TS-ogn

Toyota Sportscar - Owners Group Norway 

  • Verd Ã¥ vite om Supra MKIII

  • Teknisk diskusjon / spørsmÃ¥l rundt Supra
Teknisk diskusjon / spørsmål rundt Supra
 #225235  av tojo
 
86,5 og87mod er kun levert som na,turbo kom i 1988.

Fabrikkdata

Supra mkiii turbo(89+):
Maks effekt: 235 Hk/5600 rpm
Max vrimoment(7M-GTE):
1987 tom 1988: 334 Nm/4000 rpm
1989 tom 1992: 344 Nm/3200 rpm


Supra mkiii na:
Maks effekt: 204 Hk/ 6000 rpm
Maks vrimoment(7M-GE):
1986.5 tom 1987: 251 Nm/4800 rpm
1988 tom 1992: 255 Nm/3600 rpm

Kjølesystem:
7M-GTE Manual 8.2 liter
7M-GTE Automatic 8.1 liter

Motor:

Ventilklaring (kald motor):
Intake 0.15 - 0.25mm
Exhaust 0.20 - 0.30mm

Ignition Timing:
10° BTDC (med E1-TE1 i diagnoseboks koblet).

Tennplugger:
NIPPONDENSO PQ20R-P8
NGK BCPR6EP-N8

Tennplugg åpning:
7M-GTE 0.8 mm


Oljekapasitet:

7M-GE = Tørr fyll 4,9liter
7MGTE(M/T) = Tørr fyll 5,1liter
7MGTE(A/T) = Tørr fyll 5,0liter

(følgende data gjelder for alle di 3 overstående)
Tøm og refill uten å skifte filter: 3,9liter
Tøm og refill med oljefilterskift: 4,2liter

Gear:
R154(turbo)
Clutch hus lengde: 19,7cm
Manuell gearkasse til 7M-GTE motor, vekt:45.5 kg
1gear: 3.251 2gear: 1.955 3gear: 1.310 4gear: 1.000 5gear: 0.753 Revers: -3.180
Sluttveksel Supra med 7M-GTE : 3.727
Oljefylling: 3,0liter (Gear olje API GL-4 eller GL-5)

Det som kan gi seg på R154 med masse vridmoment er som oftes Thrust washern grunnet "stygg" giring.Kan også være et følgeproblem av at bearing retainern er blitt deformert av axialkrefterne.
Skal man kjøre hardt over lengre tid er oljekjøler å anbefale.

W58(na)
Manuell gearkasse til 7M-GE motor, vekt:35 kg
1gear: 3.285 2gear: 1.894 3gear: 1.275 4gear: 1.000 5gear: 0.783 Revers: -3.768
Slutveksel Supra MkIII med 7M-GE: 4.272
Oljefylling: 2,4liter (Gear olje API GL-4 eller GL-5)

A340E
Automatkasse til 7M-GE och 7M-GTE.
1gear: 2.804 2gear: 1.531 3gear: 1.000 4gear: 0.705 Revers: -2.393
Slutveksel Supra MkIII med automatkasse: 3.727
Oljefylling 7,2liter, tappe og refylle opp til 1,6liter A340E
(Automatolje DEXRON II (gjelder både na og turbo)



Tester

Turbo

- Car and Driver(april 1989)0-60 mph = 6.2 sek
1/4 mile = 14.7 sek@ 95 mph

- Road and Track(February 1989) 0-60 mph = 6.6 sek
1/4 mile = 15.2 sek

- Motor Trend(April 1987)0-60 mph = 6.88 sek
1/4 mile = 15.40 sec @ 92 mph

- Bilsport(19-1999)0-100km/t = 7,1sek

na Supra

- Motor Trend(May 1986) 0-60 mph = 8.11 sek
1/4 mile = 16.17 sek

MÃ¥l og vekt

MÃ¥l:

Lengde: 4630 mm
Bredde: 1740 mm
Høyde: 1300 mm
Hjulbas: 2590 mm
Sporvidde fram/bak: 1480/1480 mm
Bagagasjerom: 220 liter
Bensintank: 70 liter

Vekt og last (Supra 3.0i Turbo):

Tjenstevekt: 1720 kg
Makslast: 350 kg
Maks slepevekt: 1700 kg
Vekt fordeling: 52% fram / 48% bak

Orginal felg/dekk :
86-90mod - 7x16 (Sagblad) m/ 225/50/16
91-93mod - 7x16 (5 eikede) m/ 225/50/16

Kjente problemer! :
-BHG dette grunnet fabrikkens lave moment på topp boltene,vanlig ved utbedring av dette er å montere MHG(Metal Head Gasket) og ARP bolter FPRIVATE "TYPE=PICT;ALT=Wink"

89+mod fikk:

- andre lister
- 3 delt bakspoiler
- speil
- frontspoiler
- ratt
- clima kontroll
- annen utveksling på bakaksel
- mer hk
- progressiv styring
- veskefylte motorfester

- airbag som tillegg i 89, kom som standard i 90

91mod

- nye 5eikede felger
- 6,5"høytallere foran[/b]
Sist redigert av tojo den 27 feb 2007 23:48, redigert 1 gang totalt.

