TS-ogn

Toyota Sportscar - Owners Group Norway 

• responstid pÃ¥ lcd-skjermer

• Generell diskusjon / "off topic" emner, media, annonser pÃ¥ Finn.no, video fra YouTube osv
Generell diskusjon / "off topic" emner, media, annonser på Finn.no, video fra YouTube osv
 #222467  av Olz1

Hei.
Jeg tenkte jeg skulle ha meg en ny skjerm til pcen min, og da tenkte jeg på en lcd-skjerm på rundt 20 tommer. Har funnet mange bra alternatvier, men lurte på en ting. Hvor mye har responstiden å si egentlig? Vil jeg merke noe forskjell på bildet på en med 8 ms responstid eller en med 20? Er litt "n00b" på det her som man sier. Så noen som vet eller har noe å annbefale?

#222537  av Master

Jo raskere jo bedre! Det er regelen. Men såklart, alt avhenger av hva du er villig til å betale og til hva slags bruk skjermen skal være til.

Responstiden på en lcd skjerm er bare rett og slett tiden det tar fra et bilde sendes fra pc'en din til det oppdateres på skjermen. Har du treg (høy) responstid kan du få noe som kalles "ghosting" på raske bevegelser. F.eks ved avspilling av en DVD film. Du får en slags uklarhet i bildet, som om den forrige bilderamma "henger" igjen når den nye skal vises. Så ville nok valgt en skjerm med <10ms responstid for en all-round bra skjerm som funker til det meste, og som heller ikke koster skjorta. Den på 20 ms vil altså bli i høyeste laget... En ting som jeg mener er minst like viktig å se etter er oppløsning! Jo større jo bedre. Altså, du får bedre plass til vinduer på skjermen med høyere oppløsning.

Jeg har nettopp kjøpt meg en Packard Bell fra elkjøp: link her

og er svært fornøyd med den. 19" widescreen med massevis av plass. Samt krystallklart bilde. Billig er den og! Selvfølgelig får du skjermer som er bedre, med bedre kontrast og responstid, men alt avhenger av prisen du vil betale!. Denne skjermen har også 3 innganger (2xvanlig og 1xdvi digital=best).

#222555  av Olz1

hmm...ja, det var akkurat det jeg tenkte at responstiden kunne være ja. Så veldig fin ut den skjermen der også. Billig i alle fall. Kanskje det blir den, men får se. Takk for hjelpen i alle fall :)

#222558  av sindrejl

dette med responstid kontra kvalitet/pris har jeg opplevd vært litt forskjellig faktisk. Har stortsett ment at jo lavere responstid som oftest "jo bedre" :) men kjøpte selv en acer skjerm fra elkjøp med relativt treg responstid, husker ikke hva den var, men skjermen var krystallklar og ekstremt rask og fin. Har personlig en Samsung 913v fra elkjøp som jeg er svært fornøyd med (er vel "gammel" nå sikkert) 12ms responstid. Anbefaler deg å titte på skjermbildet på utstillinger i butikker o.l først. er mye ymse der ute som lover langt mer enn dem holder er jeg redd for.

#222559  av sindrejl

Master skrev: Jeg har nettopp kjøpt meg en Packard Bell fra elkjøp: link her
denne var forresten sykt billig ! :)

#222571  av BrennaRacing

Jeg kjøpte meg 22" her om dagen, å den har responstid på 5ms...

Kostet 3395 spenn med DVI inngang, men man får en til 2990 uten DVI inngang

http://www.elprice.no/Product/ProductIn ... 6&cid=5548

#222636  av CelicaTurbo

responstid er en verdi som betyr ganske lite for skjermer; en dyrere skjerm med lav oppgitt responstid kan i realiteten har betydelig bedre respons og oppleves med mindre "ghosting" enn en biligere skjerm med hyperkjapp oppgitt respons... rett og slett pga at det er ingen standard for hvordan denne verdien skal måles så det er helt opp til produsenten å måle den akkurat som dem vil.. Bruk heller tid på å søke frem noen profesjonelle tester av aktuelle skjermer.

#222647  av sindrejl

CelicaTurbo skrev:responstid er en verdi som betyr ganske lite for skjermer; en dyrere skjerm med lav oppgitt responstid kan i realiteten har betydelig bedre respons og oppleves med mindre "ghosting" enn en biligere skjerm med hyperkjapp oppgitt respons... rett og slett pga at det er ingen standard for hvordan denne verdien skal måles så det er helt opp til produsenten å måle den akkurat som dem vil.. Bruk heller tid på å søke frem noen profesjonelle tester av aktuelle skjermer.
skjønner.. der problemet ligger altså. enig, se heller på profesjonelle tester og hva folk faktisk er virkelig fornøyd med. Er nok dessverre ofte slik at dyrere = bedre ;)

#222662  av Olz1

hehe. ja. rart det der ;)

#222682  av kimae

Med mindre du er supernerd, så tror jeg ikke du finner en lcd skjerm du blir misfornøyd med i dag... Kjøp den skjermen du synes ser finest ut.

#223166  av inzane2012

jeg har en samsung syncmaster 913n 19" skjerm med oppgitt 8ms responstid, knall god skjerm, aldri merket noe ghosting av noe slag:) billig var den og:) kan varmt anbefales:P

samsung lager jo og ganske bra lcd tver, så di vet nok hva di driver med;)

#223230  av lexusmann

her skriver jeg på HP sin 19" widesrcreen med 5ms respons. Veldig bra...heter HP w19b...kan varmt anbefales..her er link...http://h10010.www1.hp.com/wwpc/no/no/ho ... 31586.html

aner ikke pris, er en del av jobb-pc...

#223248  av Rømmling

det med respons tid er noe som henger igjen fra gamer miljøet når de kom på markedet. når jeg kjøpte for 3år siden så kjøpte jeg med 16 ms og det holdt egentlig, men høyere en det er ikke brukbart vis man spiller spill med høy oppdaterings frekvens. Q3 var jo et spill man merket vis man hadde treig respons tid.
Men til dere som aldri starter et spill på pc er det ingen ting å se på når dere kjøper og vis dere ser på det alt under 12 er godkjent til spill.
er man fanatiker på spilling så vet man hva man må ha
Salgs triks vil jeg si.
pass på at den har støtte for minimum 1280 1024 oppløsning. men det har vel alle nå.

#223380  av sindrejl

Rømmling skrev:det med respons tid er noe som henger igjen fra gamer miljøet når de kom på markedet. når jeg kjøpte for 3år siden så kjøpte jeg med 16 ms og det holdt egentlig, men høyere en det er ikke brukbart vis man spiller spill med høy oppdaterings frekvens. Q3 var jo et spill man merket vis man hadde treig respons tid.
Men til dere som aldri starter et spill på pc er det ingen ting å se på når dere kjøper og vis dere ser på det alt under 12 er godkjent til spill.
er man fanatiker på spilling så vet man hva man må ha
Salgs triks vil jeg si.
pass på at den har støtte for minimum 1280 1024 oppløsning. men det har vel alle nå.
hehe gode gamle quake3 spilte jeg mye av :D responstid og fps var alt.