Side 1 av 1
Brede dekk på celica
Legg innLagt inn:13 feb 2007 13:52
av Dennis87
Hvor brede dekk får man på en Toyota celica mk7 uten spacere og bredding?
regner med man får plass til bredere dekk bak? for syns skyld vet at bilen er fwd

Re: Brede dekk på celica
Legg innLagt inn:13 feb 2007 17:00
av Andy_Celica
Dennis87 skrev:Hvor brede dekk får man på en Toyota celica mk7 uten spacere og bredding?
regner med man får plass til bredere dekk bak? for syns skyld vet at bilen er fwd 
Mener at en kompis av meg har 245 bak og 225 forran, da mener jeg å huske at det fortsatt var plass til beiere bak

Legg innLagt inn:13 feb 2007 17:20
av sindrejl
er det anbefalt med bredere dekk bak på en fwd da? eller har det ikke noe å si?
Legg innLagt inn:13 feb 2007 17:32
av Andy_Celica
sindrejl skrev:er det anbefalt med bredere dekk bak på en fwd da? eller har det ikke noe å si?
Tror ikke det spiller noen rolle jeg, han merker ihvertfal ikke noe til det

Legg innLagt inn:13 feb 2007 21:34
av kake
Kanskje ikke på tørr asfalt i trafikken, men skal man kjøre på litt så blir bilen unødvendig understyrt med et slikt oppsett og i regn så vil vel bakdekka vannplane først tenker jeg.
Skal man ha "biased" dekkdim på FWD biler så må man jo ha de bredeste foran for å øke grepet der. Det er der vekta og drivkreftene er. Det finnes endel råtrimma hondaer (I Japan iaff) som bruker breiere dekk foran, og de er lynkjappe gjennom svingene de

Re: Brede dekk på celica
Legg innLagt inn:13 feb 2007 22:10
av Dennis87
Andy_Celica skrev:Dennis87 skrev:Hvor brede dekk får man på en Toyota celica mk7 uten spacere og bredding?
regner med man får plass til bredere dekk bak? for syns skyld vet at bilen er fwd 
Mener at en kompis av meg har 245 bak og 225 forran, da mener jeg å huske at det fortsatt var plass til beiere bak 
Okei ikke værst
tenkte jeg skulle gå for 225 forran og 235 bak.
har hørt man kan gå opp en størrelse bak lovlig uten spes godkjenning.
stemmer det?
Legg innLagt inn:13 feb 2007 22:12
av sindrejl
kake skrev:Kanskje ikke på tørr asfalt i trafikken, men skal man kjøre på litt så blir bilen unødvendig understyrt med et slikt oppsett og i regn så vil vel bakdekka vannplane først tenker jeg.
Skal man ha "biased" dekkdim på FWD biler så må man jo ha de bredeste foran for å øke grepet der. Det er der vekta og drivkreftene er. Det finnes endel råtrimma hondaer (I Japan iaff) som bruker breiere dekk foran, og de er lynkjappe gjennom svingene de 
var det jeg innbilte meg at det var noe slikt ja.. var jo en sånn celica en sånn mekaniker lærling gjeng bygde. 275 bak og 225 foran eller.no, så helt på trynet på bane isåfall.
Re: Brede dekk på celica
Legg innLagt inn:14 feb 2007 11:40
av 2000celica
Dennis87 skrev:
tenkte jeg skulle gå for 225 forran og 235 bak.
har hørt man kan gå opp en størrelse bak lovlig uten spes godkjenning.
stemmer det?
Ja, du kan prøve å si dette til biltilsynet !
Du får ikke høye odds hos meg for at bt syns dette er ok!
Glem det , er mitt råd !
Legg innLagt inn:14 feb 2007 12:04
av sindrejl
godkjenninger stinker

gjør det du vil men ikke hør med bt først

Legg innLagt inn:14 feb 2007 17:06
av celicat23
6. Bytte av dekk/felg
6.1 Ved bytte av felg eller dekk kan dimensjon og/eller sporvidde tillates endret under følgende forutsetninger:
a) Sporviddeendringen må ikke overskride det som er tillatt av kjøretøyfabrikanten eller godtatt av TÜV (Technische Überwachungs Verein) i Tyskland for vedkommende motorvogn. Det kan kreves dokumentert at sporvidde eller innpresning er tillatt. Dokumentasjon i form av ABE (Allgemeine Betriebserlaubnis) for felg eller utdrag (kopi) av TÜV Raderkatalog eller separat TÜV godkjenning godtas.
b) Plassforholdene i hjulhuset må være tilstrekkelige slik at dekk og/eller felg ikke kommer i kontakt med kjøretøydetaljer ved fullt styreutslag og/eller maksimale fjæringsbevegelser.
c) Rulleomkretsen på hjulene må holdes innenfor ± 5% av rulleomkretsen på de hjul som kjøretøyet normalt er utstyrt med fra kjøretøyfabrikanten.
d) Dekkene må være godkjent for en belastning som minst tilsvarer kjøretøyets tillatte aksellast.
e) Dekkene må være beregnet for minst den maksimale hastighet kjøretøyet er konstruert for. For vinterdekk er det tilstrekkelig at dekkene er beregnet for 130 km/t.
f) Felg og dekk må passe sammen i henhold til STRO-normen.
g) Det må ikke brukes mellomlegg/plate/« spacer » som øker sporvidden med mindre kjøretøyfabrikanten har tillatt dette eller det foreligger dokumentasjon som nevnt i nr. 6.1 a.
h) Dekkene må ha samme dimensjon. På kjøretøyer som originalt er utstyrt med dekk av ulike dimensjoner foran og bak skal størrelsesendringen være lik. Ved endringer utover dette må kjøretøyfabrikantens tillatelse foreligge eller det må foreligge dokumentasjon som nevnt i nr. 6.1 a.
i) Dersom kjøretøyets originale felger er skiftet ut med andre stål- eller lettmetallsfelger, skal disse enten være merket med innpresning eller det skal medfølge dokumentasjon for innpresning i kjøretøyet.
6.2 Dersom sporvidden endres mer enn 15 mm - dvs. at felgenes innpresning endres mer enn 7,5 mm - skal kjøretøyet fremstilles for regionvegkontoret for ny godkjenning. Det må fremlegges dokumentasjon for at sporviddeendringen er tillatt. Regionvegkontoret gjør anmerkning om endringen i vognkort og registerkort. Dersom sporvidden endres 15 mm eller mindre frafalles kravet om fremstilling for ny godkjenning etter § 3-4.
Legg innLagt inn:14 feb 2007 19:26
av Dennis87
kjipe greier da
jaja samma det, skal ikke selge orginal felgene uansett så setter bare det på hvis dem skulle begynne å syte på eu kontroll og sånt
kan man sette på hvor brede dekk man vil så lenge det ikke tar i og ikke går over eller under 5% grensen på rulleomkrets?
ville jeg fått godkjent feks 235 dekk fram og bak på bilen?