TS-ogn

Toyota Sportscar - Owners Group Norway 

• mk2 gti fusker

• Teknisk diskusjon / spørsmÃ¥l rundt MR2
Teknisk diskusjon / spørsmål rundt MR2
 #224957  av japse-gnmfr

gtien min har begynt og fuske nå opp til sånn ca 3000omdreininger...
fusker ikke når jeg gir bånn gass..
hva kan dette være, har foresten akkurat satt på effektanlegg nå..

noen som hvet hva dette kan være..
har også åpent luftfilter

#224959  av 323F GTX

DÃ¥rlige plugger kanskje?

#224960  av Larsen

mulig det er lambda sonden. Da du trykker ned gassen(og bruker litt turtall)så brukes ikke lambda sonden som referanse til bensinblanding lengre

#224961  av japse-gnmfr

323F GTX skrev:DÃ¥rlige plugger kanskje?
kan vel ikke være det..det har skjedd sånn plutselig..
håpet kanskje på luftfilter me vann i systemet..
 #225115  av inzane2012

japse-gnmfr skrev:gtien min har begynt og fuske nå opp til sånn ca 3000omdreininger...
fusker ikke når jeg gir bånn gass..
hva kan dette være, har foresten akkurat satt på effektanlegg nå..

noen som hvet hva dette kan være..
har også åpent luftfilter
høres ut som det samme som skjer hos meg, men her det mer fra 2000-2300, der er den veldig luggete, er veldig merkbart på kald motor, men kjenner det og litt når den er varm, og mellom 2000-2100 er det nesten som den er død av og til...tenkte kanskje det var noe med fuel-cutn eller noe i den duren...

hmm

#225119  av turbokjell

Sjekk plugger å kabler. Veldig vanlig på Mr2.

#225139  av 323F GTX

Har dette problemet med gjevne mellomrom på mazdaen, da er det pluggene som er gåen. Fordeler lokk, plugg kalber og andre tenningsdeler er et fint sted å begynne å feilsøke i allefall.
Om pluggene er sorte, kast de og kjøp nye ;)

#225353  av Eddy86

Sjekk tenningsystemet, kabler, plugger osv.. Se nøye på pluggene at det ikke er møkk, fuktighet eller svarte striper ( små ) nedover dem
( overslag ).. Bytt da plugger og legg litt silikonfett i plugghetta da ungår du detta i framtida.
Er det ikke noe galt med tenninga kan det være lurt å ta en 4-gass måling , og evt. en komp. måling for å utelukke brente ventiler ( har bytta noen av dem før på flere motorer, ikke helt ukjent problem ved "hardkjørte" motorer, spesielt ettersom sports filter og eksos kan magre ut blandinga noe ).
Ved tett/defekt katalysator kan vil bilen også fuske ved lavt turtall, kan vanligvis enkelt sjekkes ved å banke på katalysatoren å høre om det skrangler.

#229770  av Mr2Even

Eddy86 skrev: ..Er det ikke noe galt med tenninga kan det være lurt å ta en 4-gass måling , og evt. en komp. måling for å utelukke brente ventiler ( har bytta noen av dem før på flere motorer, ikke helt ukjent problem ved "hardkjørte" motorer, spesielt ettersom sports filter og eksos kan magre ut blandinga noe )
Får man dårlig comprisjon med brente ventiler? Jeg tok en comp test, pila gikk opp der den skulle men så begynte den å dale sakte nedover? :? hva kommer det av? Dårlig/gåen comp-måler?