har..

#26650  av Bjørn MK1

Hadde det gått og bore den opp så mye, ville nok 140hk ikke vært umulig. Desverre husker jeg ikke hvor jeg har det fra, men er brennsikker på at motoren ikke kan bores så mye.
En variant som går for å lage en 1.8 liter, er å ta en 1.8 4A-FE og sette på 4A-GE topplokket (ref. Corollaperformance).
En stroka motor har fått forlenget slaglengden på veiva. Dette gjøres veldig enkelt forklart ved å slipe veiva på en spesiell måte og legge til et stykke metall? Tror neppe noen driver med det i Norge i noen utstrakt grad.
Generelt gjelder det på motorer som liker høyt turtall at man foretrekker mye boring, og mindre slaglengde.