TS-ogn

Toyota Sportscar - Owners Group Norway 

  • snøfall og dets virkninger

  • Generell diskusjon / "off topic" emner, media, annonser pÃ¥ Finn.no, video fra YouTube osv
Generell diskusjon / "off topic" emner, media, annonser på Finn.no, video fra YouTube osv
 #26959  av CelicaTurbo
 
Har vært en greit snøfall her i dag, veiene er skamglatte av glattpolert snø, noe denne brannbilen fikk erfare rett nedenfor der jeg bor :)

(på den positive siden, jeg fikk prøvd 30m sidelengs drift med bilen, og jeg fant ut at det er virkelig sant at en firehjulstrekker kan snurre rundt en femøring (piruetter altså, fantastisk :) )
Vedlegg
brannbil med uhell
brannbil med uhell
DSC00319.JPG (37.29 kiB) Vist 1001 ganger

 #26960  av Mr2 Mk2
 
Elsker SNØ,er det første vintern med Celicaen Kristian?

Var ute å cruiste i mr2 en med brodern idag,dææven det er artig.Så lenge ut som snøen skulle forsvinne,men nå er det jo bare blitt mer :D

 #26962  av sindrejl
 
hihi biler krasjer overalt her.. helt håpløst ;)

Ser ut som jeg må stramme brekket når vintern er over ;) ;) :roll:
 #26970  av VeilSide
 
CelicaTurbo skrev:Har vært en greit snøfall her i dag, veiene er skamglatte av glattpolert snø, noe denne brannbilen fikk erfare rett nedenfor der jeg bor :)
Hehe...slik går det når gutta med de virkelig store bilene skal ligge bredt ;) Men dog ... er vel nesten eneste tia på året dem har sjangsen eller? :P

 #26973  av tbergstad
 
hehe.. det er bare SÃ… gull med firehjulstrekk :lol:

 #26974  av chris
 
sindrejl skrev:hihi biler krasjer overalt her.. helt håpløst ;)

Ser ut som jeg må stramme brekket når vintern er over ;) ;) :roll:
Brekk? hvafforno? :D
 #26975  av chris
 
VeilSide skrev:
CelicaTurbo skrev:Har vært en greit snøfall her i dag, veiene er skamglatte av glattpolert snø, noe denne brannbilen fikk erfare rett nedenfor der jeg bor :)
Hehe...slik går det når gutta med de virkelig store bilene skal ligge bredt ;) Men dog ... er vel nesten eneste tia på året dem har sjangsen eller? :P
Drifte med brannbil.. da er man jaggu hard :D

 #26987  av CelicaTurbo
 
er ikke første vinteren nei men det er første gang jeg har funnet et sted som er åpent nok til en skikkelig drift.. har ikke brukt mye tid på å prøve slikt i forrige vinter, er ikke slikt jeg normalt gjør så mye av egentlig :) Selve driften er enkel og grei, grisegøy, men idet man prøver å avslutte driften så blir det vanskelig, farten øker fort og man ønsker å slappe av før man treffer noe, og når man slipper gassen skal man ha tungen rimelig beint i kjeften for å holde styring på den bilen :shock: Tror jeg må øve mer på det der gitt.. Selve donuts'ene har jeg prøvd halvhjertet på før og da ploget bilen bare i stor sirkel så jeg trodde jeg ville trenge litt stor plass for å prøve dette også (få løsnet ræven), men det viste seg å ikke stemme: ræven spant rett rundt om jeg fikk godt turtall på hjulene umiddelbart så jeg kunne ha klart meg på en 15x15m plass trolig :D

 #26988  av @lpher
 
CelicaTurbo skrev:er ikke første vinteren nei men det er første gang jeg har funnet et sted som er åpent nok til en skikkelig drift.. har ikke brukt mye tid på å prøve slikt i forrige vinter, er ikke slikt jeg normalt gjør så mye av egentlig :) Selve driften er enkel og grei, grisegøy, men idet man prøver å avslutte driften så blir det vanskelig, farten øker fort og man ønsker å slappe av før man treffer noe, og når man slipper gassen skal man ha tungen rimelig beint i kjeften for å holde styring på den bilen :shock: Tror jeg må øve mer på det der gitt.. Selve donuts'ene har jeg prøvd halvhjertet på før og da ploget bilen bare i stor sirkel så jeg trodde jeg ville trenge litt stor plass for å prøve dette også (få løsnet ræven), men det viste seg å ikke stemme: ræven spant rett rundt om jeg fikk godt turtall på hjulene umiddelbart så jeg kunne ha klart meg på en 15x15m plass trolig :D
Hmmm...høres komplisert ut det dær ;-)

Da er det kanskje enklere med bakhjulstrekk? :D

Supran er bare konge på vinterføre ihvertfall...litt forsiktigere rundt 90grader svinger etc. da men... :) Det som sjokkerer meg er at den er så letthåndterlig når jeg slår av traction controllen...pleier gjerne å gjøre det....som oftest når ikke madammen er passasjer ;-) ....den er så enkel å kontrollere at man føler seg vel FOR trygg noen ganger ;-)

Kjøremønster vinterstid:
Slår som regel av TRAC når jeg skal ta løs på 'ufordelaktige' (kryss i oppoverbakke etc.) steder....til det er TRAC'en litt for nervøs...SNOW function kom ikke før i 97 på Supra...