 #225236  av tojo
 
Orginal felg/dekk :
86-90mod - 7x16 (Sagblad) m/ 225/50/16
91-93mod - 7x16 (5 eikede) m/ 225/50/16

Felger som passer:

1. 17x9 og 17x10 passer med +40 innpress fremme og bak.

2. 18x8.5 og 18x9.5 passer også med +40 innpress.

3. Ønsker du 18x9.5 fremme og 18x10.5 bak, må du ha +40 innpress fremme og +45 bak.

4. Ønsker du 19", kan du bruke 19x8.5 og 19x9.5 med +43 innpress.

Passende dekk til felgene ifølge anbefalingstabellen!

Orginale MKIV felger passer også perfekt, orginal dimensjon er:

Foran...pre 95 - 16"x8 ,post 95 - 17"x8" (innpress 50mm)
Bak...pre 95 - 16"x9" post 95 - 17"x9.5" (innpress 50mm)
- For mer info/bilder se : http://www.supraforums.com/forum/showth ... ?p=7457792

 #225238  av tojo
 
1986.02 : The MA70 Supra was introduced in Japan. The Supra line-up includes the 7M-GTEU 3.0 liter L6-DOHC turbocharged engine that makes 230 horsepower and 33.0kg-m of torque, the 1G-GTEU 2.0 liter L-6 DOHC twin turbocharged engine that makes 185 horsepower and 24.5kg-m of torque, the 1G-GEU 2.0 liter DOHC engine that makes 140 horsepower and 16.5kg-m of torque, and 1G-EU 2.0 liter L-6 SOHC engine that makes 105 horsepower and 16.0kg-m of torque. The Supra adopts double wishbone suspension.

1986.06 : The Supra Aero-Top model that has detachable roof was introduced to the DOHC model.

1987.01 : The Supra 3.0GT Limited was introduced. The Supra 3.0GT Limited adopts wide body and 5 speed manual transmission. The 1G-GEU engine has been improved, and makes 17.6kg-m of torque.

1988.01 : The Supra Black Limited is a based on the GT twinturbo featuring exclusive black metallic color, power seats, LSD, and yellow bulb headlights.

1988.08 : There were some minor changes including mild facelift. All 3.0 liter models adopt a wide body.
The limited edition Supra 3.0GT turbo-A was introduced. The 7M-GTEU engine provides 270 horsepower by improving the turbine and intercooler. Moreover, the 3.0GT turbo-A is equipped with leather sports seats.

1989.01 : The Black Supra GT twinturbo is based on the GT twinturbo featuring a rear spoiler, LSD, a MOMO steering wheel, and a car audio with 6 speakers.

1989.08 : The Supra 3.0 GT turbo S was added to the 3.0liter engine line. And Supra adopt a wide body. The 1G DOHC engine line has been improved, the 1G-GTEU makes 210 horsepower and 28.0kg-m of torque, the 1G-GEU makes 150 horsepower and 18.6kg-m of torque.

1990.08 : The Supra 2.5GT twinturbo and 2.5GT twinturbo-R were introduced instead of the 3.0 GT line. The Supra 2.5GT twinturbo is powered by 1JZ-GTE 2.5 liter L-6 DOHC turbocharged engine that makes 280 horsepower and 37.0kg-m of torque. The Supra 2.5GT twinturbo-R features including RECARO seats, BILSTEIN shock absorbers, Torsen LSD, a MOMO steering wheel and shift knob, and special alloy wheels.

 #270387  av tojo
 
7M-GTE tennings rekkefølge på coilene sett fra venstre 1-6-3-4-2-5.
 #287947  av tojo
 
Exterior

Length: 181.9 in.
Width: 68.7 in.
Height: 51.2 in.
Wheel Base: 102.2 in.
Ground Clearance: 5.5 in.
Curb Weight: 3463 lbs.

Interior

Front Head Room: 37.5 in.
Front Hip Room: 52.8 in.
Front Shoulder Room: 52.5 in.
Front Leg Room: 43.6 in.

Rear Head Room: 33.9 in.
Rear Hip Room: 47.5 in.
Rear Shoulder Room: 50.5 in.
Rear Leg Room: 24.7 in.

Luggage Capacity: 11 cu. ft.
Maximum Seating: 4
 #300557  av tojo
 
Orginalt ladder 7M-GTE:

Manuell: 0,39 - 0,53 kg/cm2 (5,5 - 7,5 psi)
Auto: 0,34 - 0,42 kg/cm2 (4,8 - 6,0 psi)
 #356742  av tojo
 
Orginalkammene er 256deg og løft på 7.54mm.
Her er endel info:
http://users.tpg.com.au/users/loats/tec ... hafts.html
Mer kan leses her:
http://www.supramania.com/forums/showth ... shaft+spec
Ulike kam levrandører:
http://www.todaracing.com
http://www.schneidercams.com
http://www.coltcams.com
http://www.deltacam.com
http://www.briancrower.com


Skal du ha mer enn 9 i løft må det modifiseres(freses)
Orginalkammene holder til ca 600hk, men ikke optimalt ang laddetrykk osv.