TS-ogn

Toyota Sportscar - Owners Group Norway 

• Problemer med vindusspylervesken!

• Teknisk diskusjon / spørsmÃ¥l rundt alle andre Toyota modeller
Teknisk diskusjon / spørsmål rundt alle andre Toyota modeller
 #222645  av EvolutionTurbo

Gikk tom for spylerveske på merca her om dagen,
og etter jeg fylte på ny,
så kom det absolutt ingenting når jeg "trykka på knappen" for spyleveske.

Tror det kan være pumpe/motor det er feil på siden jeg ikke finner noe lekkasje..

Noen som har peil på hva det kan være?

Evt. hvor jeg får tak i ny pumpe/motor?
 #222652  av Andy_Celica

EvolutionTurbo skrev:Gikk tom for spylerveske på merca her om dagen,
og etter jeg fylte på ny,
så kom det absolutt ingenting når jeg "trykka på knappen" for spyleveske.

Tror det kan være pumpe/motor det er feil på siden jeg ikke finner noe lekkasje..

Noen som har peil på hva det kan være?

Evt. hvor jeg får tak i ny pumpe/motor?
Kan være motoren, eller så kan slangen eller spylerdysene ha frosset, ta en nål og stikk inn der spyleveska skal komme, og så prøver du å spyle på nytt.

#222661  av Larsen

Eventuelt hell på varmt vann.

#222674  av EvolutionTurbo

Sånn, nå har jeg prøvd både varmt vann, og å stikke hull..

Hjalp desverre ikke:-( regnet vel egentlig med det siden det ikke kom spylervæske fra noen av dysene (har 4 dyser)

Tror ikke det er noe som har frosset egentlig, med tanke på at slangen virker relativt myk.

Men noen som vet hvor jeg kan får tak i en ny motor ganske kjapt da? eller omtrent hva den koster?

#222704  av Andy_Celica

EvolutionTurbo skrev:Sånn, nå har jeg prøvd både varmt vann, og å stikke hull..

Hjalp desverre ikke:-( regnet vel egentlig med det siden det ikke kom spylervæske fra noen av dysene (har 4 dyser)

Tror ikke det er noe som har frosset egentlig, med tanke på at slangen virker relativt myk.

Men noen som vet hvor jeg kan får tak i en ny motor ganske kjapt da? eller omtrent hva den koster?
Torshov skaffer ganske raskt, samme gjelder mekonomen og bilextra

#222710  av EvolutionTurbo

Ringte høggern nå, og han hadde.

Så vi får se hva vi får til i kveld:)

#222718  av Rømmling

hører di motoren gå når du tryker på knappen?
koble i fra rett ved siden av motoren og kjør den da. kommer det ikke noe der så er det før lednings nettet til spylevesken, koble i fra og følg hvor langt det går.
Går ikke motoren så sjekk at det får strøm når du trykker.

#222730  av EvolutionTurbo

Jeg hører motoren gå ja, men skjønte ikke helt hva du mente..

Er det flere måter å koble til strøm til vindusspylervæskemotoren?

Eller mener du slangen, at jeg skal prøve uten den tilkoblet?

#222734  av Rømmling

vis motoren går så er vel strømmen i orden. så lenge det ikke er mulig å snu strømmen så motoren går motsatt veg. men har ikke sett på kontakten men går sikkert bare inn en vei. så strømmen OK

vis du ser på tegningen. har som sagt ikke set hvordan det ser ut på toyotan men generelt da.
du har jo tanken som pumpen er festet og til pumpen er det 2 ting som er festet det er strøm og slangen som spyle vesken går i.
vis du kobler i fra der jeg har tegnet en pil så vil du se om det spyler ut der. gjøre det det så er det tett i dysene eller slangen, eventuelt lekarsje.
vis det kommer ut av pumpen så kan du følge slangen vidre og og ta fra hverandre lengere ut kommer det der også så kan du ta fra hverandre ved dysen og kommer det der så er det tette dyser.

du må bare følge vannet så langt det kommer.
Vedlegg
vpyletank.JPG
vpyletank.JPG (11.99 kiB) Vist 1645 ganger

#222736  av EvolutionTurbo

Jeg får prøve det når dama kommer hjem med bilen..

Takk for hjelpen hittil ihvertfall :D

#222741  av Rømmling

ble det litt mere klart hva jeg mente nå da?
men vis du har prøvd med varmt vann så er det kanskje greit å kjøre pompa til den har tømt tanken så du får på ren spyle veske så det ikke speker vis du får det til. vis det blir liggende vann i dysen så speker det lett.

hadde en kamerat som hadde ferdig blanda kjøleveske og spyle veske bak i bilen (så klart frostvesken var blandet opp i spyleveske kanne) sto der når han fylte på og så spurte jeg. er ikke den spylevesken litt for blå. tenkte han F**n. tok og kobla av slangen og spylte alt over igjen i kanna.
ps 4L tar tid å tømme med en slik liten motor :lol:

#222868  av EvolutionTurbo

Hehe :P

Fikset problemet mitt da:)
Vet ikke helt hvordan, men tok av slangen og spruta litt spylervæske, også trykka jeg litt her, og dro litt der.. Så funka det brått æ gett 8)

Bare 3 dyser som fungere, men det holder lenge for meg det :P

Uansett; Takk for all hjelp..
Hadde ikke du sagt noe hadde jeg sikkert endt opp med å ha kjøpt ny motor :P hehe :P

Thanks! ;-)

#222890  av Rømmling

Bare hyggelig

dumt å kjøpe før man har feilsøkt.
etter noen år på elektro og skulle feilsøke forsterker krester og andre feil så har man lært seg litt feilsøking.
Utslags metoden er best. hva funker og hvor langt funker det, hvor blir det rare målinger(som her hvor langt kommer vannet)