86,5 og87mod er kun levert som na,turbo kom i 1988.
Fabrikkdata
Supra mkiii turbo(89+):
Maks effekt: 235 Hk/5600 rpm
Max vrimoment(7M-GTE):
1987 tom 1988: 334 Nm/4000 rpm
1989 tom 1992: 344 Nm/3200 rpm
Supra mkiii na:
Maks effekt: 204 Hk/ 6000 rpm
Maks vrimoment(7M-GE):
1986.5 tom 1987: 251 Nm/4800 rpm
1988 tom 1992: 255 Nm/3600 rpm
Kjølesystem:
7M-GTE Manual 8.2 liter
7M-GTE Automatic 8.1 liter
Motor:
Ventilklaring (kald motor):
Intake 0.15 - 0.25mm
Exhaust 0.20 - 0.30mm
Ignition Timing:
10° BTDC (med E1-TE1 i diagnoseboks koblet).
Tennplugger:
NIPPONDENSO PQ20R-P8
NGK BCPR6EP-N8
Tennplugg åpning:
7M-GTE 0.8 mm
Oljekapasitet:
7M-GE = Tørr fyll 4,9liter
7MGTE(M/T) = Tørr fyll 5,1liter
7MGTE(A/T) = Tørr fyll 5,0liter
(følgende data gjelder for alle di 3 overstående)
Tøm og refill uten å skifte filter: 3,9liter
Tøm og refill med oljefilterskift: 4,2liter
Gear:
R154(turbo)
Clutch hus lengde: 19,7cm
Manuell gearkasse til 7M-GTE motor, vekt:45.5 kg
1gear: 3.251 2gear: 1.955 3gear: 1.310 4gear: 1.000 5gear: 0.753 Revers: -3.180
Sluttveksel Supra med 7M-GTE : 3.727
Oljefylling: 3,0liter (Gear olje API GL-4 eller GL-5)
Det som kan gi seg på R154 med masse vridmoment er som oftes Thrust washern grunnet "stygg" giring.Kan også være et følgeproblem av at bearing retainern er blitt deformert av axialkrefterne.
Skal man kjøre hardt over lengre tid er oljekjøler å anbefale.
W58(na)
Manuell gearkasse til 7M-GE motor, vekt:35 kg
1gear: 3.285 2gear: 1.894 3gear: 1.275 4gear: 1.000 5gear: 0.783 Revers: -3.768
Slutveksel Supra MkIII med 7M-GE: 4.272
Oljefylling: 2,4liter (Gear olje API GL-4 eller GL-5)
A340E
Automatkasse til 7M-GE och 7M-GTE.
1gear: 2.804 2gear: 1.531 3gear: 1.000 4gear: 0.705 Revers: -2.393
Slutveksel Supra MkIII med automatkasse: 3.727
Oljefylling 7,2liter, tappe og refylle opp til 1,6liter A340E
(Automatolje DEXRON II (gjelder både na og turbo)
Tester
Turbo
- Car and Driver(april 1989)0-60 mph = 6.2 sek
1/4 mile = 14.7 sek@ 95 mph
- Road and Track(February 1989) 0-60 mph = 6.6 sek
1/4 mile = 15.2 sek
- Motor Trend(April 1987)0-60 mph = 6.88 sek
1/4 mile = 15.40 sec @ 92 mph
- Bilsport(19-1999)0-100km/t = 7,1sek
na Supra
- Motor Trend(May 1986) 0-60 mph = 8.11 sek
1/4 mile = 16.17 sek
MÃ¥l og vekt
MÃ¥l:
Lengde: 4630 mm
Bredde: 1740 mm
Høyde: 1300 mm
Hjulbas: 2590 mm
Sporvidde fram/bak: 1480/1480 mm
Bagagasjerom: 220 liter
Bensintank: 70 liter
Vekt og last (Supra 3.0i Turbo):
Tjenstevekt: 1720 kg
Makslast: 350 kg
Maks slepevekt: 1700 kg
Vekt fordeling: 52% fram / 48% bak
Orginal felg/dekk :
86-90mod - 7x16 (Sagblad) m/ 225/50/16
91-93mod - 7x16 (5 eikede) m/ 225/50/16
Kjente problemer! :
-BHG dette grunnet fabrikkens lave moment på topp boltene,vanlig ved utbedring av dette er å montere MHG(Metal Head Gasket) og ARP bolter FPRIVATE "TYPE=PICT;ALT=Wink"
89+mod fikk:
- andre lister
- 3 delt bakspoiler
- speil
- frontspoiler
- ratt
- clima kontroll
- annen utveksling på bakaksel
- mer hk
- progressiv styring
- veskefylte motorfester
- airbag som tillegg i 89, kom som standard i 90
91mod
- nye 5eikede felger
- 6,5"høytallere foran[/b]
Fabrikkdata
Supra mkiii turbo(89+):
Maks effekt: 235 Hk/5600 rpm
Max vrimoment(7M-GTE):
1987 tom 1988: 334 Nm/4000 rpm
1989 tom 1992: 344 Nm/3200 rpm
Supra mkiii na:
Maks effekt: 204 Hk/ 6000 rpm
Maks vrimoment(7M-GE):
1986.5 tom 1987: 251 Nm/4800 rpm
1988 tom 1992: 255 Nm/3600 rpm
Kjølesystem:
7M-GTE Manual 8.2 liter
7M-GTE Automatic 8.1 liter
Motor:
Ventilklaring (kald motor):
Intake 0.15 - 0.25mm
Exhaust 0.20 - 0.30mm
Ignition Timing:
10° BTDC (med E1-TE1 i diagnoseboks koblet).