Ellers så beholder jeg den på når jeg ligger å kjører på motorveien etc....obs obs...vi snakker glatt her nå ja ;-) ...så jeg ikke er litt vel hard på gassen midt i en gjesp på vei til jobb om morran...og planter hekken sidelengs inni nabobilen ;-)

...for så å slå den av når jeg kommer inn på glatte og fine småveier...det er sånn man lærer bilen å kjenne spør du meg ;-)

@lpher

 #26989  av tbergstad
 
Er nok enklere me bakhjustrekk. Men du verden så rått det er å legge bilen sidelengs i ca 100km/t og kontrollere hvor du vil ha bilen med rattet og hvor du vil ha ræva med gassen.
4wd er helt konge når man har lært det.Men kan være farlig for folk som ikke har prød det før.
En kompis av meg prøvde celican igår og han hadde jaggu ikke mye kontroll når ræva sklei ut.. Holdt på å snurre flere ganger.. dritskummelt.

 #26990  av sindrejl
 
*kremt* forhjulsstrekk her ja :/ må jo brekke for å redde jenta mi :D

 #26995  av @lpher
 
sindrejl skrev:*kremt* forhjulsstrekk her ja :/ må jo brekke for å redde jenta mi :D
*trøst trøste*

Trenger ikke skjemmes for det da... ;-) Celican er ihvertfall den forhjulstrekkern jeg har prøvd som ligger best på veien ;-)

@lpher

 #27012  av jumbo
 
tbergstad skrev:Er nok enklere me bakhjustrekk. Men du verden så rått det er å legge bilen sidelengs i ca 100km/t og kontrollere hvor du vil ha bilen med rattet og hvor du vil ha ræva med gassen.
4wd er helt konge når man har lært det.Men kan være farlig for folk som ikke har prød det før.
En kompis av meg prøvde celican igår og han hadde jaggu ikke mye kontroll når ræva sklei ut.. Holdt på å snurre flere ganger.. dritskummelt.
Har alltid håpet at firehjulstrekk skulle bli egen førerkort-klasse jeg. De aller fleste lever i misforståelsen av at man er tryggere med firehjulstrekk, og at de er lettere å kjøre. Sistenevnte er en sannhet inntil ting begynner å skli. Som f.eks når noe uventet inntreffer. Da oppdager de fleste som ikke har noen timer med leking bak seg at en firehjulstrekk faktisk trenger en god slump trening for å mestre. Mer enn andre biler.

Det skulle uansett vært mye mer fokus på hvor ulikt firehjulstrekkere faktisk oppfører seg sammenlignet med andre biler.

Og permanent firehjulstrekk skulle vært forbud, og automatisk slått av i alt over 30 km/t :mrgreen:

Slapp av, meste av dette er ment som overdrivelse, men poenget er gyldig: De fleste er farligere bak rattet i en firhjulstrekker enn det aner.

 #27038  av MR2turbo
 
Begynnte å snø her i dag og :D
Er virkelig glad for at vinterbilen har bakhjulstrekk ;) og det kombinert med sommerdekk gjør VW'en til en artig lekebil.. Kjempefin å kontrollere sladdene med, men burde nok hatt vinterdakka på snart, så jeg ikke ender opp som den brannbilen, hehe

 #27047  av cameleon
 
Aiai. Var i alle fall snø når jeg våknet opp i dag tidlig. Har heldagsprøve i dag i systemutvikling, så selfølgelig klarte jeg å forsove meg. Bombe det. Men jeg har nå nådd frem. Bakken vår opp mot hovedveien var helt sørpete, og hjula gikk temmelig kjapt rundt ved ca 6000omdreininger når jeg nådde toppen. Var en bil som hadde kjørt seg av veien på vei mot husrtigbåten. Selvfølgelig er det en av de såkalte "vel-det-er-glatt-ute-men-jeg-kjører-80-i-og-med-at-det-er-80" folka. Supet i 50 i 80 sonen på vei mot båten. Hdde ei skikkelig lang kolonne bak meg da :P Ikke akkurat en ts-ogn kolonne, men mer en såkalt "folk-som-har-det-travelt" kolonne.

Men moro med snø er det i alle fall :D