Tennplugger:
NIPPONDENSO PQ20R-P8
NGK BCPR6EP-N8
Tennplugg åpning:
7M-GTE 0.8 mm
Oljekapasitet:
7M-GE = Tørr fyll 4,9liter
7MGTE(M/T) = Tørr fyll 5,1liter
7MGTE(A/T) = Tørr fyll 5,0liter
(følgende data gjelder for alle di 3 overstående)
Tøm og refill uten å skifte filter: 3,9liter
Tøm og refill med oljefilterskift: 4,2liter
Gear:
R154(turbo)
Clutch hus lengde: 19,7cm
Manuell gearkasse til 7M-GTE motor, vekt:45.5 kg
1gear: 3.251 2gear: 1.955 3gear: 1.310 4gear: 1.000 5gear: 0.753 Revers: -3.180
Sluttveksel Supra med 7M-GTE : 3.727
Oljefylling: 3,0liter (Gear olje API GL-4 eller GL-5)
Det som kan gi seg på R154 med masse vridmoment er som oftes Thrust washern grunnet "stygg" giring.Kan også være et følgeproblem av at bearing retainern er blitt deformert av axialkrefterne.
Skal man kjøre hardt over lengre tid er oljekjøler å anbefale.
W58(na)
Manuell gearkasse til 7M-GE motor, vekt:35 kg
1gear: 3.285 2gear: 1.894 3gear: 1.275 4gear: 1.000 5gear: 0.783 Revers: -3.768
Slutveksel Supra MkIII med 7M-GE: 4.272
Oljefylling: 2,4liter (Gear olje API GL-4 eller GL-5)
A340E
Automatkasse til 7M-GE och 7M-GTE.
1gear: 2.804 2gear: 1.531 3gear: 1.000 4gear: 0.705 Revers: -2.393
Slutveksel Supra MkIII med automatkasse: 3.727
Oljefylling 7,2liter, tappe og refylle opp til 1,6liter A340E
(Automatolje DEXRON II (gjelder både na og turbo)
Tester
Turbo
- Car and Driver(april 1989)0-60 mph = 6.2 sek
1/4 mile = 14.7 sek@ 95 mph
- Road and Track(February 1989) 0-60 mph = 6.6 sek
1/4 mile = 15.2 sek
- Motor Trend(April 1987)0-60 mph = 6.88 sek
1/4 mile = 15.40 sec @ 92 mph
- Bilsport(19-1999)0-100km/t = 7,1sek
na Supra
- Motor Trend(May 1986) 0-60 mph = 8.11 sek
1/4 mile = 16.17 sek
MÃ¥l og vekt
MÃ¥l:
Lengde: 4630 mm
Bredde: 1740 mm
Høyde: 1300 mm
Hjulbas: 2590 mm
Sporvidde fram/bak: 1480/1480 mm
Bagagasjerom: 220 liter
Bensintank: 70 liter
Vekt og last (Supra 3.0i Turbo):
Tjenstevekt: 1720 kg
Makslast: 350 kg
Maks slepevekt: 1700 kg
Vekt fordeling: 52% fram / 48% bak
Orginal felg/dekk :
86-90mod - 7x16 (Sagblad) m/ 225/50/16
91-93mod - 7x16 (5 eikede) m/ 225/50/16
Kjente problemer! :
-BHG dette grunnet fabrikkens lave moment på topp boltene,vanlig ved utbedring av dette er å montere MHG(Metal Head Gasket) og ARP bolter FPRIVATE "TYPE=PICT;ALT=Wink"
89+mod fikk:
- andre lister
- 3 delt bakspoiler
- speil
- frontspoiler
- ratt
- clima kontroll
- annen utveksling på bakaksel
- mer hk
- progressiv styring
- veskefylte motorfester
- airbag som tillegg i 89, kom som standard i 90
91mod
- nye 5eikede felger
- 6,5"høytallere foran[/b]
Sist redigert av tojo den 27 feb 2007 23:48, redigert 1 gang totalt.
87/91 TOYOTA SUP(erb)RA MKIII xxxxx 94 Supra MKIV(Backupbil)
77 Celica RA28(prosjekt) xxxxx 86 Celica T16(prosjekt)
88 Celica st165(prosjekt) xxxxx 86 MR2 AW11
93 GMC Typhoon #0139 xxxxx 93 Calibra(arbeidsbil)
73 Dodge Charger(prosjekt)
77 Celica RA28(prosjekt) xxxxx 86 Celica T16(prosjekt)
88 Celica st165(prosjekt) xxxxx 86 MR2 AW11
93 GMC Typhoon #0139 xxxxx 93 Calibra(arbeidsbil)
73 Dodge Charger(prosjekt)